LA1499 Vācu valodas aspektu mācību metodika

Kods LA1499
Nosaukums Vācu valodas aspektu mācību metodika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Paula Sekača, Karīne Laganovska
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā tiek apgūtas zināšanas un prasmes vācu valodas apguves aspektu apguvē: darbs ar dažāda veida mācību līdzekļiem, mācību stundas plānošana un īstenošana..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Studentu priekšzināšanu (pedagoģija, psiholoģija) aktivizēšana, atkārtošana pieredze novērošanas praksē 4 4 2 8
Vācu valodas skolotāja darbu reglamentējošie dokumenti nacionālajā un Eiropas līmenī. Iepazīšanās ar kursa terminiem. Kursa apraksts, prasības. Mērķi un uzdevumi. Vācu valodas mācību metodikas termini un dokumentācija – mācību priekšmeta standarti un programmas Latvijas kontekstā; kā arī Eiropas kontekstā – „Eiropas kopējās pamatnostādnes valodu mācīšanā, apguvē un valodu prasmju pārbaudē”, Eiropas Valodu portfelis (turpmāk EVP). Saistība ar citām disciplīnām. 6 10 2 14
Vācu valodas stundas plānošanas sastāvdaļas (gaita, mērķi, skolēnu sasniegumi, darbība). Vācu valodas mācību stundu plānošanas pamatprincipi. Stundas struktūra un tipoloģija, darba gaita, pamatformas. Ilgtermiņa plānošana. Stundu plāna izstrāde un analīze. 4 6 2 8
Vācu valodas aspektu mācīšanas (gramatika, izruna, leksika) īpatnības vācu valodas stundu plānošanā. Vācu valodas aspektu apguves pamatprincipi, to integrēšanas iespējas stundā. Klases ar dažādu spēju līmeņiem – potenciālās problēmas un to risināšanas iespējas. Autentisku materiālu, dziesmu izmantošana valodas prasmju sekmīgai integrācijai. 4 6 2 8
Starpkultūru komunikatīvā kompetence vācu valodas mācīšanās procesā. Komunikācijas spēju attīstīšana, saprotošās klausīšanās un lasītprasmes attīstīšana vācu valodā. Starpkultūru prasmju attīstošie uzdevumi - diskusija, lomu spēles, debates. Vāciski runājošo valstu kultūras apzināšanās, perspektīva un saikne ar dzimtās valodas perspektīvu. Starpkultūru komunikatīvās kompetences aspekti – zināšanas, prasmes, attieksmes. Starpkultūru zināšanas veicinošie uzdevumu veidi. 4 6 2 8
Mācību grāmatu un citu materiālu izvēle un adaptēšana vācu valodas stundās. Mācību grāmatu sastādīšanas principi, priekšrocības, iespējamie trūkumi. Kritēriji mācību grāmatu izvēlei. Latvijā lietoto mācību grāmatu atbilstība mācību priekšmeta standartiem un programmām. Dažādu papildus materiāla (darba lapu, metodiskās literatūras, interneta resursu u.c.) izmantošana svešvalodu stundās. To atlases kritēriji un adaptācijas veidi atbilstoši skolēnu vecumposma īpatnībām, vajadzībām, interesēm. 6 10 4 12
Izrunas iemaņu un prasmju veidošana. Vācu valodas fonētiskās sistēmas īpatnības. Pamatjēdzieni. Salīdzinājums ar skolēnu dzimto valodu. Atsevišķu skaņu (patskaņu, līdzskaņu, divskaņu) izrunas apguve – problemātiskās skaņas, uzdevumu veidi. Vārdu un teikuma uzsvara apguves veidi. Dažādi uzdevumi, kas veicina vācu valodas intonācijas apguvi. Saistītā runa – tās īpatnības. 4 4 2 8
Leksisko iemaņu un prasmju veidošana vācu valodas apguves procesā. Leksikas jēdziens. Vārdu apguve. Mācāmo vārdu izvēles pamatprincipi. Apguves posmi. Veidi, kā mācīt jaunos vārdus. To efektivitātes izvērtējums. Izpratnes pārbaudes veidi. Leksisko iemaņu nostiprināšana. Vārdnīcu nozīme vārdu krājuma paplašināšanā. Skolēnu patstāvīgās vārdu apguves prasmju izveide – iespējamās mācīšanās stratēģijas, skolotāja nozīme šajā procesā. 4 6 2 6
Gramatisko iemaņu un prasmju veidošana. Pedagoģiskā gramatika. Induktīvā un deduktīvā metode gramatikas mācīšanā, kā arī skolotāja vadīta procesa, kurā skolēni paši atklāj jaunās vielas būtību, nozīme gramatikas mācīšanā. Gramatikas mācīšanas posmi – prezentācija, vingrināšanās un lietošana, to mērķi. Pedagoģiskā gramatika (Helbiga/Buša teorija). Uz skolēnu centrēta gramatikas apguve. Uzdevumu veidi jaunās vielas izklāstam un apguvei. Veidi, kā atklāt jauno struktūru nozīmi un formu. Pārbaudes jautājumi. 4 6 2 6
Vizuālo mācību materiālu (attēli, fotogrāfijas, komiksi u.c.) izmantošana vācu valodas stundās. Videomateriālu izvēle un izmantošana vācu valodas stundās. 6 10 2 12
