Kods | RA0386 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Laikmetīgā dizaina attīstības tendences un dizaina vēsture | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Lietišķā māksla un dizains | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Diāna Apele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā studenti iepazīsies ar mūsdienu dizaina tendencēm un to vēsturisko attīstību globālā kontekstā. Iegūtās zināšanas veicinās izpratni par vēstures nozīmi mūsdienu dizaina attīstībā un kultūrvēsturiskā mantojuma lomu. Kursa ietvaros tiks analizēti dizaina produktu un pakalpojumu vērtības kritēriji dažādos dizaina attīstības posmos.. Studenti apgūs izpratni par dizainu kā nozīmīgu faktoru modernas valsts konkurētspējas veicināšanā, kā arī pārliecināsies par dizaina starpdisciplināro raksturu. Kursā tiks aplūkota mūsdienu dizaina specifika un aktuālās attīstības tendences, padziļināti analizēti dizaina procesi un apgūta dizaina domāšanas metodoloģija.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt zināšanas un veidot izpratni par dizaina vēsturisko attīstību, sākot no vispasaules industriālās revolūcijas un beidzot ar mūsdienām, ņemot vērā Latvijas, Eiropas un pasaules ekonomikas un kultūras attīstības kontekstu. Turklāt, izmantojot dizaina domāšanas metodoloģiju, attīstīt analītiskās un kritiskās problēmrisināšanas prasmes dizaina jomā, īpaši produktu un interjera dizaina izstrādes procesā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iepazīstināt studentus ar nozīmīgākajiem dizaina attīstības posmiem, sākot no industriālās revolūcijas līdz mūsdienām, analizējot galvenās dizaina kustības, stilus un virzienus Latvijas, Eiropas un pasaules kontekstā. 2. Veicināt izpratni par dizaina un sabiedrības mijiedarbību, pētot dizaina ietekmi uz ekonomikas, kultūras un sociālo procesu attīstību dažādos vēsturiskos periodos. 3. Attīstīt prasmi pielietot dizaina domāšanas metodoloģiju, analizējot reālus piemērus un risinot uzdevumus, kas saistīti ar problēmu identificēšanu un inovatīvu risinājumu radīšanu produktu un interjera dizainā. 4. Pilnveidot studentu analītiskās un kritiskās domāšanas spējas, veicot patstāvīgus pētījumus, diskusijas un prezentācijas par dizaina attīstības tendencēm un to pielietojumu mūsdienu dizaina praksē. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas
Formulē un izskaidro dizaina jēdzienu un tā veidošanās attīstību, padziļināti attiecinot to uz produktu dizainera un interjera dizainera specializāciju. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, diskusijas lekcijās.
Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - teorētisko zināšanu precizitāte un izpratne, argumentācijas prasmes. Orientējas dizaina attīstības likumsakarībās vēsturiskā kontekstā, uzsverot produktu un interjera dizainera specializācijai nepieciešamo dizaina un saistīto nozaru svarīgāko jēdzienu, likumsakarību un aktualitāšu izpratni, dažādās profesionālās situācijās un vidē. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - teorētisko zināšanu precizitāte un izpratne, analīzes prasmes. Pārzina un raksturo dizaina domāšanas procesus un metodoloģiju, īpašu vērību pievēršot produktu un interjera specializācijai nepieciešamo svarīgāko jēdzienu, likumsakarību un aktualitāšu izpratnei nozares attīstības aktuālo tendenču kontekstā. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros un praktiskajās nodarbībās, eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - argumentācijas, komunikācijas un analīzes prasmes. Prasmes Analizē dizaina laikmeta attīstības tendences, cēloņus un ieguvumus vēsturiskā kontekstā, uzsvaru liekot uz produktu dizainera un interjera projektētāja kvalifikācijai atbilstošas profesionālās kompetences līmeni. - Metodes: pāru un grupu darbs semināros, mācību ekskursijas, diskusijas, eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - argumentācijas, komunikācijas un analīzes prasmes. Radoši risina problēmsituācijas, rada inovatīvas dizaina idejas produktu dizaina un interjera dizaina jomā, pamato to izvēli, parāda profesionālu pieeju dažādās profesionālās, nestandarta situācijās. - Metodes: praktiskie darbi. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - darbu tehniskā un mākslinieciskā kvalitāte. Iegūst, atlasa, apstrādā un analizē informāciju dizaina jomā, izmanto jaunākos pētījumus, dizaina un tehnoloģiju nozares sasniegumus. - Metodes: referāts. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - literatūras avotu analīzes prasmes, teorētisko zināšanu precizitāte un izpratne. Strukturē savas zināšanas dizaina tehnoloģiju jomā, tajā skaitā patstāvīgi virza savu tālāko izglītību produktu dizaina un interjera projektētāja kvalifikācijai atbilstošas profesionālās kompetences līmenī. - Metodes: diskusijas lekcijās un eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - argumentācijas, komunikācijas un analīzes prasmes. Kompetence Spēj orientēties dizaina attīstības tendencēs pasaulē, no vispasaules industriālās revolūcijas līdz mūsdienām, īpaši produktu dizaina un interjera projektēšanas procesos. - Metodes: ieskaite un eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - teorētisko zināšanu precizitāte un izpratne, argumentācijas prasmes. Spēj novērtēt, analizēt un prezentēt iegūtās atziņas par dizaina problēmrisināšanas veidiem saistībā ar produktu dizaina un interjera projektēšanu, turpmāk izmantojot to lēmumu pieņemšanā produktu ražošanas un interjera iekārtošanas darbības nodrošināšanā. - Metodes: diskusijas lekcijās un eksāmens. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - argumentācijas, komunikācijas un analīzes prasmes. Spēj, izmantojot dizaina teorijas studijās apgūtos pamatus un iemantotās prasmes, praktiski risināt profesionālus uzdevumus, prot plānot un īstenot radošas idejas dizaina tehnoloģiju jomā produktu un interjera projektētāja specializācijā un piedalīties dizaina nozares atbilstošas jomas attīstībā. - Metodes: praktiskie darbi un diskusijas lekcijās. Kritērijs: uzdevumu izpilde atbilstoši prasībām - darbu tehniskā un mākslinieciskā kvalitāte, argumentācijas prasmes. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. Regulārs darbs semestra laikā: dalība un aktivitāte lekcijās, semināros, grupu un pāru darbos, diskusijās un praktiskajās nodarbībās, mācību ekskursijās, RTU RA rīkotajos pasākumos. - 30%
2. Patstāvīgā darba izpilde: referāts: teorētisko zināšanu precizitāte un izpratne, praktisko darbu atbilstība uzdevumam, oriģinalitāte, mākslinieciskā un tehniski grafiskā kvalitāte. - 30% 3. Ieskaite un eksāmens: patstāvīgi apgūtas ieskaites un eksāmena tēmas un to rakstiska un mutiska prezentēšana. - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Kursa apguvei nepieciešamās priekšzināšanas atbilst studiju programmas uzņemšanas nosacījumiem un vispārējām zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas apgūtas iepriekšējā izglītības līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|