RA0827 Dizaina vēsture un attīstības tendences

Kods RA0827
Nosaukums Dizaina vēsture un attīstības tendences
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Lietišķā māksla un dizains
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Diāna Apele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss paredz studentus iepazīstināt ar mūsdienu dizaina tendencēm un tā vēsturisko attīstību pasaules kontekstā. Iegūtās zināšanas ļaus izprast vēstures lomu mūsdienu dizaina attīstībā un apzināties kultūrvēsturiskā mantojuma nozīmi, izprast dizaina produktu, pakalpojumu vērtību kritērijus dažādos dizaina attīstības laika posmos. Studenti kursā gūs izpratni par dizainu kā neaizstājamu komponentu modernas valsts konkurētspējā, kā arī izpratīs dizaina starpdisciplināro dabu, apskatot mūsdienu dizaina specifiku un aktuālās tendences, analizēs dizaina procesu un apgūs dizaina domāšanas metodoloģiju. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Studiju kursa mērķis, uzdevumi, rezultāti un vērtēšanas kritēriji.Dizaina specifika, dizaina process un dizaina domāšanas metodoloģija. Ievads. Dizaina definīcija, misija, mērķis un uzdevumi. Tradicionālie un jaunie dizaina veidi. Materiālais un nemateriālais dizains. Dizains kā neaizstājama komponente modernas valsts konkurētspējā. Dizains kā konkurētspējas palielinātājs. Dizains un produktu attīstības process no uzņēmēju perspektīvas. Izvēles un kvalitātes aspekti mūsdienu dizaina vērtējumā. Dizaina kvalitāte mūsdienās kā radoša darba rezultāts un kā ražošanas iespēju atspulgs modes dizaina jomā. 2 4 0 0
Dizaina procesa kā strukturētas pieejas jaunu ideju izvirzīšanai un īstenošanai raksturojums. Dizaina procesa soļi no problēmas definēšanas līdz gatavam risinājumam. Dizaina procesa posmi un to analīze. Tēmas izpēte, ideju attīstīšana, risinājuma izstrāde un izvērtēšana apģērbu projektēšanas un ražošanas procesos. 4 4 0 0
Dizaina domāšanas metodoloģija un to raksturojošie posmi. Starpdisciplinaritāte, zinātkāre un pētniecība, problēmas identificēšana, Iejušanās dažādās jomās, eksperimentēšana, mācīšanās no kļūdām un sadarbība. Pakalpojumu/servisa un interaktīvā dizaina aktualitāte un attīstības likumsakarības mūsdienu mainīgajā pasaulē. Izcila pakalpojumu/servisa un interaktīvā dizaina piemēri Latvijā un pasaulē. 4 4 0 0
Latvijas dizaina situācijas raksturojums mūsdienās. Dizaina ekosistēma. Dizaina jomas SVID analīze. Dizains un pārvaldība. Dizains un uzņēmējdarbība. Dizains un izglītība. Dizaina loma sabiedrībā. Dizains dizaineriem. Radošo industriju un dizaina politikas dokumenti. Dizaina un dizaina atbalsta institūcijas. Nacionālās un starptautiskās dizaina balvas. Latvijas dizaina pārstāvniecības starptautiskās dizaina mesēs profesionāļiem un dizaina studentiem. 2 4 0 0
Kultūrpolitikas pamatnostādnes 2021–2027 gadam Radošā Latvija. Latvijas dizaina stratēģija 2021–2027. Preambula. Vīzija. Mērķis. Dizains Eiropas Savienības politikas plānošanas dokumentos. Dizains Latvijas politikas plānošanas dokumentos. Dizaina institūcijas. Latvijas dizaina stratēģija. Uzdevumi un plānotie rezultatīvie rādītāji. Stratēģijas īstenošanas un novērtēšanas kārtība. 2 4 0 0
Vadošās dizaina jomas Latvijā un to raksturojums. Grafikas dizains. Interjera dizains. Modes dizains. Reklāmas dizains. Digitālo risinājumu dizains. Iepakojuma dizains. Pakalpojumu dizains. Latvijas uzņēmēji/industrijas, kas savā darbībā pielieto augstvērtīgu dizainu un Latvijas dizaina profesionāļi. Izcilākie Latvijas dažādu jomu dizaineri un viņu radītie produkti, kas ieguvuši republikas mēroga un starptautiska mēroga balvas dizainā. 4 4 0 0
Dizaina attīstība no industriālās revolūcijas laika posma līdz mūsdienām. 1730-2021. Ievads. Dizaina pirmsākumi no industriālās revolūcijas līdz 20. gs. sākumam pasaules ekonomikas un kultūras attīstības kontekstā. Vīnes darbnīcas un Glāzgovas dizaina skola (1854-1914) gadsimta mijas dizaina fenomens. 2 4 0 0
Modernisma virzienu attīstība dizainā. “DeStijl” (1914-1930) kustības filozofija un “BAUHAUS” (1919-1933) kulta augstskola. Internacionālais stils (1925-1960) un franču modernistu darbība arhitektūrā un dizainā. Organiskais modernisms (1940-1960) un skandināvu dizaina modelis kā unikāla parādība pasaules kultūras kontekstā. Organiskā modernisma attīstība ASV. 2 4 0 0
Pēc kara laika posma dizaina attīstības īpatnības. Itāļu dizaina (“Bel Design”) attīstība (1945-1960) funkcijas un elegances iemiesojums pēc kara laika posmā. Pop dizains un “Spaceage” (1958-1970) popkultūras rašanās, tehnoloģiskā revolūcija un kosmosa iekarošanas ēra. Radikālais dizains (1968- 1981) reakcija uz politisko un sociālo klimatu. 2 4 0 0
