RA0656 Izvēles modulis "Valodas un runas traucējumi": Balss, runas ritma, tempa traucējumu novēršana pedagoģiskajā procesā

Kods RA0656
Nosaukums Izvēles modulis "Valodas un runas traucējumi": Balss, runas ritma, tempa traucējumu novēršana pedagoģiskajā procesā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Baiba Trinīte
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kurss paaugstina speciālā pedagoga kompetenci dažādu attīstības traucējumu novēršanas darbā sadarbībā ar atbalsta sistēmas speciālistiem/logopēdiem, sniedzot zināšanas un praktiskas darba iemaņas balss, runas ritma un tempa traucējumu gadījumos..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Balss un tās traucējumi: balss veidošanās aparāta anatomija un fizioloģija, balss attīstība ontoģenēzē, balss veidošanās akustiskie pamati, balss traucējumu cēloņi, balss funkcijas logopēdiskais novērtējums. 4 10 2 12
Balss traucējumu veidi: afonija, disfonija, fonastēnija. Balss traucējumu novēršana: elpošanas vingrinājumi, kakla un balsenes muskulatūru ietekmējošie vingrinājumi, balss vingrinājumi, vokālie vingrinājumi. Balss traucējumu profilakse: pareizas balss veidošanās tehnikas lietošana, balsij kaitīgu faktoru ierobežošana. 10 10 2 18
Runas tempa un ritma traucējumu, stostīšanās medicīniskas (bioloģiskais), psiholoģiskais un logopēdiskais aspekts mūsdienās. Stostīšanās etioloģija un patoģenēze. Pētniecība un aktuālās izpētes teorijas. Runas tempa un ritma traucējumu, stostīšanās medicīniskas (bioloģiskais), psiholoģiskais un logopēdiskais aspekts mūsdienās. Stostīšanās etioloģija un patoģenēze. Pētniecība un aktuālās izpētes teorijas. 10 10 4 16
Stostīšanās attīstības stadijas un izpausmes, attīstības stostīšanās, neirotiskā stostīšanās, psihogēna stostīšanās, jauktas stostīšanās formas. Novērtēšanas protokols. Nodarbības vadīšanas pamatprincipi bērniem ar stostīšanos. 10 20 4 26
Praktiskas pedagoģiskās diagnostikas metodes, runas elpošanas attīstīšanas nepieciešamība vingrinājumu, paņēmienu kopums stostīšanās novēršanai. 10 10 4 16
Priekšnoteikumi un programma stostīšanās mazināšanai un novēršanai . Programmas 12 soļi, to apguves nosacījumi, metodes, Runas izvērtējuma kritēriji pēc 12 soļu programmas izpildes, salīdzināšanas rezultātu analīze. Pirmsbloka, bloka, pēcbloka korekcijas darbību secība. 10 10 4 16
Runas tempa traucējumi, to cēloņi, raksturojums - tahilālija, bradilālija, batarisms. Traucējumu diagnosticēšanas kompleksā, pedagoģiski – medicīniskā pieeja, simptomātika. 10 10 2 16
Logopēdu, vecāku, ārstu, skolotāju un citu speciālistu sadarbības nepieciešamība, formas runas tempa un ritma traucējumu gadījumā. 2 16 2 18
Kopā: 66 96 24 138
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: ir nodrošināt paaugstināt studējošo kompetenci speciālā pedagoga darbā, strādājot atbalsta komandā ar bērniem ar balss, runas ritma un tempa traucējumiem. Uzdevumi: Sniegt zināšanas par balss, runas ritma un tempa traucējumu izpētes vēsturi, balss veidošanās aparāta anatomiju un fizioloģju, balss attīstību ontoģenēzē; sniegt zināšanas par balss traucējumu veidiem, noskaidrot novēršanas un profilakses iespējas; sniegt zināšanas par stostīšanās etioloģiju un patoģenēzi, stostīšanās attīstības stadijām un izpausmēm, pedagoģiskajām iespējām novērst vai mazināt stostīšanos, ka arī nodarbības vadīšanas pamatprincipiem bērniem ar stostīšanos; sniegt zināšanas par runas tempa traucējumiem un to novēršanas iespējām; veidot prasmes sadarboties ar citiem speciālistiem traucējumu mazināšanai.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: - zinās balss, runas tempa un ritma traucējumu (tai skaitā stostīšanās) etioloģiju un patoģenēzi; - aprakstīs un spēs lietot noteiktas metodikas balss, runas ritma traucējumu, tai skaitā stostīšanās novēršanai. - Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. Referātu izstrādes vērtējums. Praktiska gadījuma analīze, teorētiskais pamatojums. Pāru prezentācijas par sagatavoto protokolu plūstošas/neplūstošas runas novērtēšanai vērtējums. Programmas izveides pašterapijai vērtējums.
PRASMES: - spēj atpazīt runas tempa un ritma traucējumus, logoneirozi. - spēj atpazīt balss, runas ritma un tempa traucējumus, meklēt risinājumus to mazināšanai, kopīgi sadarbojoties ar citiem speciālistiem (logopēds, psihologs); - spēj komunicēt un iekļaut skolēnus ar balss, runas ritma un tempa traucējumiem dažādos izglītības procesos, saskarsmē ar citiem skolēniem; - spēj demonstrēt profesionālās prasmes un emocionālo inteliģenci. - Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. Referātu izstrādes vērtējums. Praktiska gadījuma analīze, teorētiskais pamatojums. Pāru prezentācijas par sagatavoto protokolu plūstošas/neplūstošas runas novērtēšanai vērtējums. Programmas izveides pašterapijai vērtējums.
KOMPETENCE: - sadarbojoties ar speciālistiem, spēj plānot sava korekcijas darba virzienus, izvēlēties un pielietot piemērotākos darba paņēmienus. - Eksāmena atbildes vērtējums.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Referātu izstrāde un prezentācija. - 30%
Programma pašterapijai. - 20%
Praktiska gadījuma analīze, teorētiskais pamatojums. - 20%
Pāru prezentācija par sagatavoto protokolu plūstošas/neplūstošas runas novērtēšanai. - 10%
Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās. - 10%
Eksāmens - 10%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas runas aparāta anatomijā, fizioloģijā, patoloģijā un runas traucējumu noteikšanā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 33.0 33.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]