PA0602 Modulis: Izglītība ilgtspējīgai attīstībai skolā un augstskolā "Nozaru pedagoģija postmodernisma laikmetā: paradigmas, pieejas un didaktiskie modeļi"

Kods PA0602
Nosaukums Modulis: Izglītība ilgtspējīgai attīstībai skolā un augstskolā "Nozaru pedagoģija postmodernisma laikmetā: paradigmas, pieejas un didaktiskie modeļi"
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Sanita Martena
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursu īsteno Daugavpils Universitāte..
Kurss paredzēts doktora studiju programmas nozaru pedagoģijas apakšnozares studējošajiem ar mērķi pilnveidot doktorantu izpratni par nozaru pedagoģijas jaunākajām tendencēm, kā arī attīstīt viņu prasmes saskatīt problēmjautājumus un veikt pētījumu nozaru pedagoģijas aktuālajā kontekstā. Kurss bagātinās studējošo izpratni par a) nozaru (mūzikas, mākslas u.c.) pedagoģijas kategoriju evolūciju dažādu autoru koncepcijās; b) mūzikas, mākslas un citu jomu izglītības un audzināšanas galvenajiem virzieniem postmodernisma laikmetā; c) didaktiskā modeļa izveides nosacījumiem un specifiku mūzikas, mākslas u.c. nozaru pedagoģijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Nozaru pedagoģijas filosofiskie aspekti postmodernisma laikmetā (L1, S2): Lekcija – 1 stunda 1.1. Postmodernisma būtība un galvenās pazīmes; 1.2. Plurālisms kā postmodernisma izpratnes pamatprincips; 1.3. Postmodernisma filosofija kā dažādu teoriju kopums; Semināri – 2 stundas (studējošo prezentācijas, kritiskā analīze un diskusija) 1.4. Postmodernisma izvērtējuma problēmas; 1.5. Postmodernisma problemātika; 1.6. Postmodernisma raksturojums; 1.7. Postmodernistu kopīgas nostādnes; 1.8. Izglītības saturs postmodernisma skatījumā. Studentu patstāvīgs darbs Dokumentu un literatūras avotu kritiskā analīze, prezentācijas sagatavošana. 3 16 0 0
2. Izglītības paradigmas, pieejas un pedagoģiskie modeļi nozaru pedagoģijā (L2, S3): Lekcijas – 2 stundas 2.1. Galvenie izglītības pārmaiņu procesa aspekti postmodernisma laikmetā; 2.2. Izglītības paradigmas definīcijas, to raksturojums postmodernisma laikmeta kontekstā; 2.3. Prioritātes postmodernisma laikmeta pedagoģiskās pieejās un didaktiskajos modeļos nozaru pedagoģijā; 2.4. Kritēriju noteikšanas faktori postmodernisma pedagoģiskajos modeļos; Semināri – 3 stundas (studējošo prezentācijas, kritiskā analīze un diskusija) 2.5. Izglītības paradigmu kritēriju noteikšana; 2.6. Pedagoģisko pieeju raksturojums nozaru pedagoģijas attīstības kontekstā; 2.7. Didaktisko modeļu salīdzinājums un kritisks izvērtējums atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem (Darba lapa “Didaktisko modeļu salīdzinājums”). Studentu patstāvīgs darbs Literatūras avotu, pedagoģisko pieeju un didaktisko modeļu kritiskā analīze un salīdzināšana atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, prezentācijas sagatavošana. 5 16 0 0
3. Izglītības paradigmu salīdzinājums un kritisks izvērtējums atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem (L1, S1): Lekcija – 1 stunda Semināri – 1 stunda (studējošo prezentācijas, kritiskā analīze un diskusija) 3.1. Izglītības paradigmu salīdzinājums un kritisks izvērtējums atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem (Darba lapa “Pedagoģisko paradigmu salīdzinājums”); 3.2. Izglītības paradigmas izvēles pamatojums promocijas darbā. Studentu patstāvīgs darbs Literatūras avotu un izglītības paradigmu kritiskā analīze un salīdzināšana atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, prezentācijas sagatavošana. 2 16 0 0
4. Postmodernisma teoriju kritiska analīze nozaru pedagoģijā (L2, S2): Lekcijas – 2 stundas 4.1. Nozaru pedagoģijas kategoriju evolūcija dažādu autoru koncepcijās; 4.2. Kritēriju noteikšanas faktori postmodernisma teorētiskajos modeļos; Semināri – 2 stundas (studējošo prezentācijas, kritiskā analīze un diskusija) 4.3.Teoriju un teorētisko modeļu kritiska analīze. Studentu patstāvīgs darbs Teoriju un teorētisko modeļu kritiskā analīze un salīdzināšana atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, prezentācijas sagatavošana. 4 16 0 0
