RA0655 Logoritmika

Kods RA0655
Nosaukums Logoritmika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Helēna Vecenāne, Mārīte Rozenfelde, Regīna Ogriņa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai iegūtu zināšanas par mūzikas un muzikālo aktivitāšu (dziedāšana, ritmika, kustības mūzikas pavadībā, skanošies žesti, muzikālās rotaļas, mūzikas uztvere u.c.) un smalkās motorikas vingrinājumu pozitīvo ietekmi uz bērna personības vispusīgu attīstību, tai skaitā – runas/valodas attīstību un runas/valodas traucējumu korekciju..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Ievads logopēdiskajā ritmikā 1., 2.lekcija: Logopēdiskās ritmikas jēdziens. Mūzikas, kustības un vārda vienotība logopēdiskajā ritmikā. Logopēdiskās ritmikas pamatprincipi, mērķis un uzdevumi. Logopēdiskās ritmikas līdzekļi, metodes un paņēmieni. Logopēdiskās ritmikas posmi. Mūzika kā logopēdiskās ritmikas pamatelements. Mūzikas būtība, tās labvēlīgā ietekme uz emocionālo, intelektuālo, sociālo, fizisko un estētiski ētisko attīstību. Muzikālās dzirdes un runas dzirdes attīstības mijiedarbība. Motoro funkciju nozīme runas un muzikālās dzirdes attīstībā. 4 4 1 6
2. temats. Ritmika. Skaņu uztveres un ritma izjūtas attīstīšana. 3., 4.lekcija:Logopēdiskā ritmikas pirmā posma uzdevumi. Trokšņu un mūzikas skaņu saklausīšanas vingrinājumi. Mūzikas rakstura un tempa uztvere. Ritma izjūtas attīstības stadijas. Vingrinājumi ritma izjūtas attīstīšanai. Praktiskais darbs: 1) Ritma vingrinājumi ritma izjūtas un koordinācijas attīstībai; 2) Muskuļu tonusa regulācijas vingrinājumi. Rotaļas uzmanības aktivizācijai un iztēles veicināšanai; 3) Kustību ritmiskuma un plūduma nozīme stostīšanās korekcijai. 6 10 1 15
3. temats. Fiziskie vingrinājumi bērna attīstības veicināšanai 5.,6 lekcija: Līdzsvara un koordinācijas attīstošie fiziskie vingrinājumi bērna attīstības veicināšanai Praktiskais darbs: 1) Kinezioloģiskie vingrinājumi bērna vispusīgai attīstībai; 2) Līdzsvara vingrojumi bērna fiziskai, emocionālai un koncentrēšanās spēju attīstībai; 3) Pareizas stājas un elpošanas vingrinājumi. 6 9 2 14
4. temats. Smalkās motorikas raksturojums. 7., 8. lekcija: Smalkās motorikas attīstības posmi. Bērnu smalkās motorikas attīstības ietekmējošie faktori. Delnu un pirkstu kustību veicināšana. Praktiskais darbs: Jaunākās literatūras par smalkās motorikas vingrinājumiem izpēte, grāmatu prezentācija (darbs grupās). 4 6 2 8
5. temats. Smalkās motorikas vingrinājumu pedagoģiskais pamatojums. 9., 10. lekcija: Smalkās motorikas, roku pirkstu kustību saistība ar runas, domāšanas attīstību un mācīšanās prasmēm. Smalkās motorikas vingrināšanas nozīmība bērnu agrīnā vecumposmā. Metodes smalkās motorikas attīstībai. Metodes izvēles pamatojums. Praktiskais darbs: Diskusijas un viedokļu prezentācija par smalkās motorikas vingrinājumu izmantošanu kā agrīnās intervences paņēmienu bērna attīstības veicināšanā. 4 6 2 8
6. temats. Rotaļlietas, spēles un vingrinājumi smalkās motorikas attīstībai. 11., 12. lekcija: Rotaļlietu veidi, raksturojums, atbilstība bērnu attīstībai. Spēļu veidi, raksturojums, atbilstība bērnu attīstībai. Vingrinājumu veidi, raksturojums, atbilstība bērnu attīstībai. Praktiskais darbs: Smalkās motorikas vingrinājumu demonstrēšana izmantojot skaitāmpantus, dabas materiālus, sadzīves priekšmetus. 4 8 2 10
