RA0654 Izvēles modulis "Garīgās attīstības traucējumi": Bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem izglītošana

Kods RA0654
Nosaukums Izvēles modulis "Garīgās attīstības traucējumi": Bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem izglītošana
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Dina Bethere
Kredītpunkti 9.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir paredzēts profesionālās bakalaura studiju programmas "Speciālā izglītība" studējošiem. Studiju kursa ietvaros tiek dota iespēja studentiem veidot izpratni par speciālās pedagoģijas pamatnostādnēm, jēdzieniem, izpētes pamatprincipiem un to nozīmi izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem attīstībā un mācību procesa nodrošināšanā. Topošie skolotāji apgūs nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences, lai varētu sekmīgi strādāt ar izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem, nodrošinot diferencētu un kompetenču pieejā balstītu mācību procesu, atbilstoši katra izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācību rezultātiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums. Izziņas procesu attīstības īpatnības (domāšana, uzmanība, atmiņa, sajūtas, uztvere, iztēle, runa). Emocionālās un gribas sfēras attīstības īpatnības (emocijas, griba, saskarsme). 19 24 6 33
2. Izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem izpētes svarīgākie pamatprincipi. Kompleksā pieeja izglītojamā izpētei. Vispusības un vienotības princips (izglītojamā darbība, izziņas procesu attīstība, uzvedība u.c.) 12 16 4 26
3. Izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem korekcijas darba didaktiskie principi. Apmācības pieejamības princips. Sistemātiskuma un atkārtošanas princips. Individuālās pieejas princips. Apmācības praktiskās virzības princips. Sociālo saišu paplašināšanas princips. Iekļaujošās apmācības princips. 12 16 4 26
4. Mācību procesa organizācijas īpatnības dažādās mācību stundās izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. Mācību procesa mērķis un uzdevumi. Individualizēta un diferencēta mācību procesa organizācija. Mācību metodes, paņēmieni. Mācību līdzekļu atlase un izmantošana. Nepieciešamie pielāgojumi. Mācību stundas darba organizācija. Lasīšanas, rakstīšanas, runāšanas, klausīšanās apguves īpatnības. 32 56 14 70
5. Vērtēšana izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem un vairākiem attīstības traucējumiem. Vērtēšanas didaktiskie aspekti. Sasniedzamie mācību rezultāti, to izvērtēšanas sistēma. 12 16 4 26
6. Izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem individuālo izglītības plānu izstrāde. 12 16 4 26
Kopā: 99 144 36 207
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: sniegt studentiem teorētiskos un praktiskos priekšstatus par speciālās didaktikas pamatnostādnēm, jēdzieniem, pamatprincipiem, speciālās izglītības saturu, tā apguves, organizācijas, mācību procesa īpatnībām darbā ar izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. Uzdevumi: 1.Izpētīt, analizēt un veidot izpratni par skolotāja darba didaktisko sistēmu (mācību programmas, standarts, mācību metožu un līdzekļu izvēle, mācību stundas plānošana, vērtēšana u.c.) darbā ar izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. 2.Apgūt un pārzināt izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem psihisko procesu darbības īpatnības un to korekcijas iespējas pedagoģiskā darba organizēšanā. 3.Apgūt praktiskās iemaņas mācību stundu plānošanā, izmantojot atbilstošus mācību līdzekļus, metodes, darba formas darbā ar izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. 4.Apgūt individuālo izglītības plānu izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem izstrādes principus. 5.Apgūt praktiskās iemaņas izglītojamo izvērtēšanai, vērtēšanas kritēriju izstrādei.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1.Izprot speciālās pedagoģijas pamatnostādnes, jēdzienus, izpētes pamatprincipus un to nozīmi izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem attīstībā un mācību procesa nodrošināšanā, lieto atbilstošu terminoloģiju. 2.Pārzina izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem psihisko procesu darbības īpatnības un to korekcijas iespējas pedagoģiskā darba organizēšanā. 3.Izprot mācību metožu un darba formu pielietojumu mācību stundās visās izglītības jomās izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem, nodrošinot individualizētu un diferencētu mācību procesu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
4.Pārzina mācību stundu vadīšanas metodiku visās izglītības jomās izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. 5.Pārzina individuālo izglītības plānu izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem izstrādes principus. 6.Pārzina izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem sasniegumu vērtēšanas sistēmu. 7.Ir izpratne par pedagogam nepieciešamajām kompetencēm un personiskajām īpašībām, strādājot ar izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
PRASMES: 1.Spēj individuāli vai sadarbībā ar kolēģiem visās izglītības jomās plānot izglītojamo ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem mācību procesu, izvirzot diferencētus sasniedzamos rezultātus, izvēloties atbilstošas metodes, paņēmienus, mācību līdzekļus. 2.Spēj identificēt pedagoģiskajā procesā izglītojamā ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības, noteikt grūtības un šķēršļus mācībās. 3. Prot izstrādāt individuālo izglītības plānu atbilstoši izglītojamā ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem speciālajām vajadzībām. 4.Prot atlasīt un pielietot pētījumos balstītus pedagoģiskos paņēmienus darbā ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
KOMPETENCE: 1.Spēj veidot emocionāli un fiziski drošu izglītojamā ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu vidi. 2.Spēj integrēt kursā gūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā, piedāvājot izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem attīstības traucējumiem uz individualizāciju vērstu, diferencētu mācību procesu (mācību metodes, paņēmieni, mācību līdzekļi u.c.). 3.Spēj argumentēti aizstāvēt savu viedokli prezentācijās un diskusijās, plānot, īstenot un izvērtēt savu profesionālo pilnveidi. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgie darbi. - 30%
Semināri (prezentācija). - 30%
Eksāmena darba izpilde. - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par mācību procesu 7 mācību jomās. Zināšanas speciālajā pedagoģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 9.0 49.0 50.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]