Kods | LA1413 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Veselības un sporta psiholoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sports | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Anete Hofmane | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā aplūkoti sporta un veselības pamata un mūsdienās aktuālie koncepti, akcentējot to praktisko lietojumu pedagoģiskajā darbībā. Īpašs akcents tiek vērsts uz veselības uzvedības modeļiem, fiziskās un psiholoģiskās veselības savstarpējo mijiedarbību un to izpausmēm. Kursa laikā studējošie veic dažādas praktiskas aktivitātes:. izvēlotas vienu veselības veicinošu uzvedību, kura tiek izzināta caur veselības uzvedības modeļiem; izvēlas, izzina un vada kādu pašregulācijas treniņu (autogēno, apzinātības praksē balstītu, vizualizāciju vai relaksāciju u.c.);. pašizzina savu personību un tās dažādos aspektus, lai labāk saprastu cilvēku daudzveidību, motivēšanas paņēmienus, emociju regulācijas, atgriezeniskās saites sniegšanu veselības veicināšanai. Studiju kursa laikā tiek lietotas daudzveidīgas mācību metodes – lekcijas, semināri, praktisko paņēmienu vadīšana, gadījuma analīzes, diskusijas, aptaujas un testi, prezentācijas, lomu spēles, video u.c. auditoriju iesaistoši paņēmieni. Studiju kursā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences ir vērstas ne tikai uz sporta un veselības psiholoģijas uz pierādījumu balstītas prakses teorētisko nostādņu apgūšanu, bet arī spēcīgs akcents tiek likts uz praktisko pielietojumu, kur jaunie speciālisti ētiskā veidā prot motivēt un komunicēt gan ar skolēniem, gan ar kolēģiem. Būtisks akcents tiek likts arī uz studējošo kompetenci spēt būt ilgtspējīgiem pedagoģijas nozarē, kuri prot lietot psiholoģijas zināšanas, lai veicinātu veselību un līdzestību fiziskajām aktivitātēm, motivēt, pārvaldīt stresu un saskatīt savu profesionālo personību kā dinamisku sistēmu ,kas jāturpina attīstīt un efektīvi lietot savas stiprās puses.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: sniegt studējošajiem padziļinātas zināšanas un praktiskas iemaņas par sporta un veselības psiholoģijas principiem, izpratni par psiholoģiskajiem faktoriem, kas ietekmē fizisko aktivitāti, veselības uzvedību un sporta performanci, kā arī attīstīt prasmes lietot uz pierādījumiem balstītas psiholoģiskās intervences veselības un sporta jomā, veicinot profesionālu kompetenci, pašizziņu un ētisku sadarbību multidisciplinārā vidē. Studiju kursa uzdevumi: 1. Izglītot par sporta un veselības psiholoģijas pamatprincipiem un veselības, fiziskās aktivitātes un sporta performances savstarpējo mijiedarbību, balstoties uz pierādījumiem balstītās teorētiskajās nostādnēs. 2. Vairot izpratni par psiholoģiskajām determinantēm veselības un sporta performancē, akcentējot motivāciju, stresa vadību, izziņas procesus, mentālo veselību un labbūtību. 3. Papildināt uz pierādījumiem balstītās praktiskās iemaņas darbā ar cilvēkiem, dodot studējošajiem iespēju apgūt, īstenot un novērtēt psiholoģiskās intervences gan veselības, gan sasniegumu sportā. 4. Izprotot dažādus fizisko aktivitāšu mērķus, praktiski izzināt veselības uzvedības veicinošos, izmainošos un mazinošos faktorus. 5. Iedrošināt pašizziņu un mūžizglītību pedagoģiskajā praksē tieši sasaistot to ar sporta un veselības psiholoģijas iespējām, tādejādi veidojot ilgtspējīgus nozares speciālistus. 6. Akcentēt atbildīgas attieksmes nozīmi un sniegt psiholoģiskus rīkus ētiskai komunikācijai darbam komandā, ar kolēģiem, citiem nozares speciālistiem un klientiem, tādejādi veicinot pedagogu kā daļu sociāli atbildīgas un iekļaujošas sabiedrības. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Apraksta galvenās un mūsdienās aktuālās psiholoģiskās teorijas un modeļus, kas saistīti ar veselības uzvedību, veicināšanu, šķēršļiem, fizisko aktivitāti un sporta sniegumu, saista mentālo veselību ar fizisko performanci un sporta mērķiem.
2. Pārzina praktiskas metodes sporta un veselības psiholoģijas jomās, lai veicinātu klientu veselības uzvedību. - 1. Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze”; diskusijas auditorijā.
2. Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze”, 2. patstāvīgais darbs; diskusijas auditorijā. Prasmes: 1. Prot vadīt stresu, analizēt savu personību, emocionālo intelektu un komunikāciju darbam komandā, lai akcentētu savas stiprās puses un profesionālās personības attīstības virzienus. 2. Nosaka sportista psiholoģisko sagatavotību un prot piemērot uz pierādījumiem balstītas psiholoģiskās metodes viņa fiziskās performances, motivācijas un stresa noturības uzlabošanai, kā arī spēj noteikt dažādu fizisko aktivitāšu ietekmi uz cilvēka mentālo veselību un labbūtību. 3. Prot sadarboties komandā, izprotot komandas dalībnieku lomas un komunikācijas veidus. - 1. Patstāvīgais darbs “Mana, kā topošā sporta un veselības skolotāja, personības analīze”; diskusijas auditorijā. 2. Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze”, 2. patstāvīgais darbs; diskusijas auditorijā. 3. Patstāvīgais darbs “Mana, kā topošā sporta un veselības skolotāja, personības analīze”; Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze diskusijas auditorijā. Kompetence: 1. Rīkojas saskaņā ar ētiskiem principiem veselības un sporta psiholoģijā, tādejādi attiecas pret cilvēka mentālo un fizisko veselību atbildīgi, uzskata to par būtisku sastāvdaļu pedagoģiskajā procesā. 2. Kritiski novērtē un integrē psiholoģiskās intervences veselības uzvedības veicināšanā, izvairoties no izdegšanas, tādējādi nodrošinot ilgtspējīgu profesionālo darbību. - 1. Patstāvīgais darbs “Mana, kā topošā sporta un veselības skolotāja, personības analīze”; 2. patstāvīgais darbs; Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze; diskusijas auditorijā. 2. Patstāvīgais darbs “Mana, kā topošā sporta un veselības skolotāja, personības analīze”; Eksāmena darbs “Mana veselības uzvedības analīze diskusijas auditorijā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. Pārbaudes darbs - 30%
2. Pārbaudes darbs - 30% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|