RA0393 Telpas uztveres psiholoģija un koloristika

Kods RA0393
Nosaukums Telpas uztveres psiholoģija un koloristika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Lietišķā māksla un dizains
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Diāna Apele
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā studenti iepazīstas ar telpas uztveres psiholoģiju, telpu veidojošajiem elementiem un to savstarpējām likumsakarībām. Kursa laikā studenti apgūst prasmes radoši, funkcionāli un estētiski pamatoti veidot telpas kompozīciju, kā arī pielietot dažādas krāsu saskaņošanas metodes. Tiek sniegtas zināšanas par apkārtējās vides kompleksās uztveres principiem iekštelpās, veidojot izpratni par psihisko procesu nozīmi interjera vizuālā tēla uztverē. Studenti apgūst arī vides novērtēšanas metodes, lai spētu pielietot telpas pārveides pamatprincipus praktiskā darbā. Kursa laikā tiek attīstītas prasmes analizēt gaismas, krāsas, skaņas, tektilo psiholoģisko ietekmi uz cilvēka pašsajūtu dažādās telpiskās situācijās. Praktiskajās nodarbībās studenti iemanto iemaņas izmantot mākslinieciskos izteiksmes līdzekļus un apgūst telpas uztveres pamatprincipus, iepazīstoties ar dažādām telpas skiču izstrādes metodēm. Tāpat kursā tiek apgūtas teorētiskās zināšanas krāsu teorijā un to praktiskais pielietojums interjera dizainā, īpašu uzmanību pievēršot krāsu saskaņošanas paņēmieniem un tehnikām..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Studiju kursa mērķis un uzdevumi, sasniedzamie rezultāti. TELPAS UZTVERES PSIHOLOĢIJA. Telpas uztveres jēdziens. Telpas uztveres psiholoģiskie aspekti. Telpiskā vide un tās uztvere. Gaismas uztvere, formu uztvere, krāsainības uztvere, materialitātes uztvere, telpas uztvere. 4 6 0 0
Mājoklis agrāk un tagad. Vēsturiskā mājokļa būtība. Senatnes cilvēka mājokļa būtība un visas galvenās cilvēka dzīves norises. Mūsdienu mājokļa likumsakarības. Izmaiņu virkne mājokļu attīstībā, agrāk un tagad. Būtiskākās atšķirības. Mājokļa jēdziena telpisks paplašinājums. Izmaiņas apkārtējās telpas funkcionālajā uztverē. Jauni uzdevuma akcenti telpas uztverē. 4 8 0 0
Vides kultūra mājoklī. Mākslīgi veidotās vides telpiskā un funkcionālā daudzveidība. Telpas uztvere un koncepcija. 2 0 0 0
Gaismas uztvere. Gaisma kā galvenais faktors, kas rada iespēju orientēties telpā un dažādu telpā esošu elementu formās. Gaisma un telpas kompozīcija. Gaisma - emocionāli visnozīmīgākais faktors. Gaismas virziens. Gaismas virzienu veidi. Gaismas kontrasti. Funkcionālais un emocionālais redzes komforts. Gaismas režīmi. Gaismas režīmu veidi un to iedarbība uz cilvēku. Krāsaina gaisma. Praktiskais uzdevums. 6 4 0 0
Formu uztvere. Priekšmetu formu un proporciju nozīme telpiskās vides uztverē. Atšķirīgie redzēšanas veidi. Redzes objekts un tā siluets. Objekts un fons. Vizuālā līdzsvarotība. Proporciju uztveres izpēte (renesanse, klasicisms), ideāla proporcija “zelta griezuma” proporciju attiecības. Praktiskais uzdevums. 4 4 0 0
Formu virzieni un apjomu plastika. Tektoniskā formu uzbūve. Organiskā formu uzbūve. Horizontālais, vertikālais un slīpais virziens. Objektu grupēšana. Četru un vairāk objektu grupēšana. Simetrija. Simetrisks grupējums. Ritmizēts grupējums. Fona raksts. Absolūtie formu lielumi. Formas skaidrība un daudzveidība. 2 2 0 0
Materialitātes uztvere. Materiāla virsmas plastika, caurspīdīgums, spīdumi un vizmojumi, virsmas raksts un krāsainība. Dabas materiāli (koks, āda, dabīgie audumi, akmens, keramika, metāls utt.). Mākslīgi radītie materiāli (plastikāti, stikls, putuplasti, poroloni, mākslīgās āda utt.). Praktiskais uzdevums. 4 4 0 0
