LA1486 Vācu valodas leksikoloģija un frazeoloģija skolotājiem

Kods LA1486
Nosaukums Vācu valodas leksikoloģija un frazeoloģija skolotājiem
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Linda Gaile, Karīne Laganovska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai orientētos leksikoloģijā un frazeoloģijā. Studiju kursā tiks apgūtas leksikas pamatvienības – leksēma, tās struktūra, nozīme (semantika), leksikas varianti. Leksēma tiks aplūkota 3 aspektos: strukturālā, semantiskā un funkcionālā. Aplūkoti homonīmijas, sinonīmijas, antonīmijas, homonīmijas, kā arī frazeoloģijas un frazeoloģismu lietojuma jautājumi. Studiju kursā tiks aplūkots leksikas un frazeoloģismu lietojums svešvalodas apguves un mācīšanas procesā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Ievads studiju kursā: Leksikoloģijas definīcija. 1. lekcija: Leksikoloģijas pētījuma objekts. Leksikoloģijas saikne ar citām valodniecības nozarēm. Pieejas valodas pētniecībā. Mūsdienu vācu valodas leksikoloģija. Vārds: vārda jēdziens; ortogrāfisks vārds; fonoloģiskais vārds; vārds kā vārdu krājuma daļa; gramatiskais vārds. Praktiskais darbs: Piedāvātās teorētiskās literatūras lasīšana, analīze un apguve. 4 8 2 10
2. temats. Leksikoloģija un leksikogrāfija. 2. lekcija: vācu valodas vārdnīcas un to pielietojums valodas apguvē un ikdienas saziņā (skaidrojošās, divvalodu, daudzvalodu, nozaru vārdnīcas), to veidi (drukātas, vārdnīcas tiešsaistē). Praktiskais darbs: Darbs ar vārdnīcām, to raksturojums un analīze. 4 6 2 8
3. temats. Semasioloģija: nozīme kā valodniecības jēdziens. 3. lekcija: Nozīmju veidi. Leksiskās nozīmes aspekti. Nozīmes veidi (gramatiskā, leksiskā, vārdšķiras nozīme). Leksiskās nozīmes aspekti (denotācija, konotācija, pragmatiskais aspekts). Praktiskais darbs: Piedāvātās teorētiskās literatūras lasīšana, analīze un apguve. 4 6 2 8
4. temats. Vārda struktūra. Morfēmas. Morfēmu klasifikācija. 4. lekcija: Nozīmju veidi morfēmās. Morfēmiskie vārdu veidi. Morfēmu analīze. Vārddarināšana. Dažādi vārddarināšanas veidi. Fleksija un derivācija. Afiksācija: priedēkļi un piedēkļi (klasifikācija). Produktīvie un neproduktīvie afiksi. Praktiskais darbs: Vārddarināšanas paņēmienu noteikšana un analīze dotajā un/vai izvēlētajā tekstā. 4 6 2 8
5. temats. Intralingvistiskās vārdu attiecības. 5. lekcija: Vārdu semantisko attiecību veidi. Vārdu semantiskā klasifikācija: sinonīmija un antonīmija, to klasifikācija; hiponīmija un meronīmija; vārdkopu veidošana. Praktiskais darbs: Vārdu semantisko attiecību analīze un to lietojums vācu valodas mācīšanā. 4 6 2 8
6. temats. Metafora un metonīmija. Polisēmija. Homonīmija. 6. lekcija: Metaforas un metonīmijas mijiedarbība. Konceptuālā metafora, vizuālā metafora, multimodālā metafora. Polisēmija reklāmā. Homonīmu klasifikācija. Praktiskais darbs: Metaforu, polisēmu un homonīmu analīze dotā tekstā. 4 8 2 8
7. temats. Frazeoloģijas zinātnes rašanās un attīstība: frazeoloģija kā leksikoloģijas sastāvdaļa, frazeoloģijas aizsākumi. 7. lekcija. Frazeoloģismu definīcijas, klasifikācijas, to analīze: uzskati par frazeoloģismu vietu valodas izpētē (par un pret), definīcijās iekļautās frazeoloģismu pazīmes; frazeoloģismu klasificēšanas kritēriji - struktūra, semantika, strukturāli-semantiskā klasifikācija. Praktiskais darbs: No laikrakstiem, daiļliteratūras, utt.) un apkopoti frazeoloģismu kontekstlietojuma piemēri, sniedzot frazeoloģismu pamatformu un nozīmes definīcijas (e-vidē). 4 4 2 8