5. Nozaru pedagoģijas metodoloģijas īpatnības un attīstības tendences (L2, S3) Lekcijas – 2 stundas 5.1. Nozaru pedagoģijas metodoloģijas īpatnības; Semināri – 3 stundas (studējošo prezentācijas, kritiskā analīze un diskusija) 5.2. Nozaru pedagoģijas koncepciju raksturojums un kritiska analīze. Studentu patstāvīgs darbs Literatūras avotu un nozaru pedagoģijas metodoloģisko koncepciju kritiskā analīze un salīdzināšana atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem, prezentācijas sagatavošana. 5 16 0 0
6. Promocijas darba jēdzienu definēšana, teoriju atlase un pētījuma dizaini (L1, S4): Lekcija – 1 stunda 6.1. Pedagoģiskās pieejas izvēle, tās pamatojums nozaru pedagoģijas pētījumā: pretrunas, problēmas; 6.2. Pētījuma dizaina izvēles kritēriji un raksturojums; Semināri – 4 stundas (studējošo prezentācijas, koncepciju kritiskā analīze un diskusija) 6.2.Teoriju atlase, kritiskā analīze konkrētā promocijas darba koncepcijas izstrādei nozaru pedagoģijā; 6.3.Pētījuma dizaina izvēles pamatojums atbilstoši kritērijiem un raksturojums (studējošo prezentācijas un diskusija). Studentu patstāvīgs darbs Pedagoģiskās pieejas/pieeju un teoriju izvēles pamatojums promocijas darbā nozaru pedagoģijā; zinātnisko kategoriju un pētījuma dizaina izvēles pamatojums un raksturojums; prezentācijas sagatavošana. 5 14 0 0
7. Didaktiskā modeļa izveides nosacījumi un specifika nozaru pedagoģijas apakšnozarē (L1, S2): Lekcija – 1 stunda 7.1.Didaktiskā modeļa būtības noteikšana; 7.2.Didaktiskā modeļa vizualizēšanas daudzveidība; Semināri – 2 stundas (studējošo didaktiskā modeļa raksturojums un diskusija) 7.3.Didaktiskā modeļa izstrāde un raksturojums. Studentu patstāvīgs darbs Didaktiskā modeļa raksturojums promocijas darbā nozaru pedagoģijā. 3 14 0 0
8. Validitātes problēmas nozaru pedagoģijas pētījumos (L2, S3) Lekcijas – 2 stundas 8.1. Kritēriji zinātniskā pētījums validitātes noteikšanai; Semināri – 3 stundas (studējošo promocijas darba kritēriju sistēmas raksturojums un diskusija) 8.2. Promocijas darba kritēriju sistēma kā pētījuma validitātes rādītājs. Studentu patstāvīgs darbs Promocijas darba kritēriju sistēmas raksturojums. 5 16 0 0
Kopā: 32 124 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Uzdevumi: 1) Kursa ietvaros studenti diskutēs par aktuālām problēmām mūsdienu nozaru pedagoģijā, saistot tās ar konkrēto pedagoģisko situāciju; 2) Kritiski izvērtēs didaktiskus modeļus mūsdienu nozaru pedagoģijā un iepazīsies ar pētījuma organizēšanas īpatnībām nozaru (mūzikas, mākslas, sporta u.c.) pedagoģijas jomā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot izglītības zinātņu attīstības vēsturisko pieredzi un aktuālās tendences un to kontekstu Latvijā, Eiropā un pasaulē. 2. Izprot aktuālās izglītības zinātņu zinātniskās teorijas un atziņas un to veidošanās kontekstu. 3. Izprot nozaru pedagoģijas filosofiskajiem un pedagoģiskajiem aspektiem postmodernisma laikmetā. 4. Izprot sava pētījuma unikalitāti un devumu nozaru pedagoģijas attīstībā. - Aktīva līdzdalība kombinētās seminārnodarbībās - 40% Individuālais patstāvīgais darbs - 20% Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: Studējošais: - demonstrē zināšanas un prasmes nozaru pedagoģijas filosofijā un pedagoģijā caur postmodernisma prizmu; - kritiski analizē un salīdzina izglītības paradigmas, pieejas un didaktiskos modeļus nozaru pedagoģijā, izvirzot analīzes kritērijus; - orientējas nozaru pedagoģijas metodoloģijā; - izvērtē un interpretē nozaru pedagoģijas koncepcijas, kā arī argumentē savu viedokli; - radoši veido inovatīvo koncepciju nozaru aktuālās pedagoģijas problēmas ietvaros; - veido un pamato sava pētījuma dizainu; - var parādīt sava pētījuma unikalitāti un devumu nozaru pedagoģijā.
