RA0323 Termodinamika un siltumtehnika

Kods RA0323
Nosaukums Termodinamika un siltumtehnika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Mehānika, mašīnzinības, mašīnu un aparātu būvniecība
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Andris Martinovs, Guntis Koļčs, Edgars Zaicevs, Andris Martinovs
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek apskatīti termodinamikas pamatjēdzieni un pamatlikumi, termodinamiskās diagrammas un cikli, ūdens tvaika un mitra gaisa īpašības, materiālu kaltēšanas, siltuma vadīšanas, brīvās un piespiedu konvekcijas, starošanas, kompleksās siltumapmaiņas procesi un siltumapmaiņas aparāti. Studenti iemācās risināt reālas inženiertehniskas problēmas termodinamikā un siltumtehnikā analītiski un izmantojot specializētas datorprogrammas (Comsol).
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Tehniskās termodinamikas priekšmets, pamatjēdzieni, ideāla gāze, izoprocesi. Siltumietilpība. Iekšējā enerģija, siltuma daudzums, gāzes izplešanās darbs. 2 2 0 0
2. Uzdevumu risināšana: izoprocesi, gāzu maisījumi, siltumietilpība. 2 4 0 0
3. Pirmais termodinamikas likums, adiabātisks process, politropisks process. Gāzes entalpija. 2 2 0 0
4. Otrais termodinamikas likums. Jēdziens par termodinamisko ciklu. Karno cikls. Entropija, tās izmaiņa termodinamiskos procesos, T-s diagramma. Karno cikla T-s diagramma. Ekserģija. 2 2 0 0
5. Uzdevumu risināšana: termodinamiskie procesi, entropija. 2 4 0 0
6. Reālas gāzes. Ūdens tvaiks, h-s diagramma, ūdens tvaika termodinamiskie procesi. Mitrs gaiss, h-d diagramma, materiālu kaltēšanas procesi. 2 2 0 0
7. Uzdevumu risināšana: ūdens tvaiks, mitrs gaiss. 2 4 0 0
8. Kompresoru, siltuma mašīnu un saldējamo iekārtu termodinamiskie cikli. 2 4 0 0
9. Siltuma vadīšana. 2 2 0 0
10. Uzdevumu risināšana: siltuma vadīšana (analītiski un skaitliski ar datorprogrammu Comsol Multiphysics). 3 4 0 0
11. Konvektīvā siltumapmaiņa. Siltumapmaiņa brīvajā un piespiedu konvekcijā. 2 4 0 0
12. Uzdevumu risināšana: konvekcija (analītiski un skaitliski ar datorprogrammu Comsol Multiphysics). 3 4 0 0
13. Siltuma starošana. 2 4 0 0
14. Uzdevumu risināšana: starošana (analītiski un skaitliski ar datorprogrammu Comsol Multiphysics). 2 4 0 0
15. Kompleksā siltumapmaiņa. Siltumapmaiņas aparāti. 2 2 0 0
16. Uzdevumu risināšana: kompleksā siltumapmaiņa, siltumapmaiņas aparāti 2 2 0 0
Kopā: 34 50 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis ir dot pamatzināšanas termodinamikā un siltumtehnikā, kas ļautu saprast visdažādāko siltuma iekārtu darbības principus un veikt termodinamisko procesu, ūdens tvaika, mitra gaisa, ēku siltuma zudumu, plakanu un cilindrisku virsmu siltumatdeves, kaltēšanas iekārtu un siltumapmaiņas aparātu aprēķinus, lai iegūtās zināšanas, prasmes un kompetences varētu izmantot iekārtu projektēšanā, uzstādīšanā, ekspluatācijā, apkopju un remontu veikšanā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Termodinamikas un siltumtehnikas kā inženierzinātņu teorētiskie pamati. 2. Informācijas tehnoloģijas iespējas termodinamikas un siltumtehnikas problēmu risināšanā. - Kopējais vērtējums veidojas šādi: 1) semestra laikā praktiskajās nodarbībās students saņem individuālus mājas darbus (skatīt patstāvīgā darba uzdevumi), kurus ir jāizrēķina un jāaizstāv; atkarībā no risinājuma pareizības, prasmes aizstāvēt darbu un darba iesniegšanas savlaicīguma katrs uzdevums tiek vērtēts robežās 0-100%;
Prasmes 1. Izvēlēties iekārtām un mehatronikas sistēmām nepieciešamos materiālus, komponentes un izpildelementus, lai nodrošinātu konstrukcijas drošumu un ilglaicību. 2. Izstrādāt pasākumus iekārtu un mehatronisko sistēmas kalpošanas laika pagarināšanai. 3. Izstrādāt un lietot atbilstošus matemātiskos modeļus termodinamikas un siltumtehnikas problēmu risināšanai. - 2) kontroldarbus students izpilda patstāvīgi auditorijā; katrs uzdevums tiek vērtēts robežās 0-100%; 3) semestra beigās mājas darbos un kontroldarbos iegūtie procenti tiek sasummēti un izdalīti ar kopējo uzdevumu skaitu; vidējie 100% atbilst 4 ballēm galīgajā vērtējumā; darbs semestra laikā sastāda 40% no galīgā vērtējuma atzīmes.
Kompetence 1. Spēja lietot CAE tehnoloģijas, analītiskās un skaitliskās metodes termodinamikas un siltumtehnikas aprēķinu veikšanai. 2. Spēja saprast un prognozēt detaļu bojājuma/ sagraušanas iemeslus un novērst tos. 3. Spēja apzināt iekārtu un mehatronisko sistēmu mehāniskās daļas atteices cēloņus. 4. Spēja pielietot termodinamikas un siltumtehnikas zināšanas un prasmes savā profesionālajā darbībā. - 4) Eksāmens dod 60% no galīgās atzīmes. Eksāmenā ir paredzēti 3 jautājumi (2 teorijas, 1 uzdevums). Katrs no tiem tiek vērtēts robežās 0-100%. Procenti tiek sasummēti; 300% atbilst 6 ballēm. 5) Galīgā atzīme tiek iegūta kā summa no semestra atzīmes un eksāmena atzīmes.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Mājas darbu aizstāvēšana un kontroldarbi. - 40%
Eksāmens - 60%
 
Priekšzināšanas Fizika vidusskolas kursa līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 18.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]