RA0610 Sociālā psiholoģija

Kods RA0610
Nosaukums Sociālā psiholoģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Irina Strazdiņa, Rita Orska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studentiem tiks pilnveidotas zināšanas par sociālās psiholoģijas nozīmi savstarpējā mijiedarbībā, pētījumiem sociālajā psiholoģijā, sociālo percepciju, sociālo izziņu, nostādnēm, sociālo identitāti, sociālajiem priekšstatiem, aizspriedumiem, stereotipiem, diskrimināciju, agresijas lomu starppersonu attiecību sistēmā, grupu darbības sociāli psiholoģiskajiem mehānismiem.
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Ievads. Sociālā psiholoģija kā zinātne. Sociālās psiholoģijas attīstība un saistība ar citām zinātnēm. Sociālās psiholoģijas struktūra 2 0 1 0
2. Personības un „Es-koncepcijas” būtība. Sociālās „Es-koncepcijas” attīstība. Sociālā percepcija. Sociālā izziņa. Identifikācija, socializācija. Sociālā identitāte. Pašefektivitāte. Pašprezentācija. 4 16 2 20
3. Sociālā pārliecība. Atribūcijas process, tā teorētiskie aspekti, atribūcijas kļūdas. Atmiņu konstruēšana. Intuīcija. Heiristika. Garastāvoklis un spriedumi 2 0 1 0
4. Personība un grupa. Grupu raksturojums. Grupu dinamika. Sociālās lomas un statusi. Personības statusi un sociālās lomas sabiedrībā. Grupas procesi mazās grupās. Sociālais slinkums. Deindividuācija. Sociālais spiediens. .. Starpgrupu konflikti un to risināšanas metodes 10 14 4 16
5. Konformisms. Konformisma būtība. Pretošanās sociālajam spiedienam 2 0 1 0
6. Sociālās attieksmes. Citu interpretācija. Atribūcija. Aizspriedumi, stereotipi un diskriminācija, to emocionālie un kognitīvie cēloņi. 4 10 2 14
7. Sociālā mijiedarbība. Tuvības efekts. Savstarpējas simpātijas. Sociālā apmaiņa un taisnīgums. Draudzība. Mīlestības teorijas: tās veidi un tipi. Attiecību pārtraukšana 2 0 1 0
8. Sociālās nostādnes. Sociālais salīdzinājums un kognitīvā disonanse. Sociālās nostādnes, to maiņa, sociālās identitātes teorija. L.Festingera sociālā salīdzinājuma un kognitīvās disonanses teorijas. Bendžamina Franklina efekts 4 0 2 0
9. Lielo grupu psiholoģija. Sociālās grupas: to veidošanās un struktūra. Stihiskas grupas un masu kustība. Pūļa psiholoģija Līderības problēmas.. 2 12 2 18
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Pilnveidot studentiem izpratni par sociālās psiholoģijas specifiku un nozīmi sociālajā darbā, lai atbilstoši klientu vajadzībām veiktu sociālo darbu ar grupu. Kursa uzdevumi: Pilnveidot studentu zināšanas, izpratni un kompetenci par sociālās psiholoģijas atziņām, to pielietošanu profesionālajā darbībā. Attīstīt studentiem prasmes praktiski pielietot teorētiskās zināšanas, lai plānotu grupas darbu atbilstoši klientu vajadzībām un spējām, ietverot mērķa grupas raksturojumu, grupas veidu, regularitāti, ilgumu, metodes, saturu, novērtēšanu. Kompetences un prasmes: • izpratīs sociālās psiholoģijas jomā veikto pētījumu nozīmi; • pilnveidos savas zināšanas un prasmes sociālajā psiholoģijā; • padziļinās zināšanas par savas personības īpatnībām, lomu sabiedrībā un sabiedrību kopumā; • spēs labāk izprast un novērtēt sevi un citus cilvēkus; • padziļinās zināšanas par grupu darbības mehānismiem; • pratīs praktiski pielietot teorētiskās zināšanas profesionālajā darbībā un reālās dzīves situācijās
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas Spēj strukturēti izklāstīt savu viedokli, pamatot un aizstāvēt savus argumentus, faktus par sociālo normu un vērtību, kā arī uzvedības modeļu apguvi savā dzīvē Pilnveidota izpratne par identifikācijas, identitātes sociāli psiholoģiskajiem aspektiem - Formatīvā vērtēšana: aktīva dalība semināros, teorētisko atziņu izmantošana argumentējot savu domu
Prasmes Izprot un spēj analizēt grupas attīstības dinamiku, cilvēku rīcību, izturēšanos grupās atbilstoši sociālām lomām un sociālajam statusam Spēj novērtēt to, kā daudzveidīgas attieksmes ietekmē attiecības dažādās dzīves sfērās, profesionālajā darbībā - Formatīvā vērtēšana. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, prasme analizēt, pamatot savu domu, rīcību.
Kompetence Spēj izmantot grupu un komandas veidošanas un veidošanās sociāli psiholoģiskos aspektus, komandas vadīšanu praktiskajā darbībā. Spēj pašrefleksēt par savu saskarsmi grupā, pamatot savu viedokli ar teorētiskajām atziņām - Summatīvā vērtēšana par patstāvīgo darbu izpildi un par studiju kursa noslēguma darba izpildi. Vērtēšanas kritēriji: Aktīva dalība semināros un grupu darba uzdevumu sagatavošana – 25%; studenta patstāvīgie darbi, kas veido eksāmena vērtējumu – 25%; Studiju kursa gala pārbaudījuma darba prezentēšana – 50 %. Semināru apmeklējums un aktīvās dalības kvalitāti nodrošina: aktīva līdzdalība jautājumu formulēšanā un analīzē, novērtēta runas precizitāte, argumentācija, dialogs ar citiem grupas dalībniekiem, individuālo un grupu uzdevumu veikšana, praktisko uzdevumu prezentācija. Summatīvais vērtējums 10 ballu skalā
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgo darbu izpilde - 25%
Piedalīšanās semināros, praktiskajās nodarbībās, nodarbību apmeklējums – 80% - 25%
Eksāmena darbs: izpētīt vienu mazo sociālo grupu ( reālu, studentam labi zināmu) un izveidot aprakstu par šo grupu , prezentēt eksāmenā. - 50%
 
Priekšzināšanas Iegūta vidējā izglītība
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]