RA0651 Kursu bloks "Garīgās attīstības traucējumi": Skolas speciālā pedagoģija (7 mācību jomas)

Kods RA0651
Nosaukums Kursu bloks "Garīgās attīstības traucējumi": Skolas speciālā pedagoģija (7 mācību jomas)
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Ilze Jansone
Kredītpunkti 7.0
Daļas 2
Anotācija Studiju kurss studentiem sniedz izpratni par speciālās didaktikas pamatnostādnēm, jēdzieniem, pamatprincipiem; sagatavo pedagogus gan teorētiski, gan praktiski darbam ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I daļa 1.Speciālā didaktika, pamatjēdzieni. Mācību procesa speciālajā izglītībā mērķis, uzdevumi, galvenās likumsakarības. Mācību principi speciālajā izglītībā. Mācību procesa speciālajā izglītībā organizācijas formas. 6 6 2 6
2.Speciālās izglītības saturs, tā apguves, organizācijas un mācību procesa īpatnības izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību procesa izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem plānošana. Diferencēta mācību procesa organizēšana. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana. Vērtēšanas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem didaktiskie aspekti. Sasniedzamie mācību rezultāti un to analīze. Mācību stundas modelēšana, izvērtēšana, pilnveidošana. Mācību priekšmetu programmu modifikācija, pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. 8 8 2 8
3.Valodu mācību jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Valodas attīstības īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Valodu jomas mācību priekšmetos apgūstamo prasmju (lasīšana, rakstīšana, runāšana, klausīšanās) apguves īpatnības izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Dzimtās valodas mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Lasīšanas mācīšanas metodes un paņēmieni. Teksts un tekstveide. Rakstīšanas mācīšanas metodes un paņēmieni. Saziņa. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana dzimtās valodas stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Mācību priekšmeta programmas pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. Mācību līdzekļu izstrāde, teksta pārveidošana vieglajā valodā, vērtēšanas kritēriju izstrāde. 8 20 6 26
4.Sociālās un pilsoniskās mācību jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Sociālo zinību un vēstures apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Sociālo zinību mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Latvijas un pasaules vēstures mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Sociālo zinību un vēstures mācību priekšmetu saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana sociālo zinību un vēstures stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Sociālo zinību un vēstures mācību priekšmetu programmu pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. Mācību līdzekļu izstrāde, vērtēšanas kritēriju izstrāde, mācību stundas plānošana pēc Ganjē. 10 20 6 26
5.Matemātikas izglītības jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Matemātikas apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Matemātikas mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Matemātikas mācību priekšmeta saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana matemātikas stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Matemātikas mācību priekšmeta programmas pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. Mācību līdzekļu izstrāde, vērtēšanas kritēriju izstrāde. 10 10 4 24
II daļa 1.Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā izglītības jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Literatūras, vizuālās mākslas un mūzikas apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Literatūras mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Vizuālās mākslas mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Mūzikas mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Literatūras, vizuālās mākslas un mūzikas mācību priekšmetu saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana literatūras, vizuālās mākslas un mūzikas stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Literatūras, vizuālās mākslas, mūzikas mācību priekšmetu programmu pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. 10 16 3 18
2.Dabaszinātņu izglītības jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Dabaszinību un ģeogrāfijas apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Dabaszinību mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Ģeogrāfijas mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Dabaszinību un ģeogrāfijas mācību priekšmetu saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana dabaszinību un ģeogrāfijas stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Dabaszinību un ģeogrāfijas mācību priekšmetu programmu pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. 8 12 3 18
3.Tehnoloģiju izglītības jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Dizaina un tehnoloģiju apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmeta saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana dizaina un tehnoloģiju stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Dizaina un tehnoloģiju mācību priekšmeta programmas pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. 8 8 3 18
4.Veselības un fizisko aktivitāšu izglītības jomas zināšanu un prasmju apguve izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Fizisko aktivitāšu apguves īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Sporta un veselības mācību priekšmeta apguves mērķis un uzdevumi. Sporta un veselības mācību priekšmeta saturs. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana sporta un veselības stundās. Vērtēšana - pārbaudes darbu veidi, pašvērtējums, sasniedzamie rezultāti. Sporta un veselības mācību priekšmeta programmas pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību stundas darba organizācija. 6 8 3 15
Kopā: 74 108 32 159
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: sniegt studentiem teorētiskos un praktiskos priekšstatus par speciālās didaktikas pamatnostādnēm, jēdzieniem, pamatprincipiem, speciālās izglītības saturu, tā apguves, organizācijas, mācību procesa īpatnībām darbā ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Uzdevumi: 1.Izpētīt, analizēt un veidot izpratni par skolotāja darba didaktisko sistēmu (mācību programmas, standarts, mācību metožu un līdzekļu izvēle, mācību stundas plānošana, vērtēšana u.c.) darbā ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem valodas, matemātikas, sociālās un pilsoniskās mācību jomās. 2.Apgūt praktiskās iemaņas mācību priekšmetu programmu pielāgošanai izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. 3.Apgūt praktiskās iemaņas mācību stundu plānošanā, izmantojot atbilstošus mācību līdzekļus, metodes, darba formas darbā ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. 4.Apgūt praktiskās iemaņas izglītojamo izvērtēšanai, vērtēšanas kritēriju izstrādei.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1.Izprot speciālās didaktikas pamatnostādnes, jēdzienus, pamatprincipus. 2.Izprot izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem individuālās attīstības īpatnības, mācīšanās vajadzības, iespējamās grūtības mācību procesā. 3.Pārzina mācību priekšmetu programmu modifikācijas iespējas. 4.Pārzin atbilstošas mācību metožu un darba formu pielietojumu dažādu tipu stundās visās izglītības jomās izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, nodrošinot diferencētu mācību procesu. 5.Pārzina mācību stundu vadīšanas metodiku visās izglītības jomās izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, realizējot noteikumos par valsts standartu pamatizglītībā noteikto izglītības jomu saturu. 6.Ir izpratne par pedagogam nepieciešamajām kompetencēm un personiskajām īpašībām, strādājot ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, ieskaites darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
PRASMES: 1.Spēj individuāli vai sadarbībā ar kolēģiem visās izglītības jomās plānot izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem mācību procesu, izvirzot diferencētus sasniedzamos rezultātus, izvēloties atbilstošas metodes, paņēmienus, mācību līdzekļus. 2.Spēj identificēt pedagoģiskajā procesā izglītojamā ar garīgās attīstības traucējumiem individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības, noteikt grūtības un šķēršļus mācībās. 3. Prot veikt nepieciešamo modifikāciju mācību programmā atbilstoši izglītojamā ar garīgās attīstības traucējumiem speciālajām vajadzībām. 4.Prot atlasīt un pielietot pētījumos balstītus pedagoģiskos paņēmienus darbā ar izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, ieskaites darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
KOMPETENCE: 1.Spēj veidot emocionāli un fiziski drošu izglītojamā ar garīgās attīstības traucējumiem mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu vidi. 2.Spēj integrēt kursā gūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā, piedāvājot izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem uz individualizāciju vērstu, diferencētu mācību procesu (mācību metodes, paņēmieni, mācību līdzekļi u.c.). 3.Spēj argumentēti aizstāvēt savu viedokli prezentācijās un diskusijās, plānot, īstenot un izvērtēt savu profesionālo pilnveidi. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas, materiālu izstrāde, ieskaites darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta, vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgie darbi. - 30%
Semināri (prezentācija). - 30%
Eksāmena darba izpilde. - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par mācību procesu 7 mācību jomās. Zināšanas speciālajā pedagoģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 4.0 22.0 22.0 0.0 *
2 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]