| Kods | RA0492 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Starpkultūru komunikācija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Iveta Graudiņa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Studiju kurss sniedz studentiem padziļinātas zināšanas un praktiskas iemaņas par efektīvas komunikācijas principiem starpkultūru un multietniskā vidē, kas ir būtiski robežsardzes darbā, saskaroties ar dažādu tautību, reliģiju un sociālo grupu pārstāvjiem. Kurss attīsta empātisku, tiesisku un ētisku profesionālo saskarsmi, palīdz studentiem izprast starpkultūru komunikācijas barjeras, stereotipu un konfliktu rašanās mehānismus, kā arī piedāvā konfliktu risināšanas un mediācijas stratēģijas. Studiju kursā tiek analizēti cilvēktiesību, starptautisko un iekšējo normatīvo aktu aspekti, kas nosaka robežsardzes amatpersonas rīcību kontaktā ar personām, kuru uzvedību un vērtības nosaka atšķirīga kultūras vide. Īpaša uzmanība pievērsta profesionālās komunikācijas ētikai, starpkultūru sensitivitātei, komandas darba un līderības lomai konfliktu risināšanā, kā arī starpinstitucionālai sadarbībai robeždrošības un migrācijas situācijās.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: Attīstīt spēju efektīvi komunicēt, sadarboties un risināt konfliktus daudzvalodīgā un multikulturālā drošības vidē, nodrošinot cilvēktiesību, profesionālās ētikas un robežsardzes vērtību ievērošanu dienesta darbībā. Uzdevumi: 1. Attīstīt prasmi atpazīt un analizēt kultūru un komunikācijas atšķirības, kas ietekmē profesionālo saskarsmi robežsardzes darbā. 2. Pilnveidot efektīvas, empātiskas un ētiskas komunikācijas prasmes dažādos starpkultūru kontekstos. 3. Attīstīt spēju risināt un mediēt konfliktus, izmantojot sadarbības un samierināšanas pieejas. 4. Veicināt kompetenci vadīt un motivēt komandas ar kultūras un profesionālās pieredzes daudzveidību. 5. Sekmēt spēju sadarboties ar nacionālajām un starptautiskajām institūcijām, ievērojot cilvēktiesības, ētiku un starpkultūru jutīgumu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
Izprot kultūras daudzveidības un starpkultūru komunikācijas teorijas, kultūras dimensiju modeļus (Hofstede, Hall, Trompenaars) Pārzina konfliktoloģijas jēdzienus, konfliktu tipus un to attīstības stadijas. Izprot diskriminācijas, aizspriedumu un stereotipu ietekmi uz komunikāciju. - Tests vai diskusija: spēj precīzi skaidrot kultūras dimensiju teorijas un pamatot to pielietojumu komunikācijas analīzē. Tests vai situāciju analīze: identificē konfliktu posmus un izvērtē to ietekmi uz profesionālo saskarsmi. Reflektīvais darbs vai diskusija: analizē komunikācijas barjeras un piedāvā risinājumus iekļaujošai mijiedarbībai Prasmes: Prot analizēt un pielāgot komunikācijas stilu atbilstoši kultūras kontekstam. Prot identificēt konfliktu cēloņus un izvēlēties Simulācija vai lomu spēle: pielāgo saskarsmes stilu, ņemot vērā kultūras atšķirības un profesionālās ētikas normas. Situāciju analīze vai grupu darbs: izvēlas piemērotas konfliktu risināšanas metodes un argumentē to efektivitāti. atbilstošas risināšanas stratēģijas (mediācija, sarunas, deeskalācija). Prot pielietot starpkultūru kompetences modeļus (Byram, Bennett, Deardorff) profesionālajā darbībā. - Simulācija vai lomu spēle: pielāgo saskarsmes stilu, ņemot vērā kultūras atšķirības un profesionālās ētikas normas. Situāciju analīze vai grupu darbs: izvēlas piemērotas konfliktu risināšanas metodes un argumentē to efektivitāti. Eseja vai prezentācija: demonstrē spēju integrēt starpkultūru kompetences modeļus praktiskās situācijās. Kompetence Spēj efektīvi sadarboties multikulturālā komandā, novērst un risināt konfliktus. Spēj patstāvīgi un atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās, saglabājot profesionālu ētiku. Spēj veicināt cilvēktiesību ievērošanu un iekļaujošu darba vidi. - Grupu projekts vai novērojums: sadarbojas komandā, respektējot kultūras atšķirības un veicinot kopīgu mērķu sasniegšanu. Situāciju analīze vai refleksija: pieņem ētiski pamatotus lēmumus un saglabā profesionālu uzvedību arī spriedzes apstākļos. Reflektīvais ziņojums vai diskusija: demonstrē izpratni par iekļaujošas komunikācijas principiem un cilvēktiesību ievērošanu praksē. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījumi - 80%
Eksāmens - 20% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Profesionālā ētika un psiholoģija (īsā cikla programmā) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||