Prasmes 5. Sistēmiski analizē, interpretē izglītības zinātnēs saistošos jēdzienus, teorijas un izglītības politikas aktualitātes. 6. Nosaka nozaru pedagoģijas aktuālo problēmu būtību caur postmodernisma zinātnisko pasaules uztveri. 7. Sistēmiski analizē, sintezē, izvērtē nozaru pedagoģijas koncepcijas, teorijas, modeļus atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem to veidošanās kontekstā. 8. Risina izglītības zinātņu pētniecībā un praksē aktuālas problēmas, lai paplašinātu un dotu jaunu izpratni esošajām zināšanām un piedāvātu pētniecībā balstītus risinājumus profesionālās prakses pilnveidei. 9. Mutiski un prakstiski komunicē un diskutē par izglītības zinātņu nozari, tajā veiktiem pētījumu rezultātiem ar plašākām zinātniskajām aprindām un sabiedrību kopumā Latvijā un starptautiskā vidē. 10. Pieņem zinātniski pamatotus lēmumus izglītības problēmu risinājumos un argumentēti aizstāv savu viedokli. - Aktīva līdzdalība kombinētās seminārnodarbībās - 40% Individuālais patstāvīgais darbs - 20% Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: Studējošais: - demonstrē zināšanas un prasmes nozaru pedagoģijas filosofijā un pedagoģijā caur postmodernisma prizmu; - kritiski analizē un salīdzina izglītības paradigmas, pieejas un didaktiskos modeļus nozaru pedagoģijā, izvirzot analīzes kritērijus; - orientējas nozaru pedagoģijas metodoloģijā; - izvērtē un interpretē nozaru pedagoģijas koncepcijas, kā arī argumentē savu viedokli; - radoši veido inovatīvo koncepciju nozaru aktuālās pedagoģijas problēmas ietvaros; - veido un pamato sava pētījuma dizainu; - var parādīt sava pētījuma unikalitāti un devumu nozaru pedagoģijā.
Kompetence 11. Argumentēti aizstāv savu viedokli par nozaru pedagoģijas aktuālām problēmām, demonstrējot pedagoģisko jēdzienu, teoriju, likumsakarību kritisku izpratni. 12. Veic izglītības zinātņu nozarē aktuālu, kompleksu pētniecības problēmu patstāvīgu, kritisku analīzi un izvērtēšanu, dodot ieguldījumu izglītības zinātņu nozares zināšanu paplašināšanā un padziļināšanā. 13. Patstāvīgi, pamatoti izvirza inovatīvas pētījumu idejas, tās kritiski izvērtē un sintezē izglītības zinātnēs un starpdisciplinārā kontekstā. - Ieskaite - Nozaru pedagoģijas problēmas kritiskā analīze atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem - 40% Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: Studējošais: - demonstrē zināšanas un prasmes nozaru pedagoģijas filosofijā un pedagoģijā caur postmodernisma prizmu; - kritiski analizē un salīdzina izglītības paradigmas, pieejas un didaktiskos modeļus nozaru pedagoģijā, izvirzot analīzes kritērijus; - orientējas nozaru pedagoģijas metodoloģijā; - izvērtē un interpretē nozaru pedagoģijas koncepcijas, kā arī argumentē savu viedokli; - radoši veido inovatīvo koncepciju nozaru aktuālās pedagoģijas problēmas ietvaros; - veido un pamato sava pētījuma dizainu; - var parādīt sava pētījuma unikalitāti un devumu nozaru pedagoģijā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva līdzdalība kombinētās seminārnodarbībās. - 40%
Individuālais patstāvīgais darbs. - 20%
Ieskaite - Nozaru pedagoģijas problēmas kritiskā analīze atbilstoši izvirzītajiem kritērijiem. - 40%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]