7. temats. Smalkās motorikas vingrinājumu izmantošanas principi. 13., 14. lekcija: Smalkās motorikas vingrinājumi runas un valodas korekcijas darbā. Smalkās motorikas vingrinājumu plānošanas un organizācijas process. Skolotāja, logopēda un bērna mijiedarbība. Praktiskais darbs: Ieteikumu izstrāde skolotājiem un vecākiem bērnu smalkās motorikas attīstīšanai (darbs grupās) 4 6 2 8
Kopā: 32 49 12 69
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Apgūt zināšanas un prasmes logopēdiskās ritmikas un smalkās motorikas vingrinājumu izmantošanā logopēda darbā bērnu runas/valodas traucējumu korekcijā un vispārējās attīstības sekmēšanā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iegūt priekšstatus par mūzikas, muzikālo aktivitāšu un smalkās motorikas vingrinājumu labvēlīgo ietekmi uz bērnu personības attīstību, to terapeitisko nozīmi. 2. Izprast logopēdiskās ritmikas un smalkās motorikas vingrinājumu kā koriģējoši attīstošās pedagoģijas sastāvdaļu būtību, to mērķus, saturu un uzdevumus. 3. Apgūt logopēdiskā ritmikā izmantojamās rotaļas un vingrinājumus, piemērojot tos dažādu runas/valodas un ārpus runas traucējumu korekcijas vajadzībām. 4. Apgūt smalko motoriku attīstošus paņēmienus, piemērojot tos runas/valodas traucējumu korekcijas vajadzībām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1) izprot logopēdiskās ritmikas un smalkās motorikas vingrinājumu nozīmi bērnu runas/valodas traucējumu korekcijā un personības attīstībā; 2) izprot mūzikas, muzikālo aktivitāšu, fizisko vingrinājumu un smalkās motorikas vingrinājumu pozitīvo ietekmi uz runas/valodas un personības attīstību. - 1) Mērķtiecīga piedalīšanās lekcijās un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; 2) Izstrādāti un nodarbībās prezentēti patstāvīgā darba rezultāti; 3) Pārbaudes darbs: “Smalkās motorikas vingrinājumu” portfolio (sagatavošana un prezentēšana). 4) Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: Spēj plānot un prot izmantot logopēdiskās ritmikas rotaļas un smalkās motorikas vingrinājumus logopēda darbā. - 1) Mērķtiecīga piedalīšanās lekcijās un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; 2) Izstrādāti un nodarbībās prezentēti patstāvīgā darba rezultāti; 3) Pārbaudes darbs: “Smalkās motorikas vingrinājumu” portfolio (sagatavošana un prezentēšana). 4) Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1) prot izmantot logopēdisko ritmiku un smalkās motorikas vingrinājumus runas un valodas traucējumu korekcijā; 2) spēj analizēt bērnu sniegumu logopēdiskās ritmikas un smalkās motorikas elementu apguvē un sekot bērna izaugsmei, identificēt nepieciešamos atbalsta pasākumus kustību iemaņu pilnveidei; 3) Spēj konstruktīvi analizēt savu un kolēģu darbību. - 1) Mērķtiecīga piedalīšanās lekcijās un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; 2) Izstrādāti un nodarbībās prezentēti patstāvīgā darba rezultāti; 3) Pārbaudes darbs: “Smalkās motorikas vingrinājumu” portfolio (sagatavošana un prezentēšana). 4) Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Mērķtiecīga piedalīšanās lekcijās un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 30%
Izstrādāti un nodarbībās prezentēti patstāvīgā darba rezultāti - 30%
Ieskaites darbs: "Sīkās motorikas uzdevumi" portfolio (izstrādāde un prezentācija) - 30%
Eksāmens - 10%
 
Priekšzināšanas Izpratne par bērna attīstības fizioloģiju un logopēdijas pamata jautājumiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]