RA0630 Runas un valodas traucējumu pedagoģiskā diagnostika

Kods RA0630
Nosaukums Runas un valodas traucējumu pedagoģiskā diagnostika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Mārīte Rozenfelde
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz ieskatu par runas un valodas traucējumu klasifikācijas veidiem, pirmsskolas vecuma bērnu un skolēnu runas un valodas attīstības pedagoģiskās izvērtēšanas teorētiskajiem aspektiem, izvērtējuma procesā pielietojamajām metodēm un paņēmieniem, iegūto rezultātu apkopošanu un datu interpretāciju..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.temats. Runas un valodas pārbaudes formas. Runas un valodas pārbaudes formas (skrīninga pārbaude, padziļinātā pārbaude, diferenciālā diagnostika). Runas un valodas izpētes mērķi un darba uzdevumi. Padziļinātās, pedagoģiskās runas un valodas izpētes saturs, runas pārbaudes veidi 7 12 3 16
2. temats. Runas un valodas pārbaude bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību. Bērnu un skolēnu izpētes sistēmas izveide, bērnu/skolēnu personības raksturojums no veseluma pozīcijām, runas attīstības līmeņa pedagoģiskā izpēte, padziļināts runas un valodas attīstības pārbaudes modelis un tā struktūrelementi. intelekta izpētes pedagoģiskās metodes, iegūto datu analīze, secinājumi. Valodas sistēmas nepietiekamas attīstības izpausmes 1.klasu skolēniem mācību gada sākumā. Runas un valodas izpētes rezultātu apraksts/novērtējuma ziņojuma sastādīšana. Praktiskais darbs: Bērnu runas un valodas raksturojuma izveide bērniem ar valodas sistēmas nepietiekamas attīstīšana. Grupu darbs: bērnu runas un valodas traucējuma noteikšana pēc bērnu runas un valodas izvērtējuma apraksta, prezentēšana. 10 12 3 19
3. temats. Runas un valodas pārbaude bērniem ar fonētiski fonemātiskiem traucējumiem. Fonoloģiskās apzinātības veidošana, fonoloģiskās apzinātības izpētes metodes. Skaņu izrunas pārbaude. Fonemātiskās uztveres/ analīzes pārbaudes metodika. Rakstu valodas veidošanas teorētiskie aspekti, skolēnu rakstīšanas iemanu pārbaudes veidi, rakstu darbu kļūdu tipi. Fonētiski fonemātisko traucējumu izpētes rezultātu apraksts/novērtējuma ziņojuma sastādīšana. Praktiskais darbs : Fonētiski fonemātisko traucējumu izvērtēšana, veicot skolēnu diktātu analīzi.. 10 12 3 19
4.temats Runas un valodas attīstības izpētes novērtēšanas ziņojums. Novērtēšanas ziņojuma formas. Vispārīgās prasības novērtēšanas ziņojuma izstrādei. Novērtēšanas ziņojuma mērķis un uzdevumi. Novērtēšanas ziņojuma sadaļas Praktiskais darbs: Novērtēšanas ziņojuma izstrāde pēc padziļinātas runas un valodas attīstības izvērtēšanas. 6 12 3 15
Kopā: 33 48 12 69
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Sniegt teorētiskos un praktiskos priekšstatus par pirmsskolas vecuma bērnu un skolēnu runas un valodas traucējumu padziļinātu izvērtēšanu, rakstīšanas iemaņu pārbaudi, izvērtēšanas procesā pielietojamajām metodēm un paņēmieniem, iegūto datu interpretāciju. Uzdevumi: 1. Iepazīties ar runas un valodas traucējumu klasifikācijas teorētiskajiem aspektiem. 2. Veidot izpratni par bērnu runas un valodas attīstības izpētes darba uzdevumiem. 3. Gūt izpratni par runas un valodas attīstības izpēte pielietojamajām darba metodēm un paņēmieniem. 4. Gūt izpratni par bērnu un skolēnu runas un valodas attīstības izpēte iegūto datu, rezultātu analīzi. 5. Sagatavot pirmsskolas vecuma bērna/skolēna runas un valodas attīstības novērtēšanas ziņojumu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Ir izpratne par valodas traucējumu būtiskām pazīmēm, runas traucējumu specifiku citu attīstības traucējumu gadījumā. 2. Ir zināšanas par runas un valodas attīstības traucējumu izpētes veidiem dažādos traucējumu izpausmes gadījumos. 3. Zina runas un valodas padziļinātās pedagoģiskās izpētes saturu un metodiku, prot interpretēt rezultātus. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Prasmes: 1. Studiju kursa apguves rezultāta students prot organizēt runas un valodas attīstības izpēti bērniem un skolēniem, pielietojot atbilstošas metodes, izvērtējot runas traucējumu primārās un sekundārās mijsakarības. 2. Izvērtējot bērnu runu un rakstu valodu, noteikt iespējamos runas traucējumu veidos, pamatot savu viedokli un savstarpēji sadarboties ar citiem speciālistiem, 3. Prot sastādīt runas un valodas attīstības novērtēšanas ziņojumu, analizēt traucējumu izpausmes, nosakot korekcijas darba nepieciešamību, meklēt risinājumus konkrētos gadījumos. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Kompetence: Spēj komunicēt un veikt bērnu runas un valodas attīstības izpēti bērniem ar dažādiem runas un valodas traucējumiem, ievērojot šo traucējumu izpausmes un raksturu. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija un diskusijas semināros, izglītības projekta idejas un pieteikuma materiālu izstrāde, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdarbošanās - 10%
Bērnu runas un valodas traucējuma noteikšana pēc bērnu runas un valodas izvērtējama apraksta, pamatojums prezentēšana. - 30%
Fonētiski fonemātisko traucējumu izvērtēšana, veicot skaņu izrunas pārbaudi un skolēnu diktātu analīzi, teorētisks pamatojums, prezentēšana. - 30%
Novērtēšanas ziņojuma izstrāde pēc padziļinātas runas un valodas attīstības izvērtēšanas - 30%
 
Priekšzināšanas Zināšanas bērnu runas un valodas attīstības fizioloģiskajiem aspektiem, runas un valodas traucējumiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]