RA0650 Kursu bloks "Garīgās attīstības traucējumiem": Pirmsskolas speciālā pedagoģija (7 mācību jomas)

Kods RA0650
Nosaukums Kursu bloks "Garīgās attīstības traucējumiem": Pirmsskolas speciālā pedagoģija (7 mācību jomas)
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Inese Tīģere
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros studējošie izzinās pirmsskolas speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, pirmsskolas mācību jomu metodiku, gūs izpratni par vērtēšanas pamatprincipiem, strādājot ar bērniem, kuriem ir attīstības traucējumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats: lekcija: Ieteikumi speciālās un iekļaujošās izglītības īstenošanai. 1. lekcija: Sadarbības mehānisms agrīnai speciālo vajadzību noteikšanai. 2. lekcija :Atbalsta komandas darba organizācija izglītības iestādē. Atbalsta pasākumu nodrošināšana vispārējās izglītības iestādēs. Efektīvu paņēmienu izmantošana, atbalsta komandas darba organizācijā speciālajā pirmsskolas izglītībā. 4 5 1 15
2. temats: Vadlīnijas pedagoģiskai izpētei un korekcijas darba plānošanai speciālajā pirmsskolas izglītībā 1.lekcija . Logopēda, speciālā skolotāja, pedagoga uzdevumi mācību jomu programmu modificēšanā. 2. lekcija. Individuālā pirmsskolas izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Plāna izveides principi, mērķi un uzdevumi. Plāna izveides un īstenošanas soļi, plāna īstenošanas izvērtējums. 4 10 1 15
3. temats Pirmsskolas izglītības satura specialajā izglītībā īstenošanas mērķi un uzdevumi. 1. lekcija : Speciālās izglītības procesa organizēšanas nosacījumi, likumsakarības pirmsskolas izglītības iestādē. 2.lekcija: Pirmsskolas pedagogu mērķtiecīgi organizētas un netieši vadītas rotaļdarbības organizēšanas pamatprincipi. Mācību metožu un paņēmienu, didaktisko mācību līdzekļu atlase un diferencēts pielietojums. 3.lekcija: Pirmsskolas izglītības vērtēšanas pamatprincipi, metodiskie paņēmieni. Ieteikumi iekļaujošai vērtēšanai 3 5 1 10
4. temats: Pratību pamatu veidošana valodu mācību jomā izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem. 1.lekcija: Valodas attīstības īpatnības bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Valodu mācību jomas satura vienības ( saziņas konteksts, teksts un tekstveide, valodas struktūra) un sasniedzamie rezultāti, to pielāgošana bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 2. lekcija: Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana valodas mācību jomas pratību veidošanai. 3. lekcija: Diagnosticējošā, formatīvā un summatīvā vērtēšana valodu mācību jomā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 8 10 4 10
5. temats: Vērtībās balstītu ieradumu veidošanās sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā pirmsskolas vecuma bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem 1.lekcija : Izpratnes par jēdzieniem, vērtībām un noturīgu ieradumu veidošana sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā pirmsskolas vecuma bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 2. lekcija: Mācību jomā plānotie bērnam sasniedzamie rezultāti, to pielāgojums bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 3.lekcija: Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana sociālās un pilsoniskās jomas satura apguvei. Skolotāju, bērna vecāku un atbalsta personāla sadarbība bērna izaugsmes veicināšanai. 4. lekcija : Vērtēšanas veidi, to pielāgošana bērna vajadzībām. 5 5 2 10
6.temats: Dabaszinātņu mācību jomas pratību veidošana bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 1.lekcija: Vērošanas, eksperimentālo un pētnieciskos prasmju attīstīšana, likumsakarību izpratnes veidošana, praktiski darbojoties, izzinot dabā notiekošos procesus pirmsskolā. 2. lekcija :Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana dabaszinātņu mācību jomas satura apguvei. 3. lekcija: Kompleksā sasniedzamā rezultāta apguves vērtēšana mācīšanās veicināšanai 5 10 2 10
7. temats: Pamatprasmes matemātikas mācību jomā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 1.lekcija: Sensoro priekšstatu apgūšana un priekšmetu izpēte. 2. lekcija: Integrētā mācību procesa uzdevumi programmas satura vienībās darbības ar priekšmetiem, skaits un skaitīšana , skaita salīdzināšana, sakarības starp lielumiem, grupēšana, priekšmetu salīdzināšana, priekšstati par laiku. 3. lekcija : Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana matemātikas mācību jomā. 4. lekcija : Diagnosticējošā, formatīvā un summatīvā vērtēšana matemātikas mācību jomā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 11 15 4 20
