PA0227 Izglītības zinātņu pētījuma metodoloģija

Kods PA0227
Nosaukums Izglītības zinātņu pētījuma metodoloģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Sanita Martena
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa īstenotājs ir Latvijas Universitāte..
Kursa mērķis – pilnveidot doktorantu zināšanas, prasmes un kompetenci izglītības zinātņu pētniecībā. Kursa gaitā lekcijās un semināros tiks pilnveidota studentu izpratne par izglītības zinātnēs nozīmīgu problēmu risināšanas iespējām pētnieciskajā darbībā, ievērojot atbildīgas pētniecības principus. Kursa ietvaros iegūtās zināšanas un prasmes veicinās doktorantu spējas patstāvīgi izvirzīt inovatīvu promocijas darba tēmu, formulēt tai pamatā esošu problēmu un izvēlēties tai atbilstošo pētījuma metodoloģiju. Studiju kursa nodarbībās tiks sniegta iespēja attīstīt savu kompetenci izglītības zinātņu pētījumu plānošanā, organizēšanā, datu ieguvē, apstrādē, analīzē un pētījuma rezultātu atspoguļošanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Ievads izglītības zinātņu pētījumos. Pētījumu ētika izglītības zinātņu pētījumos (L1) 1 12 0 0
2. Pieejas izglītības pētījumu klasifikācijai. Kvantitatīvā, kvalitatīvā un jaukto metožu pētniecība izglītības jomā (L1, S1) 2 12 0 0
3. Neeksperimentāro pētījumu dizaini izglītības pētījumos (L1, S2) 3 12 0 0
4. Eksperimentālie un kvazieksperimentālie dizaini izglītības pētījumos (L1, S2) 3 12 0 0
5. Kvantitatīvo datu ieguve, apkopošana un analīze izglītības pētījumos (L1, S5) 6 12 0 0
6. Kvalitatīvo pētījumu dizaini izglītības pētījumos (etnogrāfiskie pētījumi, fenomenoloģiskie pētījumi, naratīvie pētījumi, diskursa pētījumi, pamatotās teorijas pētījumi u.c.) (L1, S2) 3 12 0 0
7. Specifiskie pētījuma dizaini izglītības pētījumos (darbības pētījumi, gadījuma pētījumi, vērtējošie pētījumi, vēsturiskie pētījumi, dizaina pētījumi u.c.) (L1, S2) 3 12 0 0
8. Kvalitatīvo datu ieguve, apkopošana un analīze izglītības pētījumos (L1, S4) 5 12 0 0
9. Jaukto metožu pētījuma dizaini izglītības pētījumos (L1, S2) 3 12 0 0
10. Zinātniskais stiprums un tā nodrošināšana dažāda veida izglītības zinātņu pētījumos (L1, S2) 3 10 0 0
Kopā: 32 118 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis – pilnveidot doktorantu zināšanas, prasmes un kompetenci izglītības zinātņu pētniecībā. Kursa gaitā lekcijās un semināros tiks pilnveidota studentu izpratne par izglītības zinātnēs nozīmīgu problēmu risināšanas iespējām pētnieciskajā darbībā, ievērojot atbildīgas pētniecības principus. Kursa ietvaros iegūtās zināšanas un prasmes veicinās doktorantu spējas patstāvīgi izvirzīt inovatīvu promocijas darba tēmu, formulēt tai pamatā esošu problēmu un izvēlēties tai atbilstošo pētījuma metodoloģiju. Studiju kursa nodarbībās tiks sniegta iespēja attīstīt savu kompetenci izglītības zinātņu pētījumu plānošanā, organizēšanā, datu ieguvē, apstrādē, analīzē un pētījuma rezultātu atspoguļošanā. Uzdevumi – 1) Pilnveidot izpratni par izglītības zinātnēs nozīmīgu problēmu risināšanas iespējām pētnieciskajā darbībā, ievērojot atbildīgas pētniecības principus; 2) Veicināt spējas patstāvīgi izvirzīt inovatīvu pētījuma tēmu un problēmu un izvēlēties tai atbilstošo pētījuma metodoloģiju; 3) Veidot augsta līmeņa kompetenci izglītības zinātņu pētījumu plānošanā, organizēšanā, datu ieguvē, apstrādē, analīzē un pētījuma rezultātu atspoguļošanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot teorētiskās un empīriskās pētniecības metodes un metodoloģiju izglītības zinātņu nozarē un saskarē ar citām zinātņu nozarēm, starpdisciplināru pieeju pētniecībā. 