Mūsdienu dizaina attīstības pirmsākumi. Postmodernisms (1981…) tradīciju, gaumes un modernisma noliegums, košas krāsas, provokatīvi materiāli, māksliniecisks avangards. Sabiedrības demokrātijas krīze – cilvēks kļūst par politiķu manipulācijas objektu. Nebijušu lomu pircēja izvēles veikšanā spēlē reklāma un dzīve pēc grupas “Memphis” dibināšanas, kas mainīja dizaina pasauli (1987…). Dizainers kļūst par zvaigzni un dizains pietuvinās mākslai. Macintosh 1984, kas maina pasauli digitalizācijas virzienā. 2 4 0 0
Mūsdienu dizaina attīstības tendences (2000-2021). Dizaineri futūristioptimisti. Mērķis pārprojektēt pasauli. Strauja tehnoloģiju attīstība. Supernaturālais (Supernatural) runā par dabu ar tehnoloģiju palīdzību, liek cilvēkiem ieraudzīt mākslu/dizainu no citas skata puses, spēlējas ar dabā sastopamām formām, iesaista dabu. Supernormālais (Supernormal) dizaina domāšanas virziens, kas ir aktuāls šodien, atgriešanās pie minimālisma. Supervirtuālais (Supervirtual) dizains saistās ar jauniem risinājumiem, nav nozīmes tikai autoram, dators pats izmēģina uz algoritmu bāzes. Parametriskā arhitektūra un parametriskais dizains. Supernaturālais, supernormālais un supervirtuālais virziens un citi mūsdienu aktuālie virzieni dizainā modes industrijā. 6 6 0 0
Kopā: 32 46 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: sniegt zināšanas un veidot studentiem izpratni par dizaina vēsturisko attīstību no vispasaules industriālās revolūcijas līdz mūsdienām Latvijas, Eiropas un pasaules ekonomikas un kultūras attīstības kontekstā, kā arī, ar dizaina domāšanas metodoloģijas palīdzību, attīstīt analītiski/kritiskās problēmrisināšanas prasmes dizaina, īpaši modes dizaina tapšanas procesā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Formulē un izskaidro dizaina jēdzienu un tā veidošanās attīstību, padziļināti attiecinot to uz apģērbu projektētāja specializāciju. 2. Orientējas dizaina attīstības likumsakarībās vēsturiskā kontekstā, uzsverot apģērbu projektētāja specializācijai nepieciešamo tekstilrūpniecības un saistīto nozaru svarīgāko jēdzienu, likumsakarību un aktualitāšu izpratni, dažādās profesionālās situācijās un vidē. 3. Pārzina un raksturo dizaina domāšanas procesus un metodoloģiju, īpašu vērību pievēršot projektētāja specializācijai nepieciešamo svarīgāko jēdzienu, likumsakarību un aktualitāšu izpratnei nozares attīstības aktuālo tendenču kontekstā. - Patstāvīgais darbs. Semināri.
Prasmes 1. Analizē dizaina laikmeta attīstības tendences, cēloņus un ieguvumus vēsturiskā kontekstā, uzsvaru liekot uz apģērbu projektētāja kvalifikācijai atbilstošas profesionālās kompetences līmeni. 2. Radoši risina problēmsituācijas, rada inovatīvas dizaina idejas apģērbu projektēšanas jomā, pamato to izvēli, parāda profesionālu pieeju dažādās profesionālās, nestandarta situācijās. 3. Iegūst, atlasa, apstrādā un analizē informāciju dizaina jomā, izmanto jaunākos pētījumus un dizaina nozares sasniegumus. 4. Strukturē savas zināšanas dizaina tehnoloģiju jomā, tajā skaitā patstāvīgi virza savu tālāko izglītību apģērbu projektētāja kvalifikācijai atbilstošas profesionālās kompetences līmenī. - Praktiskais darbs. Semināri. Eksāmens
Kompetence: 1. Spēj orientēties dizaina attīstības tendencēs pasaulē, no vispasaules industriālās revolūcijas līdz mūsdienām, īpaši apģērbu projektēšanas un ražošanas procesos. 2. Spēj novērtēt, analizēt un prezentēt iegūtās atziņas par dizaina problēmrisināšanas veidiem saistībā ar tekstilizstrādājumu projektēšanu, turpmāk izmantojot to lēmumu pieņemšanā tekstilizstrādājumu ražošanas uzņēmuma darbības nodrošināšanā. 3. Spēj, izmantojot dizaina teorijas studijās apgūtos pamatus un iemantotās prasmes, praktiski risināt profesionālus uzdevumus, prot plānot un īstenot radošas idejas dizaina tehnoloģiju jomā apģērbu projektētāja specializācijā un piedalīties tekstilrūpniecības nozares atbilstošas jomas attīstībā. - Referāts. Semināri. Eksāmens
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Dalības un aktivitātes lekcijās, semināros, grupu, pāru darbos un praktiskajās nodarbībās. - 30%
Patstāvīgā darba izpildes. - 30%
Eksāmena novērtējuma (patstāvīgi apgūtas eksāmena tēmas un to mutiska prezentēšana, diskusija studentu grupā). - 40%
 
Priekšzināšanas Kursa apguvei nepieciešamās priekšzināšanas atbilst studiju programmas uzņemšanas nosacījumiem un vispārējām zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas apgūtas iepriekšējā izglītības līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]