RA0642 Kursu bloks "Darbs ar valodas un runas traucējumiem": Fonētiskie skaņu izrunas traucējumi un to korekcijas metodes

Kods RA0642
Nosaukums Kursu bloks "Darbs ar valodas un runas traucējumiem": Fonētiskie skaņu izrunas traucējumi un to korekcijas metodes
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Mārīte Rozenfelde, Gundega Tomele
Kredītpunkti 4.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros studenti iegūs un spēs praktiski pielietot iegūtās zināšanas un prasmes atpazīt, novērtēt bērna skaņu izrunas traucējumus, savstarpēji sadarbojoties ar speciālistiem, plānot un veikt pareizas skaņu izrunas attīstīšanai nepieciešamo korekcijas darbu mācību procesā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Skaņu izrunas traucējumu klasifikācija. 1. lekcija: Runas un valodas traucējumu klasifikācija. Skaņu izrunas traucējumu veidi. 2. lekcija: Skaņu izrunas novērtēšana, korekcijas darba etapi. 3. lekcija: Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 6 12 2 16
2. temats. Mēleņu izrunas traucējumi un korekcija. 1. lekcija: Priekšējo mēleņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 2. lekcija: Vidējo mēleņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 3.lekcija: Pakaļējo mēleņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 4. Praktiskais darbs : Artikulācijas aparāta vingrinājumi noteiktai skaņu grupai. Skaņas izrunas nostiprināšanas posmi praktiski. 10 15 4 21
3. temats. Lūpeņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. 1. lekcija: Lūpeņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 2. Praktiskais darbs : Artikulācijas aparāta vingrinājumi noteiktai skaņu grupai. Lūpeņu izrunas nostiprināšanas posmi praktiski. 10 15 4 21
4. temats. Divskaņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. 1. lekcija: Divskaņu izrunas traucējumi un to korekcijas process. Skolotāja darbs izrunas traucējumu novēršanā. 2. Praktiskais darbs : Artikulācijas aparāta vingrinājumi noteiktai skaņu grupai. Skaņas izrunas nostiprināšanas posmi praktiski. 10 15 4 21
5. temats. Vecāku un pedagogu sadarbība bērnu skaņu izrunas traucējumu novēršanas procesā. 1. lekcija: Ieteicamie sadarbības veidi bērnu skaņu izrunas nostiprināšanai. 2. Praktiskais darbs: Patstāvīgo darbu prezentācija, analīze un diskusija. 8 7 2 13
Kopā: 44 64 16 92
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus par skaņu izrunas artikulācijā iesaistīto struktūru darbību, etioloģiju un patoģenēzi, iespējamajiem skaņu izrunas traucējumiem un skaņu izrunas attīstīšanai nepieciešamo korekcijas darbu mācību procesā. Studiju kursa uzdevumi: 1.Iepazīties ar runas orgānu anatomiski fizioloģiskajiem mehānismiem. 2.Gūt izpratni par skaņu izrunas traucējumu veidiem, to korekcijas darba etapiem. 3.Gūt izpratni par skaņu izrunas traucējumu izvērtēšanas procesu, korekcijas darba plānošanu un organizēšanu dažādām skaņu grupām. 4.Gūt izpratni par pedagogu un vecāku sadarbību sadarbība bērnu skaņu izrunas traucējumu novēršanas procesā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1.Spēj veikt, novērtēt un analizēt bērna skaņu izrunu un izrunas traucējumu veidus. 2.Ir zināšanas par skaņu izrunas traucējumu novēršanu, korekcijas darba etapiem. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem
PRASMES: 1.Veicot skaņu izrunas traucējumu korekciju, prot izvēlēties skaņu traucējuma veidam atbilstošākos paņēmienus.2. Pielieto dažādas metodes, pareizas skaņu izrunas nostiprināšanai visos darba etapos. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem
KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas par fonētisko skaņu izrunas traucējumu korekcijas metodēm. 2. Spēj veikt pilnvērtīgu skaņu izrunas korekcijas darbu, sadarbojoties ar logopēdu un bērna vecākiem; izmantot iegūtās zināšanas un praktiskās iemaņas skaņu izrunas traucējuma novēršanai. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīvas un rezultatīvas līdzdalības lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 10%
Praktisku iemaņu demonstrēšana nodarbību laikā - 20%
Praktisks darbs pāros – pareizas skaņu izrunas veidošana - 20%
Seminārs nodarbība par dažādu skaņu grupu automatizācijas darba etapiem - 20%
Eksāmena vērtējums - 30%
 
Priekšzināšanas Zināšanas bērna attīstības fizioloģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 4.0 20.0 24.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]