LA1531 Modulis: Inovācijās balstīta pētniecība pirmsskolā un pamatizglītībā "Pedagoģiskās stratēģijas un tehnoloģijas pētniecības lietpratībai vispārējā sākotnējā izglītībā"

Kods LA1531
Nosaukums Modulis: Inovācijās balstīta pētniecība pirmsskolā un pamatizglītībā "Pedagoģiskās stratēģijas un tehnoloģijas pētniecības lietpratībai vispārējā sākotnējā izglītībā"
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Pāvels Jurs, Dina Bethere
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā tiek sekmēta zināšanu un prasmju apguvi promocijas darba izstrādes procesā pirmsskolā un pamatskolā: pašvadītu izglītības stratēģiju un pētniecības metodoloģijas teoriju atziņu aktualizēšana, lai pilnveidotu pedagoģisko pieredzi un kompetenci, tostarp mērķtiecīgi pielietot MI rīkus mācībām un pētniecībai, attīstot pētniecības lietpratību pašiniciētā izpētes darbību, tādējādi veicinot inovatīvu zinātnisko pētījumu izstrādi izglītības zinātnēs..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Izglītības teoriju teorētiskā izpratne un vēsturiskā attīstība Terminoloģiskais ietvars. Stratēģijas izglītības sistēmas darbībā: teorētiskā un praktiskā aktualitāte. Intelektuālās un kreatīvās prasmes, pašorganizācija un pašregulācija, erudīcija un kompetence. Izglītības satura teoriju pasaulē vēsturiskais attīstības konteksts. Diskursīvo stratēģiju veidi: konstruējošā stratēģija, atražojošā/attaisnojošā stratēģija, pārveidojošā stratēģija, destruktīvā stratēģija. MI rīku palietošanas priekšrocības izglītības teoriju likumsakarību noteikšanai. 6 16 0 0
2. Izglītības stratēģiju sociālais un pedagoģiskais nozīmīgums Izglītības un mācību satura galvenie elementi un to savstarpējā saistība. Izglītības vērtība: apgūto zināšanu un prasmju nozīme turpmākajā dzīvē. Raksturojošie elementi: prāta informācijas apstrādes modelis; metakognīcija; aktīvi, nozīmes piesātināti mācīšanās modeļi un pieejas, konstruktīvistu skatījums; problēmu risināšanas pieeja, situatīvā izziņa un stratēģijas. 4 18 0 0
3. Izglītības stratēģiju klasifikācija un raksturojums Utilitārā izglītības stratēģija, vispārizglītības stratēģija u.c. Mācību saturu atspoguļojošie normatīvie dokumenti. Mācīšanās stratēģijas kategorijas raksturojums. Stratēģiskas mācīšanās pazīmes un veidi. Produktīvas mācīšanās stratēģijas pazīmes. Stratēģiju izmantošanas pedagoģiskie priekšnosacījumi mācību procesā. MI rīku palietošanas priekšrocības izglītības stratēģiju likumsakarību noteikšanai. 6 16 0 0
4. Biheiviorisma teorijas un kognitīvās teorijas atziņu analīze Kognitīvā mācīšanās stratēģija – mācīšanās no izziņas perspektīvas. Pašorientēto izziņas stratēģiju veidošanās likumsakarības. Kognitīvās mācīšanās stratēģiju kopums izglītībā. 4 16 0 0
5. Izglītības stratēģijas: pedagoģiskā realitāte un kvalitāte Mācīšanas un mācīšanās darbību sabalansētība mācību procesā dažādos audzēkņu vecumposmos. Audzēkņu patstāvības un aktivitātes pakāpe mācībās. Izglītības kvalitātes prasības un nodrošinājums. Standartu perspektīvas. Mācību stratēģiju apguves programmas. 4 16 0 0
6. Izziņas modeļi un izglītības stratēģijas pirmsskolā Instrumenti. B daļa 5 Zināšanu pieejamības un apguves specifika, aktīvās darbošanās un ikoniskā fāzes, sinestēzija, fiziskā aktivitāte izziņas procesā, izziņas prieks, jautājumu uzdošanas stratēģija, informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanās u.c. Audzēkņu intelektuālā darbība pārejas posmā: pirmsskola – pamatskola. 4 18 0 0
7. Izziņas modeļi un izglītības stratēģijas pamatskolā Stratēģija informācijas apstrādei un atmiņas veicināšanai, izziņas aktivitāte, zinātkāre un izziņas intereses, domāšana, vingrināšanās un atkārtošanas stratēģijas, mnemoniskās stratēģijas, tēlu stratēģija, izvietojuma metode, balstvārdu mnemonika, atskatīšanās stratēģija, rakstīšanas stratēģija, matemātikas stratēģija, meklējumu stratēģiju veidi u.c. Pašvadītās mācīšanās mērķi un stratēģiju apguve. Izglītības stratēģijas mācību procesā: efektīva atmiņas stratēģija, mācīšanās konspektēt stratēģija u.c. 4 16 0 0
8. Metakognitīvās kompetences veidošanās mācību procesā Izziņas kontrole, izziņas pārvaldījums. Mācīšanās un pārnesuma problēmas, metakognitīvā vingrināšanās, pašregulācijas, pašvērtējuma, paškontroles, problēmu identificēšana un analogu meklēšanas stratēģijas. Kognitīvi aktīvās mācīšanās veidi: atklājuma mācīšanās un ģeneratīvā (radošā) mācīšanās. Mācīšanās stratēģijas skolēnu spēju, radošuma un talantu attīstīšanā. Mācīšanās stratēģijas skolēniem ar mācīšanās grūtībām. Skolēnu mācību darbības refleksijas īpatnības. 4 16 0 0
