Kods | RA0630 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Runas un valodas traucējumu pedagoģiskā diagnostika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundega Tomele, Mārīte Rozenfelde | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss sniedz ieskatu par runas un valodas traucējumu klasifikācijas veidiem, pirmsskolas vecuma bērnu un skolēnu runas un valodas attīstības pedagoģiskās izvērtēšanas teorētiskajiem aspektiem, izvērtējuma procesā pielietojamajām metodēm un paņēmieniem, iegūto rezultātu apkopošanu un datu interpretāciju.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus par pirmsskolas vecuma bērnu un skolēnu runas un valodas traucējumu padziļinātu izvērtēšanu, rakstīšanas iemaņu pārbaudi, izvērtēšanas procesā pielietojamajām metodēm un paņēmieniem, iegūto datu interpretāciju. Uzdevumi: 1. Iepazīties ar runas un valodas traucējumu klasifikācijas teorētiskajiem aspektiem. 2. Veidot izpratni par bērnu runas un valodas attīstības izpētes darba uzdevumiem. 3. Gūt izpratni par runas un valodas attīstības izpēte pielietojamajām darba metodēm un paņēmieniem. 4. Gūt izpratni par bērnu un skolēnu runas un valodas attīstības izpēte iegūto datu, rezultātu analīzi. 5. Sagatavot pirmsskolas vecuma bērna/skolēna runas un valodas attīstības novērtēšanas ziņojumu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Ir izpratne par valodas traucējumu būtiskām pazīmēm, runas traucējumu specifiku citu attīstības traucējumu gadījumā.
2. Ir zināšanas par runas un valodas attīstības traucējumu izpētes veidiem dažādos traucējumu izpausmes gadījumos.
3. Zina runas un valodas padziļinātās pedagoģiskās izpētes saturu un metodiku, prot interpretēt rezultātus. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde.
Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. Prasmes: 1. Studiju kursa apguves rezultāta students prot organizēt runas un valodas attīstības izpēti bērniem un skolēniem, pielietojot atbilstošas metodes, izvērtējot runas traucējumu primārās un sekundārās mijsakarības. 2. Izvērtējot bērnu runu un rakstu valodu, noteikt iespējamos runas traucējumu veidos, pamatot savu viedokli un savstarpēji sadarboties ar citiem speciālistiem, 3. Prot sastādīt runas un valodas attīstības novērtēšanas ziņojumu, analizēt traucējumu izpausmes, nosakot korekcijas darba nepieciešamību, meklēt risinājumus konkrētos gadījumos. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. Kompetence: Spēj komunicēt un veikt bērnu runas un valodas attīstības izpēti bērniem ar dažādiem runas un valodas traucējumiem, ievērojot šo traucējumu izpausmes un raksturu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdarbošanās - 10%
Bērnu runas un valodas traucējuma noteikšana pēc bērnu runas un valodas izvērtējama apraksta, pamatojums prezentēšana. - 30% Fonētiski fonemātisko traucējumu izvērtēšana, veicot skaņu izrunas pārbaudi un skolēnu diktātu analīzi, teorētisks pamatojums, prezentēšana. - 30% Novērtēšanas ziņojuma izstrāde pēc padziļinātas runas un valodas attīstības izvērtēšanas - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas bērnu runas un valodas attīstības fizioloģiskajiem aspektiem, runas un valodas traucējumiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|