Kods | RA0625 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Mārīte Rozenfelde, Ilona Saule, Irita Kovaļska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz ieskatu studentiem par alternatīvajām un augmentatīvajām komunikācijas metodēm, to izmantošanas iespējām bērniem ar dažādiem komunikācijas traucējumiem. Studiju kursā tiks dota iespēja izzināt alternatīvās komunikācijas, dažādas stratēģijas, rīkus un tehnoloģijas runas papildināšanai vai aizvietošanai, personām ar verbālās saziņas grūtībām. Īpaša nozīme tiek pievērsta runas, valodas un komunikācijas iespēju izvērtēšanai un individuālo palīglīdzekļu izmantošanas izvērtēšanai un sagatavošanai.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis – veicināt studentu izpratni par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas nozīmi runas, valodas un komunikācijas nodrošināšanai. Uzdevumi: Nostiprināt studentu zināšanas par daudzveidīgām alternatīvajām un augmentatīvajām komunikācijas metodēm un veidiem; Iepazīstināt studentus ar komunikācijas veidu izmatošanas iespējām un izvēli bērniem ar smagiem komunikācijas traucējumiem; Sekmēt studējošo izpratni par attēlu apmaiņas komunikācijas sistēmas izmantošanu pamatprincipiem; Veicināt studentu izpratni par logopēda, speciālā pedagoga sadarbības nozīmīgumu ar ģimenēm vai aprūpētājiem; Ar gadījumsituācijas analīzes starpniecību, sekmēt studējošo problēmās balstīta mācīšanās, veicinot kognitīvo, sociālo, emocionālo un pašattīstības prasmju izkopšanu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS
- studējošais spēs kritiski izvērtēt alternatīvo un augmentatīvo komunkācijas metožu izmantošanas iespējas un praktiski izmantot tās ikdienas praksē;
- spēs izprast likumsakarības primāro traucējumu un atbilstošo komunikācijas metožu izmantošanas iespējās
- spēs demonstrēt padziļinātas zināšanas par jaunāko tehnoloģiju (alternatīvās komunikācijas vajadzībām) izmantošas pieredzi Latvijā un Eiropā - Individuālie semināri (katrā tematiskā blokā) kontekstā ar noslēguma darbu. PRASMES - spēs plānot un veikt radošu inovatīvu pedagoģisko darbību, ievērojot individuālās attīstības īpatnības un vajadzības izglītojamiem ar smagiem komunikācijas traucējumiem; - pratīs diskutēt par attiecīgajiem jautājumiem profesionālajā vidē un sabiedrībā kopumā; - pratīs uzņemties atbildību un iniciatīvu veicot darbu komandā. - Starppārbaudījums – ar gadījumsituācijas analīzes starpniecību, teorētiski un empīriski izvērtēt alternatīvās komunikācijas veidu bērniem ar dažāda veida traucējumiem KOMPETENCE - būs kompetenti veidot atbilstošu (emocionāli drošu un uz sadarbību vērstu) mācību vidi; - spēs pieņemt lēmumus un risināt problēmas; - spēs izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi. - Noslēguma darbs: teorētiskā ieskaite par iegūtajām zināšanām studiju kursa apguvē. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
6 praktiskie darbi un aktīva dalība semināros (katrs 5% apmērā). - 30%
2 augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas materiālu izstrādnes. - 30% Teorētiskā ieskaite - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nepieciešamas priekšzināšanas vispārējā un speciālajā psiholoģijā un pedagoģijā attiecībā uz biežāk sastopamajiem attīstības traucējumiem, kuri ierobežo spēju komunicēt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|