Kods | LA1380 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kompleksi funkciju traucējumi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundega Tomele, Irita Kovaļska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 4.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Attīstības traucējumu skaidrojums pedagoģiskajā aspektā. Bērnu ar speciālajām vajadzībām attīstības traucējumu identifikācija. Kompleksi attīstības traucējumi un to izpēte. Saskarsme, komunikācija (saziņa) bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. Sazināšanās iespēju izpēte, tās korekcijas loma personības attīstībā. Alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļu sistēmas un lietošanas iespējas. Praktiskā darba metodes alternatīvās komunikācijas līdzekļu atlasē un īstenošanā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas, prasmes un kompetences profesionālās darbības veikšanai ar bērniem, kuriem ir kompleksi funkciju attīstības traucējumi. Iepazīstināt ar praktiskām darba metodēm runas, valodas un komunikācijas prasmju attīstīšanai bērniem ar multifunkcionāliem traucējumiem, iesaistot korekcijas un kompensācijas mehānismus, lai veicinātu bērna psihomotoro jomu attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Veikt bērna ar kompleksiem funkciju traucējumiem runas, valodas, komunikācijas un psihisko funkciju izpēti. 2. Noteikt un izvērtēt attīstības traucējumu struktūru, dinamiku. 3. Mācīt atlasīt un īstenot, atbilstoši bērna spējām un vajadzībām, atbilstošas darba metodes un augmentatīvās, alternatīvās komunikācijas līdzekļus komunikācijas un valodas attīstībai. 4. Veidot pedagoģiskās prasmes, kas veicinātu bērnu (skolēnu) psihisko un fizisko attīstības traucējumu korekciju un kompensāciju. 5. Aprobēt praktiskā darba metodes, darba veidus un paņēmienus saziņas līdzekļu izmantošanā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Pārzina garīgās attīstības traucējumus, to traucējumu pakāpes, klīniskos sindromus, autiskā spektra traucējumus, UDHS, bērnu cerebrālo trieku un to saistību ar runas, valodas un komunikācijas traucējumiem.
2. Ir izpratne par kompleksiem funkciju traucējumiem, to veidiem, runas, valodas un komunikācijas attīstības specifiku.
3. Ir zināšanas par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas līdzekļu sistēmas un pielietošanas iespējām komunikācijā bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem. - Studiju kursa apguve tiek vērtēta 10 ballu skalā, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Pārbaudes darbs: Tests par garīgās attīstības traucējumiem, to pakāpēm, pazīmēm un klīniskajiem sindromiem.
Pārbaudes darbs: Kompleksie funkciju attīstības traucējumi, to ietekme uz runas, valodas un komunikācijas attīstību: gadījuma analīze un izvērtējums.
Pārbaudes darbs: Zinātniskā pētījuma analīze par bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija).
Pārbaudes darbs: Logopēdijas nodarbības plāna izveide bērnam ar sekundāriem valodas traucējumiem.
Eksāmens: teorētiskās zināšanas. Prasmes: 1. Prot noteikt un izvērtēt attīstības traucējumu struktūru, dinamiku; veikt bērnu (skolēnu) saziņas iemaņu un prasmju pedagoģisko izpēti; 2. Nosaka atlasa un īsteno, atbilstoši bērna spējām un vajadzībām korekcijas darba metodes, alternatīvās komunikācijas līdzekļus, kas veicina bērnu (skolēnu) psihisko un fizisko attīstības traucējumu korekciju un kompensāciju. 3. Prot veidot individuālo korekcijas plānu runas un valodas/komunikācijas attīstīšanai bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem un analizēt logopēdisko izvērtējumu. 5. Prot veikt runas, valodas un komunikācijas izpēti bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem. - Studiju kursa apguve tiek vērtēta 10 ballu skalā, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Tests par garīgās attīstības traucējumiem, to pakāpēm, pazīmēm un klīniskajiem sindromiem. Pārbaudes darbs: Kompleksie funkciju attīstības traucējumi, to ietekme uz runas, valodas un komunikācijas attīstību: gadījuma analīze un izvērtējums. Pārbaudes darbs: Zinātniskā pētījuma analīze par bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Logopēdijas nodarbības plāna izveide bērnam ar sekundāriem valodas traucējumiem. Eksāmens: teorētiskās zināšanas. Kompetence: 1. Ir zināšanas par bērnu ar kompleksiem funkciju traucējumiem runas, valodas un komunikācijas prasmju novērtēšanu, traucējumu diagnosticēšanu un korekcijas procesa nodrošināšanu. 2. Izmanto iegūtās zināšanas praksē ar bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem. - Studiju kursa apguve tiek vērtēta 10 ballu skalā, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Tests par garīgās attīstības traucējumiem, to pakāpēm, pazīmēm un klīniskajiem sindromiem. Pārbaudes darbs: Kompleksie funkciju attīstības traucējumi, to ietekme uz runas, valodas un komunikācijas attīstību: gadījuma analīze un izvērtējums. Pārbaudes darbs: Zinātniskā pētījuma analīze par bērniem ar kompleksiem funkciju traucējumiem (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Logopēdijas nodarbības plāna izveide bērnam ar sekundāriem valodas traucējumiem. Eksāmens: teorētiskās zināšanas. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Patstāvīgie darbi - 20%
Seminārs (prezentācija) - 20% Eksāmens - 60% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas par bērna agrīnās attīstības jomām, agrīnās attīstības novērtēšanu, runas un valodas attīstības īpatnībām, novērtēšanas instrumentiem. Iekļaujošā un speciālā izglītība Klīniskā psiholoģija Neiroloģija un psihiatrija I Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Agrīnās attīstības logopēdija un orofaringeālās funkcijas traucējumi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|