Krāsainības uztvere. Krāsu uztveres fizioloģisko un psihisko mehānismu faktori. Krāsu psiholoģija. Fona un objekta krāsainība. Labas lasāmības un sliktas lasāmības kritēriji. Objekta krāsa. Krāsa un forma. 2 6 0 0
Telpas uztvere. Telpas uztveres fizioloģisko un psihisko mehānismu faktori. Telpas formas pamatelementi – horizontālais (telpas grīda) un vertikālais (telpas sienas). Telpas absolūtie izmēri un telpas forma. Telpas skaidrība, norobežotība un viengabalainība. Vieta un ceļš. Telpu savienojumi. Telpas mērogs. Telpas virsmu uzbūves struktūra un materialitāte. Praktiskais uzdevums. 6 12 0 0
Telpas uztvere un skaņa. Skaņas virziens. Telpas virziens un skaņa. Kustīgas formas telpā. Pulksteņa svārsts, akvārijs, strūklaka, kinētiski mākslas objekti telpā utt. 2 4 0 0
Telpu krāsojuma nozīme telpas uztverē. Gaismas sadale telpā. Krāsa un telpas proporcija. Krāsa un telpas virsmu forma. Krāsa un telpas vienotība. Dekoratīvs krāsojums. Starpskate praktiskajiem darbiem. 2 10 0 0
Mākslas darbi telpā. Stājglezniecības un stājgrafikas mākslas darbi telpā. Tekstilmāksla, keramika utt. Visa siena – viens mākslas darbs. Telpas uztvere un mēbeles. Mēbeles cilvēkam un mēbeles dažādiem priekšmetiem. Seminārs. 4 4 0 0
KOLORISTIKA. Krāsa – viens no svarīgākajiem noskaņu veidojošiem faktoriem interjerā. Krāsu uztvere un īpatnības. Krāsu raksturlielumi un sistēmas. Krāsu iedalījums un saskaņošana, krāsu salikumi. Praktiskais uzdevums. 6 12 0 0
Krāsas estētiskās iedarbības aspekti. Krāsu psiholoģiski emocionālā iedarbība. Vizuālā iedarbība. Krāsu simbolika. Krāsu izvēles faktori – objektīvie un subjektīvie. Praktiskais uzdevums. 4 10 0 0
Krāsa mākslā, sadzīvē, apģērbā, reklāmā, dizainā un interjerā. Dizaina un interjera krāsu iedarbība. Interjera optimālās krāsas. Balinātās un tumšinātās krāsas. Mākslas darba analīze. Praktiskais uzdevums. 6 8 0 0
Mākslas darbu analīze no koloristiskā aspekta. Izstādes recenzija rakstiskā veidā. Seminārs. Starpskate praktiskajiem darbiem. 4 6 0 0
Kopā: 62 100 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir sniegt zināšanas par telpas veidojošo komponentu kopumu un to savstarpējām saistībām, attīstīt prasmes funkcionāli un estētiski pamatoti radīt telpas kompozīcijas, izprast psihisko procesu lomu interjera vizuālajā uztverē, kā arī apgūt teorētiskās zināšanas krāsu teorijā un iemantot praktiskās prasmes darbā ar krāsām dažādās tehnikās, veicinot radošo spēju, uztveres un iztēles attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Izprast telpas kompozīcijas pamatprincipus, analizējot telpas strukturālās un vizuālās sastāvdaļas, to savstarpējo mijiedarbību un funkcionālo nozīmi. 2. Attīstīt prasmes praktiski veidot interjera kompozīcijas, pielietojot estētiskos un funkcionālos principus dažādos dizaina uzdevumos. 3. Iepazīt un analizēt psiholoģiskos faktorus, kas ietekmē cilvēka uztveri un emocionālo reakciju uz telpas vizuālo veidolu. 4. Apgūt krāsu teorijas pamatprincipus un praktiski pielietot krāsas dažādās tehnikās, veidojot interjera risinājumus ar pārdomātu koloristiku. 5. Attīstīt radošo domāšanu, vizuālo uztveri un iztēli, risinot radošus uzdevumus un eksperimentējot ar dažādiem materiāliem un vizualizācijas metodēm.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas Prot parādīt interjera dizaina specializācijai atbilstošās zināšanas un izpratni par telpas uztveres psiholoģiskajiem aspektiem, pārzina psihisko procesu nozīmi interjera vizuālā tēla uztverē. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, semināru prezentācijas. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - argumentācijas un komunikācijas prasmes.
