RA0638 Mācību tehnoloģijas iekļaujošā izglītībā: Dabaszinātņu joma

Kods RA0638
Nosaukums Mācību tehnoloģijas iekļaujošā izglītībā: Dabaszinātņu joma
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Jānis Dzerviniks, Kristiana Cetrovska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir veidots, lai nodrošinātu studējošajiem iespēju apgūt pedagoģiskās tehnoloģijas, kas atbilst valsts pamatizglītības standartā noteiktajai pieejas maiņai un sasniedzamajiem rezultātiem dabaszinātņu jomā. Kurss veicina skolotāja darba sistēmas attīstību, orientējoties uz skolēnu sasniegumu uzlabošanu un iekļaujošas izglītības principu īstenošanu. Studiju kursa rezultātā studenti apgūs, kā plānot, organizēt un vadīt mācīšanās procesu dabaszinātņu jomā un kā novērtēt sasniegtos rezultātus, izmantojot daudzveidīgas mācību metodes un formas, lai sekmētu zināšanu, prasmju un kompetenču attīstību..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Mācīšana un mācīšanās dabaszinātņu jomā. Obligātā mācību satura ietvars. Mācību jomas, caurviju prasmes un tikumi. Dabaszinātniskā izpratība. Pieejas maiņa dabaszinību apguvē. 4 6 2 8
Dabaszinātņu jomas mācību saturs pamatizglītībā. Dabaszinātņu jomas mācību mērķi, lielās idejas. Ieskats dabaszinātņu jomas sasniedzamajos rezultātos. Dabaszinību priekšmeta mācību programmas paraugs. 4 4 2 6
Mācību līdzekļu izpēte un analīze. Mācību līdzekļu sistēma dabaszinībās. Mācību grāmatas un darba burtnīcas. Metodiskie līdzekļi Uzskates līdzekļi un izdales materiāli. Digitālie mācību līdzekļi. 3 4 1 6
Novērojumi, eksperimenti un pētījumi dabaszinībās. Novērojumi un to vizualizēšana. Novērojumu tematika. Mācību eksperimenti un to īstenošana. Eksperimentu piederumi. Tiešā un netiešā mērīšana. Datu reģistrēšana. Drošības noteikumi eksperimentālajā darbībā. Pētnieciskā pieeja mācību procesā, pētnieciskās prasmes veidošanās skolēniem. 4 4 1 7
Mācību darba organizācija dabaszinībās. Mācību stunda, tās uzbūves principi. Ierosināšanas, apjēgšanas, lietošanas un refleksijas fāzes. Mācību ekskursijas, āra nodarbības, muzejpedagoģiskās nodarbības, projektu darbs, kooperatīvā mācīšanās, mācīšanās sadarbojoties, mācīšanās darot. 4 6 1 9
Skolēnu snieguma vērtēšana dabaszinībās. Formatīvā vērtēšana. Atgriezeniskās saites sniegšana. Pašvērtēšana un savstarpējā vērtēšana. Summatīvā vērtēšana. Pārbaudes darbs, tā veidošana, vērtēšanas kritēriji. 4 10 1 13
Dabaszinību mācību nodarbību plānošanas modeļi. Mācību mērķu, sasniedzamo rezultātu formulēšana, mācību metožu un darba formu izvēle. Mācību nodarbību piemēru iepazīšana un analīze. 4 6 1 9
Dabaszinību mācību nodarbības plāna prezentēšana un analīze. Mācību nodarbības plāna izstrāde, prezentācija un izvērtēšana studējošo grupā. 5 12 3 14
Kopā: 32 52 12 72
