Kods | RA0657 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Izvēles modulis "Valodas un runas traucējumi": Fonētiski fonemātiskie skaņu izrunas traucējumi un to pedagoģiskās korekcijas metodes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Regīna Ogriņa, Mārīte Rozenfelde, Gundega Tomele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss sniedz ieskatu par fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, to vietu runas un valodas traucējumu klasifikācijas sistēmā, zināšanas par fonētiski fonemātisko traucējumu izpausmju veidiem, korekcijas darba organizēšanu un secību fonētiski fonemātisko traucējumu novēršanai.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir pilnveidot studējošo pedagoģisko kompetenci, sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus par fonētiski fonemātisko traucējumu būtību, izpausmes veidiem un korekcijas darba procesu. Studiju kursa uzdevumi : 1. Iepazīties ar runas fonētiski fonemātiskajiem traucējumiem, izprotot to vietu runas un valodas traucējumu klasifikācijā. 2. Gūt izpratni par runas fonētiski fonemātisko traucējumu izpausmju veidiem, korekcijas darba organizēšanu un secību šo traucējumu novēršanai. 3. Gūt izpratni par runas fonētiski fonemātisko traucējumu korekcijas darba virzieniem, uzdevumiem un koriģējoši attīstošās darbības programmas posmiem. 4. Apgūt praktiskās iemaņas korekcijas darba plānošanā un vadīšanā bērniem ar runas fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Iegūtas zināšanas par valodu kā multistrukturālu sistēmu un fonemātisko procesu nozīmību runas un valodas attīstībā.
2. Zina fonemātiskās dzirdes attīstīšanās un fonemātisko priekšstatu veidošanās likumības pirmsskolas vecuma bērniem.
3. Zina fonētiski fonemātisko traucējumu korekcijas darba virzienus, uzdevumus un koriģējoši attīstošās darbības programmas posmus. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde.
Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. Prasmes: 1. Ir apguvis prasmi bērniem attīstīt fonemātisko uztveri, analīzes un sintēzes iemaņas, darbu ar fonēmu atšķiršanas un izpētes testu. 2. Ir apguvis prasmi vadīt un plānot skaņu analīzes, pareizas izrunas automatizēšanas un diferencēšanas procesu bērniem ar fonētiski fonemātiskajiem procesiem. 3. Izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus spēj plānot un veikt koriģējošo darbību dažādās kultūrvidēs ar izglītojamajiem, kuriem ir fonētiski fonemātiski traucējumi, ievērojot izglītojamo individuālās attīstības potenciālu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. Kompetence: 1. Ir zināšanas par bērnu runas un valodas traucējumiem, kompetents izvērtēt un noteikt fonētiski fonemātiskos traucējumus bērniem. 2. Spēj plānot un veikt runas fonemātisko procesu un skanu izrunas korekcijas darbu, izvērtēt korekcijas procesa dinamiku. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, apgūto prasmju kvalitātes un attīstītās kompetences, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. - 10%
Referāta izstrāde un prezentācija: Valoda kā multistrukturāla sistēma, fonemātisko procesu nozīmība runas un valodas attīstībā. - 20% Praktiskās nodarbības patskaņu diferencēšanai plānošanas un vadīšanas vai praktiskās nodarbības balsīgo un nebalsīgo līdzskaņu diferencēšanai plānošanas un vadīšanas. - 40% Grupas biedru vadītās nodarbības izvērtēšana, teorētiskais pamatojums - 10% .Atbilde pārbaudījumā - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Izpratne par runas un valodas attīstības likumsakarībām, runas un valodas traucējumu veidiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|