Pārzina telpas veidojošo sastāvdaļu kopumu un savstarpējās sakarības, vides novērtēšanas metodes, krāsu teorijas likumsakarības. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, semināru prezentācijas. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - komunikācijas prasmes, praktiskie darbi.
Prasmes Spēj iegūt, atlasīt un apstrādāt informāciju, izmantot jaunākos pētījumus un interjera dizaina nozares sasniegumus. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, semināru prezentācijas, eksāmens/skate. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - literatūras analīzes un komunikācijas prasmes.
Prot pielietot vides novērtēšanas metodes un pārveidošanas principus, praksē pielietot teorētiskās zināšanas krāsu teorijā. - Metodes: praktiskie darbi, starpskate. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - idejas oriģinalitāte, tēmas izpratne un simbolika, kompozīcija un vizuālais līdzsvars.
Spēj izstrādāt skiču projektus, realizēt māksliniecisko ideju, izmantojot tradicionālās un datortehnoloģijas, kā arī citas mūsdienu tehnoloģijas. - Metodes: praktiskie darbi, starpskate. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - idejas oriģinalitāte, tēmas izpratne un simbolika, kompozīcija un vizuālais līdzsvars.
Prot noformulēt un argumentēti pamatot savu viedokli, strādāt patstāvīgi un komandā sadarbojoties ar citiem, uzņemties atbildību par studiju darbības rezultātu kvalitāti un kvantitāti. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, semināru prezentācijas. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - prezentācija un atspoguļojums, komunikācijas prasmes.
Kompetence Spēj demonstrēt ar interjera dizainera profesiju saistīto jaunradi, pētniecisku un izglītojošu darbu interjera dizaina nozarē. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, semināru prezentācijas, praktiskie darbi, eksāmens/skate. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - idejas oriģinalitāte, tēmas izpratne un simbolika, kompozīcija un vizuālais līdzsvars, materiālu pielietojums un tehnika, prezentācija un atspoguļojums.
Spēj izvērtēt un analizēt gaismas, krāsas un skaņas psiholoģisko iedarbību uz cilvēka organismu dažādās telpiskās situācijās. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - analīzes prasmes.
Prot strukturēt un analizēt iegūtās zināšanas telpas uztveres psiholoģijā un koloristikā, tajā skaitā patstāvīgi virzīt savu tālāko izglītību interjera dizainera profesionālās kvalifikācijas pilnveidei. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, mācību ekskursijas, semināru prezentācijas, eksāmens/skate. Kritēriji: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - literatūras analīzes un komunikācijas prasmes.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Regulārs darbs semestra laikā: dalība un aktivitāte lekcijās, semināros, grupu un pāru darbos, diskusijās un praktiskajās nodarbībās, starpsakatēs un skatē, mācību ekskursijās, RTU RA rīkotajos pasākumos. - 30%
2. Patstāvīgā darba izpilde: semināru prezentācijas, praktisko darbu atbilstība uzdevumam, oriģinalitāte, tehniskā un mākslinieciskā kvalitāte. - 30%
3. Eksāmens un praktisko darbu eksponēšana skatei. - 40%
 
Priekšzināšanas Kursa apguvei nepieciešamās priekšzināšanas atbilst studiju programmas uzņemšanas nosacījumiem un vispārējām zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas apgūtas iepriekšējā izglītības līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 20.0 42.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]