RA0613 Sociālā darba un rehabilitācijas darba teorijas

Kods RA0613
Nosaukums Sociālā darba un rehabilitācijas darba teorijas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Veselības un sociālā aprūpe
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Tamāra Pīgozne, Madara Lapsa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst teorētiskās zināšanas par sociālā darba un rehabilitācijas teorijām un to pielietojumu sociālā darba un rehabilitācijas praksē, kā arī attīsta un pilnveido prasmes, kas nepieciešamas efektīvai intervencei sociālajā darbā ar dažādām mērķgrupām..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.temats Sociālā darba un rehabilitācijas teoriju vēsturiskā attīstība sociālā darba un rehabilitācijas kontekstā (teoriju etimoloģija). Sociālā darba un rehabilitācijas pamatteorijas. 1.lekcija Sociālā darba un rehabilitācijas teoriju veidi un to klasifikācijas piemēri. Teoriju klasifikācija: skaidrojošās teorijas, prakses modeļi. 1 0 1 0
2.lekcija Socioloģijas teorijas sociālo pārmaiņu veicināšanā. Konflikta teorija. Funkcionālisms. Sociālais konstruktīvisms. Feminisma perspektīva. Racionālās izvēles teorija. 1 0 1 0
1. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Socioloģijas teoriju salīdzinājums: priekšrocības un kritika”. 0 6 0 8
Seminārs “Socioloģijas teoriju salīdzinājums: priekšrocības un kritika”. 2 0 1 0
2.temats Psiholoģijas teorijas. 3.lekcija Psihoanalīze un psihodinamika. Sociālā mācīšanās teorija. Piesaistes teorija. Humānisms. Transakcionālā analīze. Eksistenciālisms. 1 0 1 0
2. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Psiholoģijas teoriju salīdzinājums: priekšrocības un kritika”. 0 6 0 8
Seminārs “Psiholoģijas teoriju salīdzinājums: priekšrocības un kritika”. 2 0 1 0
3.temats Ekoloģiskais un sociālo sistēmu modelis. 4.lekcija Ekoloģiskā un sociālo sistēmu modeļa struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva. 1 0 1 0
5.lekcija Ģimene kā sistēmiska vienība. Ģimenes attiecību sistēmiska analīze. 1 0 1 0
3. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Ekokartes un genogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana. 0 6 0 8
Seminārs “Ekokartes un genogrammas prezentācija”. 2 0 1 0
4.temats Spēka perspektīva. 6.lekcija Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi. 1 0 1 0
7.lekcija Spēka perspektīvas piemērojamība dažādām klientu grupām sociālajā darbā un rehabilitācijā. 1 0 1 0
4. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Spēka teorijas izmantošanas modelēšana izvēlētajai mērķgrupai”. 0 6 0 10
Seminārs “Spēka perspektīvas izmantošanas modelēšana izvēlētajai mērķgrupai prezentācija”. 2 0 1 0
5.temats Resiliences pieeja. 8.lekcija Resiliences teorijas principi un metodes. 1 0 1 0
Mācību ekskursija uz Resiliences centru Rīgā. 8 0 0 0
5. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Rehabilitācijas un sociālā darba ar jauniešiem labā prakse Resiliences centrā Rīgā”. 0 2 0 0
Seminārs “Rehabilitācijas un sociālā darba ar jauniešiem labās prakses Resiliences centrā Rīgā prezentācija”. 2 0 0 0
6.temats Psihodinamiskā teorija. 9.lekcija Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba un rehabilitācijas praksē. 1 0 1 0
10.lekcija Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. 1 0 0 0
7.temats Postmodernisma paradigma sociālā darba un rehabilitācijas kontekstā. 11.lekcija Postmodernisma teorija sociālajā darbā un rehabilitācijā: priekšrocības un kritika. 1 0 1 0
8.temats Integratīva pieeja sociālajā darbā un rehabilitācijā. 12.lekcija Teorijas, prakses un pētniecības integratīva sasaiste. Inovācijas sociālajā darbā un rehabilitācijā. 1 0 1 0
6. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Inovācijas sociālajā darbā un rehabilitācijā”. 0 8 0 10
Seminārs “Inovācijas sociālajā darbā un rehabilitācijā”. 2 0 1 0
7. patstāvīgais darbs: gatavošanās eksāmenam. 0 18 0 24
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Papildināt un praktiski izmantot teorētiskās zināšanas par sociālā darba un rehabilitācijas teorijām, attīstīt prasmes un pilnveidot kompetences izmantot tās sociālā darba un rehabilitācijas praksē. Studiju kursa uzdevumi: • Veicināt zināšanu apguvi un padziļināt izpratni par sociālā darba un rehabilitācijas teoriju izmantošanu sociālā darba un rehabilitācijas praksē; • Pilnveidot studentu prasmi pielietot sociālā darba un rehailitācijas teorijas sociālo problēmu risināšanā un/vai mazināšanā/novēršanā; • Attīstīt kompetenci pamatot atbilstošu sociālā darba un rehabilitācijas teoriju izvēli un izmantošanas nepieciešamību indivīda līmenī un sociālā darba un rehabilitācijas mikro, mezo un makropraksē; reflektēt, analizēt un kritiski vērtēt teorijas un prakses mijiedarbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina un izprot dažādas sociālā darba un rehabilitācijas teorijas un to attīstību; 2. Raksturo sociālā darba un rehabilitācijas teorijas; 3. Izprot sociālā darba un rehabilitācijas teoriju sasaisti ar sociālā darba un rehabilitācijas praksi; 4. Izprot ētiskos un profesionālos apsvērumus, kas saistīti ar sociālā darba un rehabilitācijas teoriju izmantošanu sociālajā darbā. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
PRASMES: 1. Klasificē sociālā darba un rehabilitācijas teorijas; 2. Prot analizēt un salīdzināt dažādas sociālā darba un rehabilitācijas teorijas, to priekšrocības un ierobežojumus; 3. Izvēlas un pielieto atbilstošas sociālā darba un rehabilitācijas teorijas sociālā darba un rehabilitācijas praksē; 4. Demonstrē sociālā darba un rehabilitācijas teoriju atbilstību sociālajā darbā un rehabilitācijā ar dažādām klientu grupām. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
KOMPETENCE: 1. Analizē sociālā darba un rehabilitācijas teoriju atbilstību un efektivitāti klienta sociālo grūtību mazināšanā / novēršanā; 2. Patstāvīgi izvērtē klienta situāciju un nosaka vispiemērotāko sociālā darba un rehabilitācijas teorijas ietvaru; 3. Pieņem lēmumus un pamato teorētiskā ietvara izvēli, argumentējot to ar zinātniskiem un praktiskiem apsvērumiem; reflektē, vērtē un analizē savu un kolēģu sniegumu; 4. Izmanto integratīvu pieeju sociālā darba un rehabilitācijas praksē, pielāgojot atbilstošas teorijas mērķgrupas vajadzībām. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
2. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
3. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
4. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
5. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
6. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
7. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 0%
Eksāmens – projekta prezentācija - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par sociālā rehabilitētāja profesionālo raksturojumu.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 20.0 12.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]