Kods | RA0622 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Klases darba vadīšana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Mārīte Rozenfelde, Ilze Jansone | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz izpratni par jaunās, iekļaujošās klases darba vadīšanas paradigmas īstenošanu izglītības iestādē, sniedzot teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas klases darba vadīšanā dažādības apstākļos.. Studiju kursa ietvaros tiks radīta izpratne par klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā; klases vadības nozīmi mācību procesā; drošas un atbalstošas vides veidošanu klasē, klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā, kā arī pilnveidota prasme kritiski izvērtēt personisko klases vadības stilu. Kursa mērķis ir attīstīt topošo skolotāju klases vadības prasmes, veicinot sadarbību klasē un nodrošinot emocionāli un fiziski drošu mācību vidi, atbalstot skolēnu cieņpilnu, atbildīgu un drošumspējīgu uzvedību, kā arī sniegt izpratni par klases audzinātāja darbību, funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt izpratni par klases audzinātāja darbību, funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā. Kurss sniedz nepieciešamās teorētiskās zināšanas, praktiskās iemaņas un attīstītu kompetenci klases vadīšanā mācību procesā, radot drošu un atbalstošu mācību vidi ikvienam, veicinot sadarbību, pozitīvu skolēnu uzvedību, atbalstot skolēnus, risinot saskarsmes problēmas un dažāda līmeņa un intensitātes uzvedības pārkāpumu gadījumus klasē un ārpus tās, efektīvi sadarbojoties ar skolēniem, skolas personālu un vecākiem. Studiju kursa uzdevumi: 1. Radīt izpratni par klases vadības nozīmi mācību procesā, skolēnu uzvedības saistību ar skolēnu sasniegumiem; 2. Radīt izpratni par drošas un atbalstošas vides veidošanu klasē, kā arī par iespējamajiem uzvedības pārkāpumiem klasē un skolā, attīstot prasmes atpazīt daudzveidīgas klases vadības situācijas, to iedalījumu un ieteicamo pedagoģisko rīcību; 3. Radīt izpratni par trim teorētiskajiem klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā; 4. Veicināt studentus kritiski izvērtēt personisko klases vadības stilu un atbilstoši tam izvēlēties klases vadības modeli, apzināti veidojot klases vadības plānu un to īstenojot; 5. Radīt nepieciešamos nosacījumus, lai studenti integrētu kursā gūtās zināšanas, prasmes praktiskā darbībā, apzināti un kompetenti izvēloties un īstenojot mērķtiecīgas klases vadības stratēģijas praktiskajā darbībā reālās dzīves situācijās. Risināt tās, izmantojot teorijā pamatotas stratēģijas un klases vadības paņēmienus, sadarbojoties ar klasi un vecākiem; 6. Radīt izpratni par klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un audzināšanas aktualitātēm skolā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. Ir izpratne par klases vadības nozīmi un pedagoģiskas vadības kompetenci mācību procesā, skolēnu uzvedības un mācību sasniegumu saistību, galvenajiem grupas vadīšanas principiem un likumsakarībām;
2. Ir izpratne par pamatnosacījumiem efektīvas klases vadības nodrošināšanai klasē; emocionāli un fiziski drošas un atbalstošas mācību vides veidošanos klasē.
3. Ir izpratne par cieņpilnu, atbildīgu un drošu uzvedību, pozitīvu saskarsmi un komunikāciju ar izglītojamo, kā arī iespējamajiem uzvedības pārkāpumiem klasē un skolā.
4. Ir izpratne par trim teorētiskajiem klases vadības modeļiem, un katrā no tiek izmantojamajiem praktiskajiem paņēmieniem preventīvajā, atbalstošajā un korektīvajā klases vadības aspektā.
5. Ir izpratne par audzināšanu un mūsdienu audzināšanas problēmām, klases audzinātāja darbību, galvenajām funkcijām un aktualitātēm skolā. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, izstrādāto materiālu prezentācija un aktivitāte, diskusijas semināros, lekciju laikā, eksāmena darba izpilde.
Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. PRASMES: 1. Prast prognozēt saskarsmes, uzvedības un vardarbības riskus klasē identificēt dažādu pakāpju un intensitātes problēmas klasē, atpazīstot neadekvātu un vardarbīgu uzvedību, prast klasificēt uzvedības pārkāpumus pēc to nopietnības pakāpes, prast prognozēt pedagogu rīcību atbilstoši uzvedības pārkāpumiem. 2. Prognozēt un rīkoties daudzveidīgās situācijās, atbalstot skolēnu pozitīvo uzvedību. 3. Plānveidīgi un algoritmiski rīkoties problemātiskas uzvedības, vardarbības un konfliktsituāciju gadījumā un ārkārtas situācijās. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, izstrādāto materiālu prezentācija un aktivitāte, diskusijas semināros, lekciju laikā, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. KOMPETENCES: 1. Kritiski izvērtēt personisko darbības stilu, reflektēt par to. 2. Integrēt kursā gūtās zināšanas, prasmes praktiskā darbībā, apzināti un kompetenti atpazīstot saskarsmes, uzvedības un vardarbības riskus, izvēloties un īstenojot mērķtiecīgas stratēģijas praktiskajā darbībā reālās dzīves situācijās. 3. Spēja novērtēt situāciju, atpazīt darba drošību ietekmējošus riskus, adekvāti rīkoties, novērst riskus un apzināties sekas, rīkoties atbilstoši tiesību aktos noteiktajam ārkārtas situācijās. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, izstrādāto materiālu prezentācija un aktivitāte, diskusijas semināros, lekciju laikā, eksāmena darba izpilde. Vērtēšana tiek veikta vadoties pēc iegūto zināšanu apjoma un kvalitātes, atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Pārskats par audzināšanas darbu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. - 10%
Izstrādātā praktikuma laikā klases darba vadīšanā izglītības iestādē prezentācija. - 30% Klases vadības plāna izstrāde un prezentācija. - 10% Klases situāciju modelēšanas rezultāti. - 10% Pārskats par Latvijas skolās pielietotām uzvedības korekcijas metodēm. - 10% Eksāmens. - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Iepriekš apgūti studiju kursi Skolotāja profesionālās darbības pamati; Mācīšana, mācīšanās; Psiholoģija skolotājiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|