Kods | RA0748 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vides un civilā aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Civilā un darba aizsardzība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Edmunds Teirumnieks, Andris Skromulis | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros tiek attīstīta izpratne par pasauli kā visaptverošu un sarežģītu sistēmu, kuras elementi savstarpēji ietekmē viens otru. Globālā vide tiek izvērtēta atmosfēras, hidrosfēras, litosfēras un biosfēras līmeņos, kā arī tiek apskatīti šo sfēru funkcionēšanas principi un mehānismi, pamatojoties uz enerģijas un vielu plūsmām. Tiek sniegtas zināšanas par izmaiņām gan cilvēka dzīves vidē, gan biosfērā kopumā, par vides degradāciju. Aplūkoti jautājumi par vides problēmu tehnoloģiskajiem risinājumiem. Tiek sniegta informācija par vides pārvaldības principiem un analizēti likumdošanas aspekti, kas saistīti ar vidi un ilgtspējīgu attīstību. Kursā tiek apskatīti paaugstinātas bīstamības objekti, to īpašnieku vai tiesisko valdītāju pienākumi un tiesības, sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijas, to funkcijas, sadarbības teritoriju un valsts civilās aizsardzības plāni un to saturs, civilās aizsardzības pasākumu plānošana, apdraudējuma risku novērtēšana, tiek raksturotas bīstamās vielas, to klasifikācija un prasības to glabāšanai un pārvadājumiem, starptautiskās palīdzības lūgšanas un sniegšanas algoritms, izglītojamie iegūst zināšanas par individuālajiem aizsardzības līdzekļiem katastrofas gadījumā, īpašajiem tiesiskajiem režīmiem, izglītojamie iegūst zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās un par atšķirībām neatliekamajā, pirmajā palīdzībā un katastrofu medicīnā. . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: veidot izpratni par vidē notiekošajiem procesiem, lai studējošie spētu novērtēt gan indivīda, gan sabiedrības iespaidu uz vidi un izprastu ietekmes mazināšanas procesus, un sniegt zināšanas par civilās aizsardzības sistēmas struktūru, tiesisko regulējumu, organizāciju un vadību, veidojot zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu par valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumiem, tiesībām un pienākumiem civilās aizsardzības jomā. Uzdevumi: - Veidot izpratni par procesiem dabā un vides aizsardzību. - Veidot izpratni par civilo aizsardzību un tās nozīmi sabiedrībā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina vidē notiekošos pamatprocesus un vides aizsardzības principus. Izprot civilās aizsardzības sistēmas struktūras, tiesiskā regulējuma, organizācijas un vadības teorētiskos pamatus un sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisiju izveidi, lomu, funkcijas, tiesības un pienākumus. - Lekcijas, semināri. Izprot vides problēmas, vides piesārņojuma veidus, avotus, ietekmi, dabas resursu ilgtspējīgas izmantošanas principus. - Lekcijas, semināri, eksāmens. Izprot un analizē valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumus, tiesības un pienākumus civilās aizsardzības jomā, civilās aizsardzības pasākumu plānošanas mērķus, jēgu un būtību. - Lekcijas, semināri, eksāmens. Spēj vispārīgi novērtēt tehnoloģisko procesu ietekmi uz vidi Ietekmes uz vidi novērtējuma likuma izpratnē, kā arī ievērot vides aizsardzības principus, plānojot savu profesionālo darbību. Spēj atpazīt apdraudējumus, novērtēt apdraudējuma varbūtību, sekas, pielietojot apdraudējuma risku noteikšanas matricas, pielietot civilās aizsardzības plānos definētos rīcības algoritmus. - Lekcijas, semināri, eksāmens. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. - 40%
Eksāmens. - 60% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Dabaszinības. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|