RA0098 Makroekonomika

Kods RA0098
Nosaukums Makroekonomika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Ekonomika
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Jeļena Lonska
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa mērķis ir, pamatojoties uz makroekonomikas teorijas pamatlicēju darbiem un mūsdienu zinātnes atzinumiem, veidot studentos izpratni par ekonomikas funkcionēšanas objektīviem likumiem un principiem makrolīmenī un valsts ekonomiskās politikas teorētisko pamatu un realizācijas mehānismu mūsdienu strauji mainīgajā vidē, iepazīstināt studentus ar makroekonomikas teorijas pamatjautājumiem, kā arī attīstīt studenta ekonomisko domāšanu, ekonomisko procesu analīzes, novērtēšanas un modelēšanas prasmes. Kursā tiek apskatītas tirgus ekonomikas funkcionēšanas likumsakarības un to īstenošanas mehānisms makrolīmenī, tostarp ekonomikas galveno naudas plūsmu (patēriņa, ietaupījumu, investīciju) veidošanās un nacionālo tirgu (preču, naudas, darba) darbības pamatnosacījumi, skaidroti kopējā pieprasījuma un piedāvājuma teorija, cikliskums ekonomikā, ekonomikas valstiskās regulēšanas instrumenti – fiskālā un monetārā politikas, kā arī makroekonomikas starptautiskais aspekts..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ievads makroekonomikā: makroekonomikas būtība, funkcijas, makroekonomikas vēsturiskie aspekti, keinsisms, monetārisms, neoklasiskā skola, neokeinsisms, ekonomiskie modeļi, makroekonomisko plūsmu modeļi. 2 2 1 10
Makroekonomikas pamatrādītāji: nacionālais kopprodukts, iekšzemes kopprodukts (IKP), IKP aprēķināšanas pamatmetodes, IKP kā makroekonomiskā rādītāja ierobežojumi un trūkumi, pirktspējas paritātes standarts, tīrais IKP, nacionālais ienākums, personiskais ienākums, rīcībā esošais ienākums, patēriņa cenu indekss, patēriņa preču grozs, ražotāju cenu indekss, reālais un nominālais IKP, IKP deflators, Laspeiresa indekss, Paaše indekss, ekonomiskā izaugsme, IKP indekss. 8 12 4 16
Makroekonomiskais līdzsvars: ekonomiskie cikli, to posmi, kopējais pieprasījums, tā struktūra un faktori, Ērvinga Fišera „maiņas vienādojums”, kopējais piedāvājums, tā struktūra, faktori un līknes veidi, kopējā pieprasījuma un kopējā piedāvājuma līdzsvars un mijiedarbība. 8 12 2 16
Patēriņš un ietaupījumi: patēriņa un ietaupījumu savstarpējā sakarība, „Keinsa krusta” grafiskais attēlojums, patēriņa vidējā tieksme, patēriņa robežtieksme, ietaupījumu vidējā tieksme, ietaupījumu robežtieksme, investīcijas, to ietekmes faktori, investīciju multiplikators. 6 10 2 12
Inflācija un bezdarbs: inflācijas būtība un kvantitatīvais novērtējums, deflācija, inflācijas izpausmes formas, inflācijas kritiskais punkts un tās sekas, pretinflācijas politika, bezdarbs un tā līmeņa noteikšana, bezdarba veidi un dabiskais bezdarba līmenis, bezdarba sociāli ekonomiskās sekas, Oukena likums, inflācijas un bezdarba sakarība, Filipa līkne. 8 12 3 18
Fiskālā politika un ekonomikas valsts regulēšana: valsts fiskālā politika un tās veidi, valsts izdevumu multiplikators, valsts struktūrpolitika, valsts sociālā politika, Lorenca līkne, Džini koeficients, valsts nodokļu sistēma, Lafēra līkne, valsts budžeta sistēma. 8 12 3 18
Valsts monetārā politika, banku darbība un nauda: nauda, tās veidi un funkcijas, Zelta standarts, Bretonvudas valūtas sistēma, Jamaikas valūtas sistēma, Fiat nauda, galvenie naudas veidi un funkcijas, naudas pieprasījums un piedāvājums, kvantitatīvā naudas teorija, Keinsa naudas pieprasījuma teorija, banku sistēmas darbība, finanšu sistēmas struktūra, banku depozītu veidošanās process un naudas multiplikators, monetārās politikas nozīme un loma valsts ekonomikā, banku sektora nākotnes izaicinājumi. 8 12 3 18
IS-LM modelis: IS līknes konstruēšana, LM līknes konstruēšana, fiskālā politika IS-LM modelī, monetārā politika IS-LM modelī, budžeta-nodokļu ekspansija. 6 10 1 12
Starptautiskās ekonomiskās attiecības: starptautiskā tirdzniecība un tās vēsture, absolūto priekšrocību teorija, relatīvo priekšrocību teorija, Hekšera-Olina teorija, Ļeontjeva paradokss, M.Portera konkurētspējīgo priekšrocību koncepcija, importa robežtieksme, ārējās tirdzniecības politika, brīvā tirdzniecība, protekcionisms, kapitāla starptautiskā kustība, valsts maksājumu bilance, darbaspēka starptautiskā kustība, starptautiskās valūtas attiecības, starptautiskās ekonomiskās organizācijas. 8 12 1 16
