| Kods | RA0105 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Biznesa ētika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Vadība un administrēšana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Iveta Dembovska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Biznesa ētika ietver svarīgāko par ētikas jēdzieniem un principiem, biznesa ētikas sastāvdaļām, raksturīgākajām teorijām, profesiogrammas un profesiogrāfijas jēdzieniem, pārkāpumu veidiem biznesā , ētisko problēmu avotiem un ētisko problēmu risināšanas veidiem uzņēmumos, brīvības un atbildības , varas, tās ētiskas lietošanas pamatprincipiem, sociālās atbildības noteikšanu uzņēmējdarbībā, patiesības un melu, taisnīguma un vienlīdzības kategoriju interpretāciju biznesā, uzņēmuma kultūras un ētikas, starppersonu ētikas jautājumiem uzņēmumā, vadītajā ētiskas uzvedības normām, likuma un ētikas attiecību faktoriem, ētikas standartu un sociālo vērtību zināšanu un pielietošanas nozīmi uzņēmuma vadības procesā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Attīstīt studentu izpratni par ētikas nozīmi uzņēmējdarbībā, veicināt spēju identificēt un risināt ētiskās dilemmas biznesa vidē, kā arī pilnveidot kompetenci piemērot ētikas principus un sociālās atbildības standartus uzņēmuma vadībā un profesionālajā darbībā. Studiju kursa uzdevumi (kompetencēs un prasmēs): Attīstīt kompetenci atpazīt un analizēt būtiskākos biznesa ētikas jēdzienus, principus un teorijas, lai veidotu ētisku izpratni par profesionālo un uzņēmējdarbības vidi. Pilnveidot prasmi identificēt ētisko problēmu avotus un pārkāpumu veidus uzņēmumos, kā arī izvērtēt to ietekmi uz organizācijas darbību un reputāciju. Attīstīt spēju pielietot ētikas un sociālās atbildības principus uzņēmējdarbībā, ņemot vērā brīvības, atbildības, varas lietošanas un taisnīguma aspektus. Stiprināt prasmes risināt ētiskās dilemmas, izmantojot argumentētu pieeju un ievērojot gan profesionālās ētikas normas, gan uzņēmuma kultūras vērtības. Veicināt kompetenci novērtēt un piemērot ētikas standartus un sociālās vērtības uzņēmuma vadības procesā, uzlabojot iekšējo komunikāciju, starppersonu attiecības un vadītāja rīcības ētiskumu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
1. Spēj parādīt uzņēmuma vadītāja profesijai raksturīgās pamata un specializētas zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni, tajā skaitā daļai zināšanu iesniedzoties uzņēmuma vadītāja profesijas augstākajā sasniegumu līmenī/ Spēj parādīt ētikas kopumā un konkrēti biznesa ētikas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni, spēj piedalīties uzņēmuma reputācijas veidošanā. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens 2. Pieņemt lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos vai neskaidros apstākļos/ Spēj ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas; izmantot apgūtos pamatus, spēj pētīt un analizēt ētiskās problēmas uzņēmumos. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens 3. Patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, virzīt savu un padoto tālāku mācīšanos un profesionālo pilnveidi, parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu/ Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju, kas skar biznesa ētiku, vadītāja ētiku, ētikas standartus, lai pilnveidotu profesionālās zināšanas; spēj demonstrēt personīgās, sociālās un pilsoniskās, starppersonu un starpkultūru prasmes, kas nodrošina aktīvu un efektīvu dalību profesionālajā darbībā un sociālā dialoga veidošanā sabiedrībā. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens 4. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un risināt problēmas uzņēmējdarbības nozarē. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens 5. Izvērtēt profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību, parādīt izpratni par profesionālo ētiku uzņēmuma vadītāja profesijā un piedalīties uzņēmējdarbības jomas attīstībā/Patstāvīgi iegūt, atlasīt un kritiski izvērtēt informāciju, kas skar biznesa ētiku, vadītāja ētiku, ētikas standartus, lai pilnveidotu profesionālās zināšanas. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Dalība lekcijās un praktisko darbu novērtējums - 20%
Kontroldarba vērtējums - 15% Patstāvīgo darbu vērtējums - 15% Eksāmena vērtējums - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Ievads cilvēkzinībās, Ievads uzņēmējdarbībā | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||