2. Izprot izglītības zinātņu nozares pētnieka lomu sabiedrības attīstībā, izglītības problēmu risināšanā salīdzinošās izglītības politikas kontekstā. 3. Izprot izglītības pētniecības principus un apzinās pētnieka atbildību, plānojot un organizējot pētījumus un komunicējot par pētījumu rezultātiem. - Starppārbaudījumi: 1. Prezentācija un diskusija – 25% Prasības starppārbaudījuma nokārtošanai: - Sagatavot pārskatu par kvantitatīvo, kvalitatīvo un jaukto metožu pētījumu priekšrocībām un ierobežojumiem izglītības zinātņu pētniecībā; - Diskusijā ar grupas biedriem apspriest dažādas pētījuma stratēģijas izglītības pētniecībā un pārrunāt iespējamās pētījuma stratēģijas sava promocijas darba konkrētas pētījuma problēmas risināšanai.
Prasmes 4. Patstāvīgi formulē un kritiski analizē pētījuma problēmas dažādos izglītības līmeņos. 5. Patstāvīgi izvērtē un argumentēti izvēlas zinātniskiem pētījumiem izglītības zinātnēs atbilstošus dizainus un metodes. 6. Patstāvīgi lieto pētījuma dizainus, datu vākšanas un analīzes metodes, kā arī datu interpretācijas pieejas, lai veiktu pētniecisku darbību izglītības jomā gan nacionālā, gan starptautiski salīdzinošā kontekstā. 7. Risina izglītības zinātņu pētniecībā un praksē aktuālas problēmas, lai paplašinātu un dotu jaunu izpratni esošajām zināšanām un piedāvātu pētniecībā balstītus risinājumus profesionālās prakses pilnveidei. - 2. Prezentācija un diskusija – 25% Prasības starppārbaudījuma nokārtošanai: - Izvēlēties promocijas darba tematu, formulēt pētījuma problēmu un tai atbilstošo pētījuma stratēģiju; - Raksturot sava promocijas darba attiecīgai izvēlētai pētījuma stratēģijai visatbilstošāko pētījuma dizainu.
Kompetence 8. Patstāvīgi, pamatoti izvirza inovatīvas pētījumu idejas, tās kritiski izvērtē un sintezē izglītības zinātnēs. 9. Patstāvīgi un atbildīgi piedalās pētniecisku projektu plānošanā un strukturēšanā. 10. Patstāvīgi, atbildīgi un kritiski veic izglītības zinātnē nozīmīgus zinātniskos pētījumus. 11. Risina izglītības zinātnēs nozīmīgus pētnieciskus, inovācijas veicinošus uzdevumus, ievērojot ētisko atbildību par izglītības zinātnēs iespējamo ietekmi uz izglītības un sabiedrības savstarpējām attiecībām, uz pārmaiņu rosināšanu un vadīšanu izglītībā un sabiedrībā. - Noslēguma pārbaudījums: 3. Noslēguma pārbaudījuma veids – ieskaite – 50% Prasības noslēguma pārbaudījuma nokārtošanai: - Prezentēt sava promocijas darba pētījuma dizainu un pētījuma metodes, pamatot savu izvēli, definēt pētījuma kategorijas un formulēt turpmākos pētnieciskos soļus.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Prezentācija un diskusija - 25%
2. Prezentācija un diskusija - 25%
3. Noslēguma pārbaudījuma veids – ieskaite - 50%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 10.0 22.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]