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: radīt iespēju studējošajiem apgūt mācību tehnoloģijas iekļaujošajā izglītībā atbilstoši valsts pamatizglītības standartā iestrādātajai pieejas maiņai un sasniedzamajiem rezultātiem dabaszinātņu jomā un veicināt uz rezultātu sasniegšanu tendētas skolotāja darba sistēmas attīstību. Uzdevumi: 1. Nodrošināt skolotāja profesionālajai darbībai nepieciešamo metodisko zināšanu apguvi par dabaszinātņu jomas saturu un mācību procesa organizāciju; 2. Veicināt prasmi pielietot apgūtās zināšanas dabaszinību mācību nodarbību modelēšanā un izvērtēšanā; 3. Attīstīt prasmi pielietot pētniecisko pieeju mācību procesa organizēšanā, attīstot skolēnu dabaszinātnisko izpratību; 4. Attīstīt prasmi analizēt un izvērtēt skolēnu sniegumu un sniegt atgriezenisko saiti.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot mācību saturu dabaszinātņu jomā un tā starpdisciplinaritāti. 2. Demonstrē zināšanas par dabaszinātņu terminoloģiju, apzinās tās nozīmi izglītojamā kompetenču attīstībā. 3. Izprot skolēnu mācību metodoloģiju un mācīšanās pieejas dabaszinībās. 4. Pārzina mācību līdzekļus un digitālos rīkus dabaszinībās. - Metodes: 1., 2., 3., 6.patstāvīgā darba uzdevumu izpilde un prezentācija, eksāmens. 1.patstāvīgais darbs. 1.patstāvīgais darbs, eksāmens. 6.patstāvīgais darbs, eksāmens. 2.-3.patstāvīgais darbs, eksāmens Kritēriji: atbilstība tēmai un uzdevumam, loģiska izpildes secība, lietoti atbilstoši termini, akadēmiski korekta valoda, oriģinalitāte, skaidra vizuāla informācija, informācijas analīze, personīgā interpretācija.
Prasmes 1.Prot strukturēt mācību saturu, plānot un modelēt mācību procesu dabaszinībās, ņemot vērā dažādas skolēnu mācīšanās vajadzības un mācīšanās kontekstus. 2. Prot adaptēt un patstāvīgi izstrādāt mācību metodiskos materiālus dabaszinībās (t.sk.digitālos). 3. Prot izvērtēt dabaszinību mācību procesa norisi, izvēloties piemērotākās mācību snieguma pārbaudes formas, metodes un kritērijus. - Metodes: 1., 4., 5., 6.patstāvīgā darba uzdevumu izpilde un prezentācija, eksāmens. 1.,6.patstāvīgais darbs, eksāmens. 4.-6.patstāvīgais darbs. 5.-6.patstāvīgais darbs, eksāmens. Kritēriji: atbilstība tēmai un uzdevumam, loģiska izpildes secība, lietoti atbilstoši termini, akadēmiski korekta valoda, oriģinalitāte, skaidra vizuāla informācija, informācijas analīze, personīgā interpretācija.
Kompetence 1. Spēj plānot un analizēt dabaszinību mācību procesu, ņemot vērā mācību mērķus un skolēnu spējas. 2. Spēj izvēlēties un dabaszinību mācību procesā integrēt dažādus mācību paņēmienus, metodes un tehnoloģijas. 3. Spēj īstenot mācību aktivitātes, kas rosina skolēnu pētnieciskās prasmes attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā. 4. Spēja kritiski reflektēt par savu mācīšanās pieredzi un analizēt profesionālās kompetences izaugsmi dabaszinātņu metodoloģijā - Metodes: 4., 6.patstāvīgā darba uzdevumu izpilde un prezentācija, eksāmens. 6.patstāvīgais darbs, eksāmens. 6.patstāvīgais darbs, eksāmens. 4.,6.patstāvīgais darbs. Eksāmens. Kritēriji: atbilstība tēmai un uzdevumam, loģiska izpildes secība, lietoti atbilstoši termini, akadēmiski korekta valoda, oriģinalitāte, skaidra vizuāla informācija, informācijas analīze, personīgā interpretācija.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
6 patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācija (1.-4.patstāvīgais darbs – 5%, 5. patstāvīgais darbs – 10%, 6.patstāvīgais darbs – 20%). - 50%
Eksāmena darba izpilde. - 50%
 
Priekšzināšanas Priekšzināšanas pedagoģijā un psiholoģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]