8. temats. Frazeoloģismu lietojums diskursā. 8. lekcija. Frazeoloģismu pamatlietojums: frazeoloģismu identifikācija, verifikācija un nozīmes interpretācija, konteksta ietekme uz frazeoloģisma nozīmes uztveri, izpratni un interpretāciju. Praktiskais darbs: Frazeoloģismu kontekstlietojuma variāciju analīze. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt sistemātisku mūsdienu vācu valodas vārdu krājuma un tā daudzveidības aprakstu un tā lietojumu svešvalodas apguvē un mācīšanā, veicinot leksiskās daudzveidības izpratni un apguvi, kā arī uzlabot studējošo zināšanas par vācu valodas frazeoloģismu sistēmu, paplašināt studējošo leksikas krājumu un bagātināt viņu izteiksmes stilu (rakstu un mutiskā valoda). Studiju kursa uzdevumi: 1. iepazīties ar vācu valodas vārdu izcelsmes raksturīgākajām iezīmēm un vārdu morfoloģisko struktūru; 2. iepazīties ar galvenajiem vārddarināšanas veidiem vācu valodā un vārdu krājuma papildināšanas iespējām; 3. izskaidrot vācu valodas vārdu nozīmes īpatnības, un vārdu attiecības vienam ar otru valodas sistēmā un runā; 4. iepazīties ar frazeoloģijas pētniecības attīstību, atpazīt frazeoloģismus rakstītā un runātā diskursā, analizēt to pielietojumu: pamatlietojums, stilistiskais lietojums. 5. izmantot apgūtās leksikoloģijas un frazeoloģijas izmantošana vācu valodas kā svešvalodas mācīšanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina studiju kursa ietvaros apskatītos leksikoloģijas un frazeoloģijas jēdzienus, zina vārdu struktūru, nosaka vārddarināšanas veidus. 2. Ir izpratne par mūsdienu vācu valodas leksikas lietojumu dažādās sociālajās vidēs, arī interneta vidē. 3. Ir zināšanas par mūsdienu vācu valodas leksikas pielietojuma daudzveidību skolotāja darbā. - Pārbaudes darbs: mācību vielas (teorētiskās vielas) apguve. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot noteikt semantiskās attiecības vācu valodas vārdu krājumā un saskata atšķirības starp tām. 2. Nosaka leksikas un frazeoloģismu lietojuma mūsdienu vācu valodā. 3. Prot veidot un analizēt sakarības starp vārdiem rakstītā un runātā tekstā. 4. Izmanto zināšanas par digitālo tehnoloģiju izguvi, jauna satura radīšanu, tā koplietošanu un komunikāciju (e-vidē). 5. Prot veikt leksikas un frazeoloģismu lietojuma analīzi mūsdienu vācu valodā, sociālajos medijos un to izmantošanu darbā ar skolēniem. 6. Māk izmantot drukātos un elektroniski pieejamos darba materiālus leksikas un frazeoloģijas apguvei, analīzei un tālākai izmantošanai darbā ar skolēniem. - Pārbaudes darbs: mājas darbi, patstāvīgie darbi. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas par kursa tematam atbilstošu terminoloģiju; turpina attīstīt savas prasmes autentisko materiālu lasīšanā. 2. Izmanto apgūtās zināšanas savas profesionālās pilnveides procesā, vērtējot savu progresu, izmantojot pašvērtējumu un paškontroles prasmes. 3. Aktīva iesaistīšanās diskusijās, pāru un grupu darbos, analizējot piedāvāto zinātnisko literatūru un frazeoloģismu kontekstlietojuma piemērus. - Terminoloģijas pārbaudes darbs. Praktiskā darba pārbaudes darbs: mājasdarbi, iesniegtās leksikoloģijas un frazeoloģismu analīzes. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi – darbs nodarbībās. - 20%
Starppārbaudījumi – patstāvīgi veiktie darbi. - 40%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Vācu valoda A2 līmenī
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]