RA0653 Izvēles modulis "Garīgās attīstības traucējumi": Skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācija un profesionālā pamatizglītība

Kods RA0653
Nosaukums Izvēles modulis "Garīgās attīstības traucējumi": Skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācija un profesionālā pamatizglītība
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Ilze Jansone
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir paredzēts profesionālās bakalaura studiju programmas "Speciālā izglītība" studējošiem. Studiju kursa ietvaros tiek dota iespēja studentiem veidot izpratni par skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas specifiskajām īpatnībām un grūtībām, sociālo adaptāciju ietekmējošiem faktoriem, sociālās adaptācijas iespējām. Praktiski tiks apgūti sociāli sadzīvisko normu apmācības principi un metodes..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.Sociālās adaptācija skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Sociālās adaptācijas jēdziens. Faktori, kas ietekmē sociālo adaptāciju. Fiziskā joma (kustību koordinācijas, runas, orgānu traucējumi). Kognitīvā (intelektuālā) joma (iedzimtība, uzmanības deficīts, atmiņas, domāšanas, uztveres u.c. traucējumi). Sociālā joma (saskarsmes, sadarbības grūtības, sociālo lomu apguves grūtības, neadekvāts pašvērtējums, situāciju analīze u.c.). Emocionālā joma (pozitīvu emociju trūkums, hiperaktivitāte, pacietības trūkums u.c.). Klases, skolēna sociālās vides psiholoģiskais klimats. 8 10 3 18
2.Skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas un sociālās adaptācijas veicināšana. Pozitīva vide, respektējoša skolēnu speciālās, sociālās vajadzības un valodas, kultūras atšķirības. Atbalsta personāla un skolotāju vienota sadarbība un atbildība par skolēnu socializācijas un sociālās adaptācijas procesa norisi un rezultātiem. Sociālo iemaņu un prasmju attīstīšana. Dažādu zināšanu un prasmju apgūšana un lietošana praktiskā darbībā. Noteikta amata iemaņu apgūšana. Iestādes iekšējās kārtības noteikumu ievērošana. Iespēja gūt sasniegumus, neatkarīgi no skolēna spējām. Iespēja izprast un novērtēt savas spējas dažādās jomās. Profesijas apguves specifika. Prasme pieņemt lēmumus. Jauniešiem pieejamas grupu un individuālās konsultācijas. 8 14 3 18
3.Sociāli sadzīvisko normu apmācības principi un metodes. Sociālās adaptācijas izpēte un analīze. 10 16 3 18
4.Profesionālās pamatizglītības programmas skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Profesionālās pamatizglītības procesā apgūstamās zināšanas, prasmes un kompetences. Vērtību sistēmas un attieksmju veidošanās sekmēšana, kas nepieciešama patstāvīgai dzīvei sabiedrībā. Izpratnes par veselību kā dzīves kvalitātes nosacījumu veidošana. Prasmes teorētiski un praktiski apgūt profesionālajai kvalifikācijai atbilstošās tehnoloģijas un vidi veidošana. Prasmes lietot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas veidošana, priekšstata veidošanās par darba tiesiskajām attiecībām, ekonomisko procesu norisi mūsdienu sabiedrībā sekmēšana. Pilsoniskās attieksmes pret valsts un sabiedrības drošību veidošana. Izglītojamo sociālo iekļaušanos un konkurētspēju darba tirgū sekmēšana. 6 9 3 15
Kopā: 32 49 12 69
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veidot studentu izpratni par skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas specifiskajām īpatnībām un grūtībām, sociālo adaptāciju ietekmējošiem faktoriem, sociālās adaptācijas iespējām. Uzdevumi: 1.Izpētīt, analizēt un veidot izpratni par sociālo adaptāciju skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 2.Izpētīt, analizēt un veidot izpratni par skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas un sociālās adaptācijas veicināšanu. 3.Apgūt praktiskās prasmes organizēt efektīvu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem sociālās adaptācijas procesu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1.Izprot skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas nepieciešamību, lai viņi varētu patstāvīgi dzīvot, iesaistoties jaunā sociālajā vidē. 2.Izprot skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializācijas un sociālās adaptācijas procesa īpatnības, ietekmējošos faktorus. 3.Ir izpratne par sociāli sadzīvisko normu apmācības principiem un metodēm, sociālās adaptācijas iespējām skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 4.Ir izpratne par profesionālās pamatizglītības apguves nepieciešamību izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, lai viņi varētu iekļauties sabiedrībā un iesaistīties darba tirgū. 5.Ir izpratne par profesionālās pamatizglītības programmām skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 6.Ir izpratne par pedagogam nepieciešamajām kompetencēm un personiskajām īpašībām, strādājot ar skolēniem garīgās attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, metodisko materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
PRASMES: 1.Spēj identificēt pedagoģiskajā procesā skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem sociālās adaptācijas grūtības, izvērtēt viņu vajadzības un spējas, sociālās prasmes. 2.Strādājot komandā (sociālais pedagogs, psihologs, skolotāji u.c.) spēj radīt vidi un apstākļus, kas veicina skolēnu sociālo adaptāciju. 3.Spēj izprast un novērtēt katra skolēna ar garīgās attīstības traucējumiem intereses, spējas, prasmes un vajadzības, piedāvājot konkrētas profesionālās pamatizglītības programmas apguvi. 4.Prot atlasīt un pielietot pētījumos balstītus pedagoģiskos paņēmienus sociālās adaptācijas veicināšanai darbā ar skolēniem ar garīgās attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, metodisko materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
KOMPETENCE: 1.Spēj veidot emocionāli un fiziski drošu vidi, kas sekmē skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem socializāciju un sociālo adaptāciju. 2.Spēj integrēt kursā gūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā. 3.Spēj argumentēti aizstāvēt savu viedokli prezentācijās un diskusijās, plānot, īstenot un izvērtēt savu profesionālo pilnveidi. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, metodisko materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgie darbi. - 30%
Semināri (prezentācija). - 30%
Eksāmena darba izpilde. - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par mācību procesu 7 mācību jomās. Zināšanas speciālajā pedagoģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]