Kods | EAS504 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Dzīves cikla analīze | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Vides inženierzinātnes un pārvaldība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Francesco Romagnoli, Jūlija Gušča | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 2.0 (3.0 ECTS) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Dzīves cikla analīze (DCA) ir ietekmes uz vidi analīzes un noteikšanas metode produktu vai tehnisku sistēmu visos dzīves cikla posmos. DCA metodoloģija tiek lietota, lai novērtētu visus ietekmes uz vidi un veselību faktorus, kas saistīti ar produktu ražošanu vai ražošanas sistēmu. Dzīves cikla analīze arvien vairāk tiek izmantota kā lēmumu pieņemšanas atbalsta instruments politikas veidošanā un tādēļ zināšanas par šo instrumentu ir ļoti nepieciešamas studentiem, kuri apgūst vides zinātnes un vadībzinības.. Kurss aptver galvenos DCA jautājumus:. 1. Mērķa un apjoma definēšanu.. 2. Inventarizācijas analīzi.. 3. Dzīves cikla ietekmes novērtējumu.. 4. Rezultātu izskaidrojumu.. Kurss ietver tādas svarīgas tēmas kā funkcionālās vienības definēšana; sistēmas robežu identificēšana un noteikšana; attiecināšana un sistēmas paplašināšana; būtisku datu noteikšana un lietošana, izmantojot DCA datu bāzes; ietekmes novērtējuma metodoloģija; jūtības analīze un aplūkotās sistēmas datormodelēšana ar DCA programmām; modeļa rezultātu analīze un izskaidrošana. . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
1. Kompetences Kursa vispārējais mērķis ir attīstīt studenta sistēmisko domāšanu vides jautājumos, apgūt teorētiskos aspektus, kurus tie ietver, un iegūt pieredzi produktu un procesu dzīves cikla analīzē 2. Prasmes - Orientēties dažādos alternatīvus ietekmes uz vidi novērtējuma instrumentos, spēt izvēlēties atbilstošo noteiktas problēms risināšanai - Noteikt produktu un energoapgādes sistēmu galvenos ietekmes uz vidi faktorus. - Izskaidrot DCA galveno mērķi un principus. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Students orientējas dažādos alternatīvos ietekmes uz vidi novērtējuma instrumentos, spēj izvēlēties atbilstošo noteiktas problēmas risināšanai. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi (diskusijas), tests.
Kritēriji: Iepazīstoties ar problēmas izklāstu, spēj izvēlēties piemērotu metodi.
Spēj noteikt produktu un energoapgādes sistēmu galvenos ietekmes uz vidi faktorus. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi, tests. Kritēriji: Iepazīstoties ar pētāmo sistēmu, spēj prognozēt būtiskākās ietekmes uz vidi. Prot izskaidrot DCA galveno mērķi un principus. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi, kursa darbs, tests Kritēriji: pētāmajai sistēmai spēj formulēt DCA uzdevumu, mērķi un ietvaru. Spēj aprakstīt DCA analītisko soļu saturu un mērķi. - Pārbaudes veidi: Kursa darbs, tests Vērtēšanas kritēriji: veicot cita pētījuma kritisku apskatu, students spēj noteikt veikto soļu atbilstību ISO standartam, un secinājumu atbilstību mērķim. Apguvis metodiku, ar kuras palīdzību veikt produkta vai pakalpojuma sistēmas pilnu DCA. Ar vienkāršotas DCA palīdzību spēj ierosināt ražošanas sistēmu vai procesu pilnveidošanas pasākumus. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi, kursa darbs, tests Vērtēšanas kritēriji: students ir apliecinājis spēju veikt atsevišķos DCA soļus, izmantojot aprēķinu metodes. Prot uzrakstīt veiktās DCA atskaiti, kas ir saskaņā ar ISO standartos noteiktajām vadlīnijām un terminoloģiju. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi. Vērtēšanas kritēriji: students ir uzrakstījis DCA atskaiti pētītai sistēmai. Prot lietot DCA datorprogrammu. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi Vērtēšanas kritēriji: students, strādājot ar DCA datorprogrammu, ir izpildījis uzdevumu un ieguvis plānotos rezultātus. Spēj analizēt DCA atskaišu secinājumus un izdarīt veiktas DCA kritisku apskatu. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi, kursa darbs, tests Vērtēšanas kritēriji: students veic cita pētījuma kritisku apskatu. Prot iepazīstināt ar DCA rezultātu potenciālajām konsekvencēm. - Pārbaudes veidi: Praktiskie darbi, tests. Kritēriji: iepazīstoties ar DCA pētījumu, students nosaka galvenos secinājumus par pētītās sistēmas ietekmi uz vidi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Ekoloģija un vides aizsardzība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|