RA0389 Pētniecība dizainā

Kods RA0389
Nosaukums Pētniecība dizainā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Lietišķā māksla un dizains
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Aina Strode
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā paredzēts apgūt prasmes analizēt dizaina pētniecībā pastāvošās iespējas un ierobežojošos faktorus, izmantojot dizaina domāšanas procesa metodiku. Studenti apgūs prasmes datu ieguves, apstrādes un analīzes metožu izvēlē katra dizaina posma izstrādei. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ievads. Pasaules izzināšanas veidi. Zinātnes valoda. Pētījumu teorētiskie un metodoloģiskie pamati. Zinātniskā pētījuma principi. Pētījumu veidi un to attīstības tendences. 2 1 0 0
Dizaina domāšanas piecu soļu process. Dizaina domāšanas rīku un metožu kopums. 2 2 0 0
Pētījuma plānošana. Problēmas, temata, tēmas un virsraksta jēdzieni un to savstarpējā saistība. Pētījuma temata un virsraksta izvēles nosacījumi, to specifika dizaina studiju programmā. Pētījuma autora un darba vadītāja sadarbības plānošana. Pētījuma programmas izstrāde un pētījuma organizācija. Pilotpētījumi, metodikas korekcija. Pētījuma aprobācija. 2 2 0 0
Pētījuma ievads un Zinātniskais aparāts. Pētījuma metožu iedalījums. Teorētiskās: literatūras un dokumentu izpēte. Kontentanalīze. Darbs ar literatūru un avotiem. Informācijas atlase, apstrāde, jaunu teorētisko konstrukciju (modelis, definīcija u.tml.) izveide. 4 7 0 0
Empīriskais pētījums. Kvantitatīvās pētījuma metodes 2 4 0 0
Metodes izpētes posmā. Dokumentu izpēte – priekšizpēte, sekundāro datu analīze. Klātienes sesijas – klātienes novērojums, konteksta intervijas, intervijas ar ekspertiem, fokusa grupas. Attālinātas izpētes sesijas – attālināts novērojums, mobilā „etnogrāfija”, dienasgrāmatu studijas. Autoetnogrāfija. Koprades sesijas ar lietotājiem. 2 3 0 0
Metodes un rīki problēmas definēšanas posmā Metode: interviju kodēšana Metode: afinitātes diagramma Rīks: lietotāja profils Rīks: lietotāja pieredzes karte Rīks: pakalpojuma rasējums Metode: izaicinājuma formulēšana 2 3 0 0
Metodes ideju izstrādē. 2 2 0 0
Prototipēšanas metodes Metode: skices un domu kartes Metode: saskarnes papīra prototips Metode: storyboard karte Metode: kartona prototips fiziskiem objektiem, telpām, vidēm Metode: pakalpojuma simulācijas 2 4 0 0
Datu matemātiskā apstrāde. Datu sadalījumi. Parametriskās un neparametriskās metodes. Aprakstošās un secinošās statistikas. Datu veidam atbilstošu statistiku un diagrammu izvēle. Aprakstošo statistiku noteikšana. Secinošo statistiku noteikšana. Korelācija. Dispersiju un faktoru analīze. Datu apstrāde izmantojot datorprogrammas. Apstrādes veida izvēle. 4 4 0 0
Kvalitatīvās pētījuma metodes (intervijas, fokusgrupas diskusija, ekspertu aptauja/intervija, lauka pētījums, gadījumu izpēte). Datu ieguve, apstrāde, interpretācija. 2 4 0 0
Pētījumu prezentācija. Prezentāciju veidi, to izvēle un sagatavošana. Audio un video tehnikas izmantošana. PowerPoint un citu programmu izmantošana. Prezentāciju sagatavošana. Ziņojumu, referātu un lekciju sagatavošana. Publiskas uzstāšanās organizācija un tehniskais nodrošinājums. Projektu darbu aizstāvēšanas runas sagatavošana, aizstāvēšanas procedūra. Studentu pētījumu prezentācijas, to apspriešana. 2 6 0 0
Literatūras saraksta un atsauču noformēšana. Dizaina projekta apraksta veidošana un noformēšana. 2 6 0 0
Dizaina projekta ekonomiskie aspekti. 2 4 0 0
Kopā: 32 52 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis - apgūt pētnieciskās darbības praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas referātu, publikāciju sagatavošanā, studiju darba teorētiskā un empīriskā pētījuma izstrādei dizaina jomā. Uzdevumi: • Apgūt prasmi pielietot radošas domāšanas metodes, izmantot zinātniskās un profesionālās datu bāzes, izmantot informācijas meklēšanas, atlases un apkopošanas līdzekļus; • Apgūt prasmi patstāvīgi pielietot pētīšanas, datu apstrādes un analīzes, lietotāju ieradumu novērošanas metodes (kvantitatīvās: aptauja; kvalitatīvās: intervijas, fokusgrupas diskusija, ekspertu aptauja/intervija, lauka pētījums, gadījuma izpēte u.c.) un problēmu risināšanas prasmes; • Veicināt izpratni un ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: • Parāda padziļinātas vai paplašinātas zināšanas un izpratni dizaina nozarē, kuras nodrošina pamatu radošai domāšanai un pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē (piem.: dizains-sociālās zinātnes (psiholoģija, pedagoģija u.c.); dizains-vadības zinātne; dizains-dabas zinātnes u.tml.) • Pilnveido zināšanas, piedaloties pētniecības projektos, apmaiņas programmās, prakses programmu ietvaros nozares uzņēmumos. - Seminārs. Diskusija. Konference. Kritērijs: pētījuma posmu izstrāde un prezentācija atbilstoši prasībām.
Prasmes: • Patstāvīgi pielieto radošās domāšanas metodes un izmanto zinātniskās un profesionālās datu bāzes, izmanto informācijas meklēšanas, atlases un apkopošanas metodes • Izmanto pētīšanas, datu apstrādes un analīzes, lietotāju ieradumu novērošanas metodes (kvantitatīvās: aptauja; kvalitatīvās: intervijas, fokusgrupas diskusija, ekspertu aptauja/intervija, lauka pētījums, gadījumu izpēte u.c.) un problēmu risināšanas prasmes; • Analizē, vērtē un izmanto nozares zinātniskos un lietišķos pētījumus. • Parāda izpratni un ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību - Seminārs. Diskusija. Studiju darbs. Eksāmens. Kritērijs: pētījuma posmu izstrāde un prezentācija atbilstoši prasībām.
Kompetence: • Patstāvīgi formulē un kritiski analizē sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas, izvēlas problēmas pētījuma dizainu (metodes, to secība); • Pamato lēmumus, un, ja nepieciešams, veic papildus analīzi; • Integrē dažādu jomu zināšanas - Studiju darbs. Eksāmens. Kritērijs: pētījuma daļu atbilstoša izstrāde un prezentācija atbilstoši prasībām.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Teorētiskās literatūras izpēte, pētījuma dizaina un studiju darba teorētiskās daļas izstrāde - 50%
Kvantitatīvo un kvalitatīvo metožu izvēle un izmantošana studiju darba empīriskās daļas izstrādē - 40%
Pētījuma prezentācija - 10%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 18.0 14.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]