RA0643 Kursu bloks "Darbs ar valodas un runas traucējumiem": Valodas sistēmas nepietiekama attīstība un to korekcijas metodes

Kods RA0643
Nosaukums Kursu bloks "Darbs ar valodas un runas traucējumiem": Valodas sistēmas nepietiekama attīstība un to korekcijas metodes
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Gundega Tomele
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros tiek sniegtas zināšanas par valodas sistēmas nepietiekamu attīstību kā runas un valodas attīstības sistēmisku traucējumu, tā izpausmes veidiem un pedagoģiskās korekcijas procesu. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Valodas sistēmas nepietiekamas attīstības (VSNA) būtība, cēloņi un izpausmes. 1. lekcija: Runas un valodas attīstības traucējumu cēloņi : endogēnie un eksogēnie faktori. 2. lekcija: Valodas sistēmas nepietiekama attīstība runas un valodas traucējumu klasifikācijās 3. lekcija: Bērnu runas attīstības periodizācijas veidi 6 9 3 13
2. temats. Bērni ar Valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. 1. lekcija: Bērna ar VSNA pedagoģiskais raksturojums, psiholoģiskās, emocionālās un socializācijas problēmas.. 2. lekcija: Bērnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību klīniskais raksturojums 3. lekcija: Bērnu runas attīstības līmeņu raksturojums valodas sistēmas nepietiekamas attīstības gadījumā. 4. lekcija : Runas attīstības sensitīvie periodi pirmsskolas vecumposmā 9 12 3 16
3. temats. Skaņu izrunas traucējumu izpausmes pirmsskolas vecuma bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. 1. lekcija: Skaņu izrunas psihofizioloģiskais mehānisms 2. lekcija: Skaņu izrunas traucējumu bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību un fonoloģisko traucējumu savstarpējā saikne 3. lekcija: Runas fonoloģiskās sistēmas attīstības modeļi. 4. lekcija: Runas uztvere un fonoloģiskā izpratne lingvistiskajā skatījumā. 5. lekcija: Skaņu izrunas korekcijas darbs bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību 9 12 3 18
4. temats. Fonemātiskās uztveres attīstīšana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību ( VSNA) 1. lekcija: Fonemātiskās uztveres traucējumu pakāpes un izpausmes VSNA gadījumā. 2. lekcija: Fonemātiskās uztveres attīstīšanas u pilnveidošanas darba formas pirmsskolas vecuma bērniem ar VSNA 7 10 3 14
5. temats. Runas un valodas gramatisko kategoriju attīstīšana bērniem ar VSNA 1. lekcija: Runas un valodas gramatisko kategoriju attīstīšana bērniem ar VSNA runas koriģējoši attīstoša darbības pirmajā posmā. 2. lekcija: Runas un valodas gramatisko kategoriju attīstīšana bērniem ar VSNA II un III līmenī. 7 10 3 14
6. temats. Runas un valodas koriģējoši attīstošās darbības virzieni un saturs VSNA I līmenī 1. lekcija: Koriģējoši attīstošās darbības virzieni un saturs VSNA I līmenī. 2. lekcija: Runas izpratnes veidošanas posms nerunājošajiem bērniem ar izteiktiem ar fonemātiskās uztveres traucējumiem. 3. lekcija: Runas aktivitātes tālākas attīstīšanas un frāzes, teikumu veidošanas posms. 4. lekcija: Patstāvīgās runas darbības aktivizēšanas paņēmieni. Skaņu izrunas atdarināšana, izrunas attīstīšana metodika. 8 10 3 15
7. temats. Koriģējoši attīstošās darbības virzieni un saturs VSNA II un III līmenī. 1. lekcija : Vārdu krājuma paplašināšanas paņēmieni un darba formas. 2. lekcija: Gramatiski pareizas runas veidošana, , teikuma struktūra, jēdzieniska izpratne. Gramatisko formu veidošana, izmantojot spēles vingrinājumus. 3. lekcija : Saistītās runas attīstīšana, dažādu stāstījumu veidošana, darbs ar shēmām. 4. lekcija : Fonemātisko priekšstatu veidošana, lasīt un rakstītprasmes attīstīšana. 5. lekcija: Skolotāju un vecāku līdzdalība runas un valodas traucējumu korekcijas procesa atsevišķos posmos. Skolotāja darbs traucējumu novēršanā. 9 17 3 23
Kopā: 55 80 21 113
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus valodas sistēmas nepietiekamu attīstību kā sistēmisku traucējumu, tā izpausmes veidiem, korekcijas procesa plānošanu un organizēšanu, pedagoģiskā darba metodēm un paņēmieniem darbā ar bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Uzdevumi: 1. Iepazīties ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstības būtības, cēloņu un likumsakarību teorētiskajiem aspektiem. 2. Gūt izpratni par bērna ar VSNA pedagoģisko raksturojumu, psiholoģiskajām, emocionālās un sociālās jomas problēmām. 3. Gūt izpratni par koriģējoši attīstošās darbības virzieniem un saturu dažādos valodas sistēmas nepietiekamas attīstības līmeņos. 4. Gūt izpratni par skolotāju darbu traucējumu novēršanas procesā, skolotāju un vecāku līdzdalība runas un valodas traucējumu korekcijas procesa atsevišķos posmos
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Ir zināšanas par runas un valodas traucējumu klasifikāciju. 2. Izprot valodas sistēmas nepietiekamas attīstības (VSNA) būtību, cēloņus un izpausme veidus. 3.Izprot runas un valodas koriģējoši attīstošās darbības virzienus, zina veicamā pedagoģiskā darba saturu bērniem ar dažādu VSNA līmeni ( I, II, III). - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
PRASMES: 1. Spēj praktiski izmantot iegūtās zināšanas par VSNA izpausmēm dažādos vecuma posmos, izvērtējot bērna runas un valodas attīstību, nosakot runas un valodas traucējumu. 2. Spēs plānot valodas korekcijas darbā nepieciešamos darbības virzienus VSNA gadījumā. Varēs izvēlēties valodu veicinošus uzdevumus un paņēmienus. 3. Veiks runas un valodas korekcijas darbu ievērojot pakāpenības, sistemātiskuma principu. 4. Spēs izvērtēt bērnu runas un valodas korekcijas darba attīstības dinamiku. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
KOMPETENCE: 1. Spēj atpazīt bērnu ar runas un valodas sistēmas nepietiekamu attīstību, izvērtēt valodas attīstības VSNA līmeni, 2. Spēj argumentēti paskaidrot bērnu runas un valodas izpētes rezultātus. 3. Spēj, savstarpēji sadarbojoties ar logopēdu, plānot runas un valodas korekcijas procesu, izvērtēt tas attīstības dinamiku. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Referāta – Saistītas runas veidošana bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību./Gramatisko kategoriju apgūšana pirmsskolas vecumā bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. - 20%
Gatavošanās semināra nodarbībām u.c. praktiskajām nodarbībām - 20%
Praktisks darbs –gadījumu analīze - 20%
Korekcijas darba plāna sastādīšana un prezentēšana VSNA I līmenim - 20%
Korekcijas darba plāna sastādīšana un prezentēšana VSNA II – III līmenim, didaktiskā materiāla sagatavošana. - 20%
 
Priekšzināšanas Zināšanas bērna attīstības fizioloģijā, runas un valodas attīstības likumsakarības.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 35.0 20.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]