8. temats: Pamatprasmju apguve kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā. 1. lekcija: Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā apgūstamie nozīmīgākie jēdzieni, darbības, satura nozīmīgums. 2. lekcija: Bērna ar garīgās attīstības traucējumiem iesaiste mācību procesā, prasmju un iemaņu attīstīšana , realizējot jomas satura vienības. 3.lekcija: Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase un izmantošana kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā jomas satura apguvei. 4.lekcija: Vērtēšanas pamatprincipu ievērošana, izstrādājot bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kritērijus jomā. 11 15 4 20
9. temats: Pratību apguve veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomās izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. 1.lekcija: Fizisko aktivitāšu apguves īpatnības pirmsskolas vecuma bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Veselību veicinošo fizisko aktivitāšu pedagoģiskie aspekti. 2. lekcija: Fiziskās aktivitātes un veselības mācību jomā apgūstamo pratību pielāgošana izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Mācību metožu, paņēmienu, mācību līdzekļu atlase veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomās satura apguvei. 4 5 1 5
Kopā: 55 80 20 115
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: veidot izpratni par speciālās didaktikas pamatnostādnēm, jēdzieniem, principiem, sagatavot pedagogus teorētiski un praktiski darbam ar bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Uzdevumi: 1. Veidot izpratni par darbu ar bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem pirmsskolā, pratību pamatu mācību jomās, nodrošinot diferencētu un kompetenču pieejā balstītu mācību procesu. 2. Gūt izpratni par mācību procesā izmantojamām metodēm un paņēmieniem mācību satura apguvei bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem pirmsskolas mācību jomās. 3. Gūt izpratni par vērtēšanas pamatprincipu ievērošanu mācību procesā, izvērtējot bērna attīstības dinamiku, ievērojot katra izglītojamā individuālās attīstības vajadzības.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzin speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, pirmsskolas jomu metodiku strādājot ar bērniem, kuriem ir attīstības traucējumi. 2. Ir izpratne par mācību jomu saturu, tajās izmantojamajām metodēm un paņēmieniem satura apguvei bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. 3. Zina vērtēšanas pamatprincipus, strādājot ar bērniem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūtās izpratnes un apgūto prasmju kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Prasmes: 1. Studiju kursa apguves rezultāta students pratīs organizēt mācību darbību bērniem ar garīgas attīstības traucējumiem, pielietojot attīstošas un atbalstošas metodes. 2. Spēs veikt bērnu izpēti katrā mācību jomā, izstrādāt un īstenot bērnam individuālo attīstības plānu. 3. Pratīs izvēlēties bērnam ar garīgas attīstības traucējumiem piemērotas mācību metodes un paņēmienu, didaktiskos mācību līdzekļus, diferencēti pielietot tos, atbilstoši bērna individuālajām īpatnībām. 4. Būs apgūta prasme izvērtēt gan bērna mācību jomas sasniegumus, gan bērna individuālo attīstības dinamiku un sastādīt novērtēšanas ziņojumu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūtās izpratnes un apgūto prasmju kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Kompetences: Spēs iekļaut pirmsskolas vecuma bērnu ar garīgas attīstības traucējumiem pirmsskolas izglītības procesā, ņemot vēra bērna attīstības traucējumu izpausmes, izvērtēt bērna attīstības dinamiku, analizēt pirmsskolas izglītības iestādes darbu iekļaujošas izglītības procesa aspektā. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūtās izpratnes un apgūto prasmju kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās. - 10%
Izstrādāts referāts” Bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem iekļaušana pirmsskolas izglītības mācību procesā, nodrošinot diferencētu un individualizētu pieeju”. - 10%
Individuālā pirmsskolas izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana noteiktam bērnam. - 20%
Semināra kopvērtējums par nodarbību satura plānošanu. - 30%
Bērna attīstības dinamikas izvērtējams vienā no pirmsskolas mācību jomām, ņemot vērā vērtēšanas procesa pamatprincipus un bērna individuālās attīstības vajadzības. - 20%
Prezentācija par atbalsta komandas darbu pirmsskolas izglītības iestādē. - 10%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par bērnu attīstības fizioloģiju, pamatzināšanas par dažādiem bērnu attīstības traucējumiem un to korekcijas iepējām.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 27.0 28.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]