RA0658 Pedagoģiskā disleksijas riska novēršana

Kods RA0658
Nosaukums Pedagoģiskā disleksijas riska novēršana
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Regīna Ogriņa, Mārīte Rozenfelde, Gundega Tomele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Ieskats lasīšanas traucējumu iedalījumā, disleksijas noteikšana un priekšstats korekcijas darba veikšanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Valodas un runas attīstība. Valodas un runas funkciju attīstība. Runas funkciju attīstības kritiskie periodi. Bērnu valodas attīstība pirmsskolas vecumā. 5 6 2 9
2. MT kontrollapa. Vizuālās uztveres traucējumi, valoda ssignālu apstrādes traucējumi, sīko kustību traucējumi, UDHS. 5 6 2 9
3. Pedagoģiskā procesa organizācija. Kvalitatīvas izglītības noteicošie faktori; runas attīstība. Mācīšanās procesa plānošana; metožu un paņēmienu izvēle. Runas attīstības nosacījumi. 5 6 2 9
4. Bērnu sajūtu un uztveres procesi: redzes, dzirdes, taustes, sīkās motorikas , laika un telpas, uzmanības, atmiņas, domāšanas, vizuālās uztveres attīstīšana; fonētisko un fonemātisko, un leksiski gramatisko procesu attīstīšana. 5 6 2 9
5. Uzdevumu komplekss lasītprasmes apguvei. Atbilstoša teksta pielāgošana lasītprasmes attīstīšanai un pilnveidošanai. 5 6 1 9
6. Vingrinājumu kompleksa izstrāde, prezentācija. Prakstiskā vingrinājumu kompleksa teorētiskais pamatojums; uzdevumu kompleksa izstrāde dažāda vecuma sākumskolas skolēniem. 3 6 1 9
7. Sadarbība ar vecākiem- metodes un paņēmieni. 2 6 1 7
8. Logopēdu, vecāku, pedagogu un citu speciālistu sadarbība. 2 7 1 8
Kopā: 32 49 12 69
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: veidot studentu izpratni par bērnu valodas attīstību; sagatavot studentus gan teorētiski, lai viņiem būtu priekšstats par disleksijas risku pirmsskolā, gan praktiski, kādas darba metodes pielietot, lai pilnveidotu gan bērnu valodu, gan citas maņas. Studenti paplašinās savas zināšanas, apgūs nepieciešamās prasmes un kompetences, lai varētu strādāt ar bērniem, kuri vēl nav apguvuši lasītprasmi. Kursa uzdevumi: 1. Veidot izpratni par lasīšanas traucējumiem. 2. Noteikt atšķirību starp lasīšanas traucējumiem un disleksiju. 3. Pielietot praktiskā darbībā iegūtās zināšanas. 4. sagatavot un izvērtēt praktiskus uzdevumus.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Spēj demonstrēt padziļinātas zināšanas un izpratni par pedagoga lomu sabiedrības attīstībā un izglītības problēmu risināšanā izglītības politikas un sociālekonomisko pārmaiņu kontekstā. 2. Spēj demonstrēt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, uzņemoties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot savu izglītojamo vai citu pedagogu darbu. - Patstāvīgās darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusija semināros, praktisko materiālu izstrāde, diferencētās ieskaites darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
PRASMES: 1. Prot atlasīt un pielietot pētījumos balstītus pedagoģiskos paņēmienus darbā ar izglītojamiem ar valodas attīstības aizturi; 2. Analizē un atlasa korekcijas darbam atbilstošu materiālu: zilbes, vārdus, vārdu savienojumus, tekstu. 3. Analizē lasītprasmes apguves metodes, pamato atbilstību dotajiem mērķiem. 4. Apgūtās teorētiskās zināšanas prot pielietot praktisku uzdevumu veikšanā. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūtās izpratnes un apgūto prasmju kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
KOMPETENCE: 1. Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt nepieciešamo informāciju. 2. Spēj veidot iekļaujošu, intelektuāli rosinošu un emocionāli drošu izglītojamā mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu, uz sadarbību vērstu mācību vidi. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūtās izpratnes un apgūto prasmju kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Lasītprasmes apguves metodes un paņēmieni, prezentācija, praktiska nodarbība. - 30%
Prezentācija – pieredzes apmaiņa, grupu darbs. - 25%
Diferencētās ieskaites rezultāta - 45%
 
Priekšzināšanas Bērnu attīstības pirmsskolas un sākumskolas vecumposmā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]