Kopā: 62 94 20 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studentu spēju izprast, analizēt un novērtēt makroekonomiskos procesus un politiku, balstoties uz klasiskajām un mūsdienu teorijām, kā arī attīstīt prasmi izmantot iegūtās zināšanas un metodes lēmumu pieņemšanā un ilgtspējīgas ekonomikas analīzē. Studiju kursa uzdevumi: 1) Zināšanas un izpratne – Izprast makroekonomikas pamatkategorijas, rādītājus un likumsakarības. – Analizēt valsts ekonomikas attīstības tendences un politikas instrumentus. 2) Analītiskās un praktiskās prasmes – Spēt formulēt un pamatot ekonomiskas problēmas un risinājumus, diskutējot ar speciālistiem un sabiedrību. – Veikt makroekonomisko datu analīzi un kvantitatīvu izvērtējumu. 3) Kompetence un lēmumu pieņemšana – Patstāvīgi iegūt un izmantot ekonomisko informāciju. – Novērtēt ekonomiskās politikas ietekmi uz nacionālo tautsaimniecību. – Izmantot zināšanas, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības aspektus.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma “Ekonomika” - Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma “Ekonomika
1. Zināšanas (zināšanas un izpratne) 1.1. Demonstrēt ekonomikas nozares svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - izprast ekonomiskās attīstības likumsakarības un tendences pasaulē un Latvijā; - spēj izprast ekonomiskās politikas veidošanas un ekonomisko procesu likumsakarības un kritiski izvērtēt tās ietekmi uz sociālo un ekonomisko vidi; - spēj raksturot makrovidi ietekmējošos faktorus. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
2. Prasmes (spēja pielietot zināšanas, komunikācija, vispārējās prasmes) 2.1. Formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus ekonomikas nozarē; tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - izprast un analizēt valsts ekonomisko politiku un izskaidrot ekonomiskās vides izmaiņas; - spēj izskaidrot atšķirības starp iekšējiem un ārējiem vides faktoriem un izskaidrot vides izmaiņu darītās sekas. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
3. Kompetence (analīze, sintēze un novērtēšana) 3.1. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt ekonomikas informāciju un to izmantot, pieņemot lēmumus un risināt problēmas ekonomikas nozarē. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Analizēt un izvērtēt valsts makroekonomisko un struktūrpolitiku, pielietojot makroekonomisko pamatrādītāju analīzes metodes; - Kvantitatīvi novērtēt ekonomiskās politikas ietekmi uz makroekonomiskiem rādītājiem; - Lietot zināšanas un metodes, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības jautājumus un veiktu pierādījumos balstītus secinājumus. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma “Uzņēmējdarbība” - Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programma “Uzņēmējdarbība”
1. Zināšanas (zināšanas un izpratne) 1.1. Spēj parādīt uzņēmējdarbības jomas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Izprast ekonomikas attīstības likumsakarības un principus; - Novērtēt pasaules ekonomikas attīstības tendences un to ietekmi uz uzņēmuma darbību kopumā. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
2. Prasmes (spēja pielietot zināšanas, komunikācija, vispārējās prasmes) 2.1. Formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus uzņēmējdarbības nozarē, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Kritiski vērtēt uzņēmuma iekšējās un ārējās vides faktorus un to ietekmi uz uzņēmuma darbību; - Lietot zināšanas un metodes, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības jautājumus un veiktu pierādījumos balstītus secinājumus. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
3. Kompetence (analīze, sintēze un novērtēšana) 3.1. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un risināt problēmas uzņēmējdarbības nozarē. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Spēj analizēt ekonomisko situāciju; - Spēj analizēt vides faktorus, kas ietekmē uzņēmuma darbību; - Spēj veikt pētījumus ar pievienoto vērtību, interpretēt un analizēt to rezultātus. - Kontroldarbi, semināri, eksāmens
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās un aktivitātes praktiskajās nodarbībās - 10%
2 kontroldarbi - 20%
2 semināri (prezentācijas) - 20%
Gala eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Zināšanas matemātikā un mikroekonomikā
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 28.0 26.0 8.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]