| Kods | RA0453 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Materiālmācība II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Materiālzinātnes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Silvija Mežinska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Kurss paredz apgūt tekstilmateriālu teorijas pamatjautājumus, pētīt tekstilmateriālus pēc to izcelsmes, struktūras un izgatavošanas paņēmiena, to īpašības, klasifikāciju, kā arī attīstīt spēju orientēties jauno tekstilmateriālu klāstā un tekstilmateriālu izvēlē un pielietošanā. Apgūt audumu struktūras, tehniskos raksturlielumus un to savstarpējā korelācija, auduma pinuma rakstu veidošanas zinības, veicot testēšanu, varīgākās mehāniskās, fizikālās un ķīmiskās īpašības, kā arī materiālu apstrādes vispārīgos principus.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: sekmēt izpratni un prasmes izvērtēt tradicionālos un mūsdienu tekstilmateriālus, to īpašības, raksturlielumus, piemērot lietojumam izstrādājumos. Iegūt vispārēju priekšstatu par audumu struktūras un ģeometriskiem raksturlielumiem, kā arī to ietekmi uz auduma fizikālām īpašībām, ārējo vizuālo izskatu un piemērotību dažādām tekstilijām. Uzdevumi Attīstīt spēju identificēt dažāda veida tekstilmateriālus, to sastāvu, apstrādi un īpašības. Attīstīt prasmes noteikt auduma struktūras un ģeometriskos raksturlielumus, to ietekmi uz auduma fizikālajām īpašībām (stiepes, elastība, nodilumizturība u.c.). Attīstīt spēju praktiski pielietot iegūtās zināšanas materiālu salīdzināšanai un izvēlei konkrētam izstrādājumam. Attīstīt prasmes izmantot materiālu testēšanas, analīzes metodes, interpretējot iegūtos rezultātus. Attīstīt prasmes sadarboties grupā, prezentēt materiālu izvēli un pamatot to atbilstību dizaina/ funkcionālajiem uzdevumiem. Attīstīt spēju patstāvīgi analizēt tekstilmateriālu struktūru un īpašības, izvērtējot to piemērotību dažādiem tekstila izstrādājumiem. Attīstīt spēju pieņemt pamatotus lēmumus par tekstilmateriālu izvēli, balstoties uz funkcionālajām prasībām un lietojuma kontekstu. Attīstīt izpratni par materiālu īpašību ietekmi uz gala produkta kvalitāti, dizainu un lietošanas īpašībām. Attīstīt spēju argumentēti vērtēt materiālu atbilstību ilgtspējas un aprites ekonomikas principiem. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas
Spēj parādīt tekstilmateriālu teorijas jautājumu pamatzināšanas un to praktisko pielietojuma izpratni;
Zināšanas par tekstildrānu īpašībām, to klasifikāciju, struktūras un ģeometriskajiem raksturotājiem, to atbilstošu pielietošanu izstrādājumos. - Teorētisko zināšanu pārbaude seminārā, eksāmenā.
Vērtēšanas kritēriji:
teorētisko jautājumu, jēdzienu pamatzināšanas;
izpratne par materiālu praktisko pielietojumu dažādos tekstila izstrādājumos. Prasmes Izprot, izvērtē atbilstošo tērpa risinājumu, ņemot vērā materiālmācības zināšanas; Spēj izvēlēties atbilstošus tekstilmateriālus, pamatot pielietojumu atbilstoši to īpašībām, raksturlielumiem, ņemot vērā testēšanas rezultātus; Spēj, izvērtējot patērētāju vajadzības, izvēlēties materiālu,pamatot ieceri atbilstoši materiāla īpašībām; Spēj izvērtēt komplektējošo izejmateriālu saderības/ savstarpējās atbilstības principus un prasības; Spēj analizēt izejmateriālu atbilstības kritērijus, to ietekmi uz izstrādājuma kvalitāti. - Praktisko uzdevumu izpilde (materiālu paraugu analīze, testēšana, aprakstu sagatavošana). Vērtēšanas kritēriji: pamatoti izvēlēti tekstilmateriāli, atbilstoši to īpašībām, struktūrai plānotajam izstrādājumam; materiālu testēšanas rezultāti; izejmateriālu atbilstības kvalitātes kritērijiem analīze; materiālu savstarpējās saderības konkrētā izstrādājuma komplektējumā pamatojums. Kompetences Spēj patstāvīgi iegūt un izvērtēt informāciju par tekstilmateriāliem un tehnoloģijām; Spēj produktīvi piedalīties izstrādājuma piedāvājuma materiālu prezentācijā, un sniegt komentārus atbilstoši savam kompetences līmenim. - Praktiskā un patstāvīgā darba prezentācija Vērtēšanas kritēriji: iegūtās informācijas atbilstības izvērtējums; profesionāli pamatota materiālu izvēle, prezentācija, lēmumu pamatojums; materiālu izvēles nozīme dizaina un ilgtspējas kontekstā, atbildība par izvēlēto risinājumu ietekmi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Teorētiska zināšanu pārbaude seminārā, eksāmenā - 30%
Praktisko uzdevumu izpilde - 35% Rezultātu prezentācija, aktivitāte, līdzdalība - 35% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Kursa apguvei nepieciešamās priekšzināšanas atbilst studiju programmā apgūtām materiālmācības pamatzināšanām, prasmēm un kompetencēm. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||