RA0657 Izvēles modulis "Valodas un runas traucējumi": Fonētiski fonemātiskie skaņu izrunas traucējumi un to pedagoģiskās korekcijas metodes

Kods RA0657
Nosaukums Izvēles modulis "Valodas un runas traucējumi": Fonētiski fonemātiskie skaņu izrunas traucējumi un to pedagoģiskās korekcijas metodes
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Regīna Ogriņa, Mārīte Rozenfelde, Gundega Tomele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz ieskatu par fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, to vietu runas un valodas traucējumu klasifikācijas sistēmā, zināšanas par fonētiski fonemātisko traucējumu izpausmju veidiem, korekcijas darba organizēšanu un secību fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Valoda un runa. Valodas būtība un funkcijas. Valoda kā sistēma. Valodas un runas attīstības lingvistiskais skatījums. Valodas un runas attīstības likumības pirmsskolas vecumā. Valodas un runas traucējumu ietekme uz bērna personības veidošanos, psihisko attīstību uzvedību. 5 6 1 5
Teorētiskās atziņas par fonemātiskās uztveres nozīmi bērnu attīstībā. Fonemātiskās uztveres un dzirdes attīstīšanas priekšnoteikumi agrīnā vecumā. Fonemātiskās uztveres un, fonemātiskās dzirdes attīstīšanās likumības pirmsskolas vecuma bērniem. Bērnu ar fonētiski fonemātiskiem valodas traucējumiem runas īpatnības. 5 7 1 5
Fonemātiskās uztveres veidošanās un attīstīšanas posmi. Ārpusvalodas dzirdes attīstīšana, runas dzirdes attīstīšana, analīzes un sintēzes iemaņu attīstīšana, fonemātisko priekšstatu veidošana. 6 8 3 15
Skaņu izrunas traucējumu novēršana bērniem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem. Skaņu izrunas korekcijas darba posmu aspekti darbā ar bērniem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem. Darbs ar fonēmu uztveršanas un atšķiršanas izpētes testu. Fonētiski fonemātisko traucējumu noteikšana. 6 10 3 15
Fonemātiskās uztveres mazattīstības ietekme uz leksiski gramatisko valodas kategoriju veidošanos. Koriģējoši attīstošā darbības programma pirmsskolas vecuma bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. 4 8 1 12
Korekcijas darbs fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai skolas vecuma bērniem. Skaņas vietas vārdā noteikšana, vārdu, zilbju analīze un sintēze, zilbju, īsu vārdu, nevārdu lasīšana, analīze. Fonemātiskās uztveres mazattīstības ietekme uz lasīšanas un rakstīšanas procesu. 6 10 3 17
Kopā: 32 49 12 69
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir pilnveidot studējošo pedagoģisko kompetenci, sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus par fonētiski fonemātisko traucējumu būtību, izpausmes veidiem un korekcijas darba procesu. Studiju kursa uzdevumi : 1. Iepazīties ar runas fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, izprotot to vietu runas un valodas traucējumu klasifikācijā. 2. Gūt izpratni par runas fonētiski fonemātisko traucējumu izpausmju veidiem, korekcijas darba organizēšanu un secību šo traucējumu novēršanai. 3. Gūt izpratni par runas fonētiski fonemātisko traucējumu korekcijas darba virzieniem, uzdevumiem un koriģējoši attīstošās darbības programmas posmiem. 4. Apgūt praktiskās iemaņas korekcijas darba plānošanā un vadīšanā bērniem ar runas fonētiski fonemātiskiem traucējumiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Iegūtas zināšanas par valodu kā multistrukturālu sistēmu un fonemātisko procesu nozīmību runas un valodas attīstībā. 2. Zina fonemātiskās dzirdes attīstīšanās un fonemātisko priekšstatu veidošanās likumības pirmsskolas vecuma bērniem. 3. Zina fonētiski fonemātisko traucējumu korekcijas darba virzienus, uzdevumus un koriģējoši attīstošās darbības programmas posmus. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Prasmes: 1. Ir apguvis prasmi bērniem attīstīt fonemātisko uztveri, analīzes un sintēzes iemaņas, darbu ar fonēmu atšķiršanas un izpētes testu. 2. Ir apguvis prasmi vadīt un plānot skaņu analīzes, pareizas izrunas automatizēšanas un diferencēšanas procesu bērniem ar fonētiski fonemātiskajiem procesiem. 3. Izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus spēj plānot un veikt koriģējošo darbību dažādās kultūrvidēs ar izglītojamajiem, kuriem ir fonētiski fonemātiski traucējumi, ievērojot izglītojamo individuālās attīstības potenciālu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Kompetence: 1. Ir zināšanas par bērnu runas un valodas traucējumiem, kompetents izvērtēt un noteikt fonētiski fonemātiskos traucējumus bērniem. 2. Spēj plānot un veikt runas fonemātisko procesu un skanu izrunas korekcijas darbu, izvērtēt korekcijas procesa dinamiku. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. - 10%
Referāta izstrāde un prezentācija: Valoda kā multistrukturāla sistēma, fonemātisko procesu nozīmība runas un valodas attīstībā. - 20%
Praktiskās nodarbības patskaņu diferencēšanai plānošanas un vadīšanas vai praktiskās nodarbības balsīgo un nebalsīgo līdzskaņu diferencēšanai plānošanas un vadīšanas. - 40%
Grupas biedru vadītās nodarbības izvērtēšana, teorētiskais pamatojums - 10%
.Atbilde pārbaudījumā - 20%
 
Priekšzināšanas Izpratne par runas un valodas attīstības likumsakarībām, runas un valodas traucējumu veidiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]