Kopā: 36 132 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Sekmēt zināšanu un prasmju apguvi promocijas darba izstrādes procesā pirmsskolā un pamatskolā, veicinot inovatīvu zinātnisko pētījumu izstrādi izglītības zinātnēs. Studiju kursa uzdevumi: 1) Piedāvāt iespējas apgūt aktuālās zināšanas izglītības teoriju un izglītības stratēģiju teorētiskās un praktiskās izpratnes un pētniecības nodrošināšanā pirmsskolā un pamatskolā; 2) Attīstīt motivāciju un pašiniciatīvu, praktisko gatavību zinātniskajai pētniecībai un profesionāli akadēmiskās kompetences paaugstināšanai izglītības zinātņu jomas teorētisko un empīrisko atziņu izpētei un sistematizācijai; 3) Pilnveidot zinātniski pētnieciskās darbības prasmes izglītības stratēģiju izpētē un pilnveidē teorētiskajā un metodoloģiskajā līmenī; 4) Sekmēt pētniecības kompetences pilnveidošanos, atklājot pašattīstības stratēģijas, veicinot radošumu, patstāvību, atbildības pašregulāciju, mērķtiecīgi pielietojot MI rīkus mācībām un pētniecībai.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot izglītības teoriju un izglītības stratēģiju attīstības vēsturisko pieredzi un aktuālās tendences pirmsskolas un pamatskolas mācību procesā. 2. Izprot izglītības stratēģiju praktiskā pielietojuma likumsakarības un efektivitātes nodrošināšanas priekšnosacījumus pedagoģiskajā procesā. 3. Izprot teorētiskās un empīriskās pētniecības metodes un metodoloģiju izglītības zinātņu nozarē un saskarē ar citām zinātņu nozarēm, starpdisciplināro pieeju pētniecībā. - Veic izglītības zinātņu nozarē aktuālu, teorētiski un praktiski nozīmīgu izglītības problēmu patstāvīgu, kritisku analīzi un izvērtēšanu, tai skaitā, izmantojot MI rīkus, tādējādi sniedzot ieguldījumu izglītības zinātņu nozares zināšanu paplašināšanā un padziļināšanā. - Individuāli patstāvīgais darbs (studiju kursa apguves rezultātā teorētisko atziņu pielietošana sava promocijas darba izstrādes kontekstā)
Prasmes 4. Sistēmiski analizē, interpretē izglītības zinātnēs saistošos jēdzienus, teorijas un spēj pielietot atbilstošas izglītības stratēģijas mācību darbības vadīšanā. 5. Patstāvīgi lieto zinātniskās izpētes metodes, lai identificētu un praksē pilnveidotu audzēkņu mācīšanās individuālās stratēģijas, veicinot viņu sasniegumus un izaugsmi. 6. Risina izglītības zinātņu pētniecībā un praksē aktuālas izglītības procesu problēmas, lai paplašinātu un dotu jaunu izpratni esošajām zināšanām un piedāvātu pētniecībā balstītus risinājumus pedagoģiskās prakses pilnveidei pirmsskolā un pamatskolā. 7. Pārzina atbilstošākus MI rīkus, lai organizētu sava promocijas darba izpēti. - Risina izglītības zinātnēs nozīmīgus pētnieciskus, inovācijas veicinošus uzdevumus, ievērojot ētisko atbildību par profesionālās darbības ietekmi uz izglītības un sadarbības modelī (pedagogs – audzēknis). - Individuāli patstāvīgais darbs (pētnieciskās kompetences veicināšana, izmantojot daudzveidīgās empīriskās pētnieciskās metodes, sava promocijas darba izstrādes kontekstā)
Kompetence 8. Veic izglītības zinātņu nozarē aktuālu, teorētiski un praktiski nozīmīgu izglītības problēmu patstāvīgu, kritisku analīzi un izvērtēšanu, dodot ieguldījumu izglītības zinātņu nozares zināšanu paplašināšanā un padziļināšanā. 9. Risina izglītības zinātnēs nozīmīgus pētnieciskus, inovācijas veicinošus uzdevumus, ievērojot ētisko atbildību par profesionālās darbības ietekmi uz izglītības un sabiedrības savstarpējām attiecībām, uz pārmaiņu rosināšanu un vadīšanu izglītībā. 10. Zinātniskās un akadēmiskās darbības attīstības kontekstā atbildīgi veicina pedagoģisko, sociālo un kultūras attīstību zināšanu sabiedrībā. - Zinātniskās un akadēmiskās darbības attīstības kontekstā atbildīgi veicina pedagoģisko, sociālo un kultūras attīstību zināšanu sabiedrībā. - Ieskaite – empīriskā pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Individuāli patstāvīgais darbs (studiju kursa apguves rezultātā teorētisko atziņu pielietošana sava promocijas darba izstrādes kontekstā) - 30%
Individuāli patstāvīgais darbs (pētnieciskās kompetences veicināšana, izmantojot daudzveidīgās empīriskās pētnieciskās metodes, sava promocijas darba izstrādes kontekstā) - 30%
Ieskaite – empīriskā pētījuma projekta izstrāde un aizstāvēšana - 40%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 18.0 18.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]