Kļūdas un kļūdu labojums. Kļūdu analīze un izvērtēšana. Stratēģijas kļūdu novēršanai. Darbs ar kļūdām klasē, skolēnu grupā, individuālais darbs mājās. Mūsdienīgas kļūdu labošanas metodes. 4 6 2 6
Modernās informācijas tehnoloģijas vācu valodas stundā. Zināšanu apguve digitālajā laikmetā. Modernās informācijas tehnoloģijas mācību procesā: skolotāja loma multimediālā valodu laboratorijā. Klases (studentu grupas) vadības principi. Modernās tehnoloģijas un rakstveida saziņa. Diskusijas internetā, informācijas apmaiņa. 6 12 4 16
Mācīšana kopā: plānošana, mācīšana, filmēšana, izvērtēšana. Izstrādāt plānu un darba lapas kompetencēs orientētas mācīšanās un mācību procesa īstenošanai uz problēmām balstītu tēmu (kompetences, caurviju prasmes, mērķi, rezultāti, metodes, paņēmieni, atsauksmes, novērtējums). 8 18 4 24
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir sniegt studentiem iespēju apgūt jaunas zināšanas un prasmes vācu valodas aspektu mācību metodikā, integrējot studentu zināšanas pedagoģijā un psiholoģijā, kā arī veidot attieksmi pret izvēlēto profesiju, rosinot radīt savu personīgo vācu valodas mācību metodikas filozofiju. Kursa uzdevumi: 1. Veidot studentiem izpratni par vācu valodas stundu plānošanu (palīdzēt izprast stundas gaitu, mērķus, skolēnu darbību, pielietotos mācību līdzekļus); 2. Palīdzēt studentiem izprast vācu valodas aspektu (gramatika, izruna, leksika) mācīšanas specifiku.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: Izprot vācu valodas stundu plānošanas pamatprincipus un vācu valodas aspektu (gramatikas, izrunas, leksikas) mācīšanas specifiku. - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens Kritēriji: students saprot vācu valodas stundu plānošanas pamatprincipus un vācu valodas aspektu (gramatikas, izrunas, leksikas) mācīšanas specifiku.
Izprot kompetenču pieeju izglītībā un ir zināšanas par mācību nodarbību plānošanu, realizēšanu un izvērtēšanu, izmantojot kompetencēs balstīta mācību satura uzdevumus. - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens Kritēriji: students pārzin kompetenču pieeju izglītībā un zināšanas par mācību nodarbību plānošanu, realizēšanu un izvērtēšanu, izmantojot kompetencēs balstīta mācību satura uzdevumus.
Izprot vācu valodas aspektu mācīšanas iekļaušanos valodu apguves teoriju un metožu sistēmā, kā arī plašākā mācīšanas/mācīšanās teoriju kontekstā. - Pārbaudes veids: rakstisks izstrādāšana Kritēriji: students pārzin vācu valodas aspektu mācīšanas iekļaušanos valodu apguves teoriju un metožu sistēmā, kā arī plašākā mācīšanas/mācīšanās teoriju kontekstā.
PRASMES: Nosaka vācu valodas stundas plāna galvenās komponentes. - Pārbaudes veids: mutisks eksāmens Kritēriji: students nosaka vācu valodas stundas plāna galvenās komponentes.
Pazīst un izvēlas mācību līdzekļus konkrētu vācu valodas stundas mērķu sasniegšanai. - Pārbaudes veids: mutisks eksāmens Kritēriji: students pazīst un izvēlas mācību līdzekļus konkrētu vācu valodas stundas mērķu sasniegšanai.
Prot veidot atbilstošu aktivitāšu gaitu vācu valodas aspektu mācīšanai. - Pārbaudes veids: mutisks eksāmens Kritēriji: students veido atbilstošu aktivitāšu gaitu vācu valodas aspektu mācīšanai.
Prot strādāt komandā mācību nodarbību plānošanā, īstenošanā un izvērtēšanā. - Pārbaudes veids: mutisks eksāmens Kritēriji: students strādā komandā mācību nodarbību plānošanā, īstenošanā un izvērtēšanā.
KOMPETENCES: Sintezē savas iepriekšējās zināšanas pedagoģijā un psiholoģijā. - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens Kritēriji: students sintezē savas iepriekšējās zināšanas pedagoģijā un psiholoģijā.
Formulē kompetencēs balstītas mācību nodarbības mērķus, uzdevumus un rezultātus. - Pārbaudes veids: rakstisks eksāmens Kritēriji: students formulē kompetencēs balstītas mācību nodarbības mērķus, uzdevumus un rezultātus.
Izvērtē savu pedagoģisko darbību. - Pārbaudes veids: mutisks eksāmens Kritēriji: students izvērtē savu pedagoģisko darbību.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Rakstisks eksāmens - 50%
Mutisks eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Ar priekšzināšanām vismaz B2 līmenis vācu valodā
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]