PA0226 Vēsturiskā pieredze un aktuālās teorijas izglītības zinātnes pētījumos

Kods PA0226
Nosaukums Vēsturiskā pieredze un aktuālās teorijas izglītības zinātnes pētījumos
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Sanita Martena
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa īstenotājs ir Latvijas Universitāte..
Studiju kursa mērķis ir pilnveidot doktorantu pētniecisko kompetenci patstāvīgas un novatoriskas pētnieciskās darbības veikšanai izglītības zinātnēs, izmantojot vēsturisko pieredzi un mūsdienu teorijas izglītības filozofijā. Studiju kursā doktorants apgūst izglītības zinātņu kā specifiskas zinātņu nozares vēsturisko attīstību, iemācās analizēt aktuālas izglītības problēmas to vēsturiskajā perspektīvā, kā arī apgūst pētījuma metodoloģijas īpatnības izglītības vēsturē un vispārīgajā pedagoģijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Pētniecība izglītības vēsturē un filozofijā (L4, S3) 7 22 0 0
2. Liminalitāte izglītībā (L4, S3) 7 24 0 0
3. Socialitāte izglītībā. Bērnības sociālās koncepcijas attīstība (L4, S3) 7 24 0 0
4. Izglītība un cilvēka kulturalitāte (L2, S3) 5 24 0 0
5. Subjektivitāte un autonomija izglītībā (L4, S2) 6 24 0 0
Kopā: 32 118 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir pilnveidot doktorantu pētniecisko kompetenci patstāvīgas un novatoriskas pētnieciskās darbības veikšanai izglītības zinātnēs, izmantojot vēsturisko pieredzi un mūsdienu teorijas izglītības filozofijā. Uzdevumi - 1) Veidot pētniecisko kompetenci analizēt aktuālas izglītības problēmas to vēsturiskajā un teorētiskajā perspektīvā; 2) Izmantojot vēsturisko pieredzi, veidot prasmi piedāvāt inovatīvus risinājumus mūsdienu aktuālām izglītības problēmām (saistībā ar promocijas pētījumu); 3) Apgūt pētījuma metodoloģijas specifiku izglītības vēsturē un vispārīgajā pedagoģijā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot izglītības zinātņu kā specifiskas zinātņu nozares vēsturisko pieredzi un to attīstības kontekstu Latvijā, Eiropā un pasaulē. 2. Izprot aktuālās izglītības zinātņu teorijas, izglītības zinātnēs saistošus jēdzienus to veidošanās kontekstā. 3. Pārzina vēstures un filozofijas pētījumu specifiku, pētniecības metodes un metodoloģiju, izprot starpdisciplināru pieeju pētniecībā. - Starppārbaudījumi: 1. Teorētiskās literatūras saraksts izglītības filozofijā un vēsturē - 25% Prasības literatūras sarakstam un anotācijām • Literatūras saraksts ar 10 nosaukumiem par promocijas pētījuma filozofisko un vēsturisko perspektīvu. • Vismaz pusei literatūras avotu ir jābūt angļu valodā. • Par četriem literatūras avotiem tiek pievienota 50-100 vārdu gara anotācija. • Literatūras sarakstu un anotāciju elektroniski nosūta līdz (datums un elektroniskā adrese) Vērtēšanas kritēriji 1) Literatūras atbilstība vēstures un filozofijas perspektīvai – 3 punkti 2) Literatūras atbilstība promocijas pētījumam – 3 punkti 3) Literatūras aktualitāte starptuatisko pētījumu kontekstā – 3 punkti 4) Literatūras saraksta noformējums – 1 punkts
Prasmes 4. Sistēmiski analizē, interpretē izglītības zinātnēs saistošos jēdzienus, teorijas un izglītības politikas aktualitātes 5. Prot patstāvīgi identificēt aktuālu mūsdienu izglītības problēmu priekšvēsturi. 6. Prot izmantot dažādas sociālo zinātņu teorijas izglītības vēstures faktu interpretācijā. Prot argumentēti aizstāvēt savu viedokli. 7. Prot veikt pašvadītu pētījumu izglītības vēsturē un filozofijā, izmantojot adekvātu metodoloģiju, kura rezultātā tiek radītas jaunas zināšanas. - 2. Promocijas pētījuma temata/problēmas priekšvēstures un pētniecības attīstības prezentācija - 25% Prasības prezentācijai • 5-10 minūšu garš stāstījums auditorijā • Prezentācija jāveic līdz (datums) Vērtēšanas kritēriji 1) Promocijas pētījuma problēmas priekšvēstures pētniecības metodoloģija – 2 punkti 2) Problēmas risinājuma historiogrāfija – 2 punkti 3) Promocijas problēmas rašanās un attīstības izskaidrojumus – 3 punkti 4) Secinājumi – 2 punkti 5) Prezentācijas prasmes – 1 punkts
Kompetence 8. Veic aktuālu, kompleksu izglītības vēstures un filozofijas problēmu patstāvīgu, kritisku analīzi un interpretāciju, dodot ieguldījumu izglītības zinātņu nozares zināšanu paplašināšanā un padziļināšanā. 9. Patstāvīgi, pamatoti izvirza inovatīvas idejas izglītības vēsturē un filozofijā, tās kritiski izvērtē starpdisciplinārā kontekstā. - Noslēguma pārbaudījums: 3. Ieskaite - 50% Prasības esejai: • Esejas garums – ne mazāk kā 1200 un ne vairāk kā 1500 vārdu. Eseja jāiesniedz Word formātā. • Esejas saturs – problēmas un mērķa formulējums; īss apraksts par problēmas rašanās kontekstu (kad un kāpēc, pēc Jūsu domām, šī problēma izglītības attīstības gaitā ir radusies?), problēmas risinājuma vēsture (kas un kā jau tādu vai līdzīgu problēmu ir identificējis un pētījis?), secinājumi. • Atsauces – obligātas. Noformējuma paraugs: Oxford referencing style http://guides.is.uwa.edu.au/content.php?pid=385139&sid=3156563 • Eseja jānosūta līdz (datums un elektroniskā adrese)
10. Risina izglītības zinātnēs nozīmīgus pētnieciskus un praktiskus uzdevumus, kritiski izvērtējot inovācijas izglītības vēstures un filozofijas perspektīvā. - Noslēguma pārbaudījums: Ieskaite - Vērtēšanas kritēriji 1) Promocijas pētījuma problēmas priekšvēstures identificēšana – 2 punkti 2) Promocijas problēmas rašanās konteksts – 2 punkti 3) Problēmas pētniecības attīstība – 3 punkti 4) Secinājumi – 2 punkti 5) Esejas noformējums – 1 punkts (īpaša uzmanība tiks pievērsta precīzam atsauču noformējumam, pareizrakstībai)
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi: 1. Teorētiskās literatūras saraksts izglītības filozofijā un vēsturē - 25%
2. Promocijas pētījuma temata/problēmas priekšvēstures un pētniecības attīstības prezentācija - 25%
Noslēguma pārbaudījums: 3. Ieskaite - 50%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 18.0 14.0 0.0 *