| Kods | RA0096 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nosaukums | Starpkultūru komunikācija un biznesa ētika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Līmenis un tips | Pamatstudiju, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mācībspēks | Iveta Dembovska, Iveta Graudiņa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Anotācija |
Studiju kurss sniedz studentiem padziļinātas zināšanas un praktiskas iemaņas par efektīvas komunikācijas principiem starpkultūru un multietniskā vidē, kas ir būtiski vadītāja darbā, saskaroties ar dažādu tautību, reliģiju un sociālo grupu pārstāvjiem. Kurss attīsta empātisku, tiesisku un ētisku profesionālo saskarsmi, palīdz studentiem izprast starpkultūru komunikācijas barjeras, stereotipu un konfliktu rašanās mehānismus, kā arī piedāvā konfliktu risināšanas stratēģijas.. Īpaša uzmanība pievērsta profesionālās komunikācijas ētikai, starpkultūru sensitivitātei, komandas darba un līderības lomai konfliktu risināšanā.. Studiju kursa apguves laikā studenti apgūst, kā atpazīt un novērst potenciālos starpkultūru konfliktus, veidot uzticēšanos un komunikācijas efektivitāti, kā arī pielietot starpkultūru komunikācijas metodes profesionālajā komunikācijā. Kursa saturs ietver praktiskus uzdevumus, lomu spēles un situāciju analīzi.. Ietver svarīgāko par ētikas jēdzieniem un principiem, biznesa ētikas sastāvdaļām, raksturīgākajām teorijām, profesiogrammas un profesiogrāfijas jēdzieniem, pārkāpumu veidiem biznesā , ētisko problēmu avotiem un ētisko problēmu risināšanas veidiem uzņēmumos, brīvības un atbildības , varas, tās ētiskas lietošanas pamatprincipiem, sociālās atbildības noteikšanu uzņēmējdarbībā, patiesības un melu, taisnīguma un vienlīdzības kategoriju interpretāciju biznesā, uzņēmuma kultūras un ētikas, starppersonu ētikas jautājumiem uzņēmumā, vadītajā ētiskas uzvedības normām, likuma un ētikas attiecību faktoriem, ētikas standartu un sociālo vērtību zināšanu un pielietošanas nozīmi uzņēmuma vadības procesā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: Attīstīt spēju efektīvi komunicēt, sadarboties daudzvalodīgā un multikulturālā vidē, nodrošinot profesionālās ētikas un vērtību ievērošanu darbā.Attīstīt studentu izpratni par ētikas nozīmi uzņēmējdarbībā, veicināt spēju identificēt un risināt ētiskās dilemmas biznesa vidē, kā arī pilnveidot kompetenci piemērot ētikas principus un sociālās atbildības standartus uzņēmuma vadībā un profesionālajā darbībā. Uzdevumi: 1. Attīstīt prasmi atpazīt un analizēt kultūru un komunikācijas atšķirības, kas ietekmē profesionālo saskarsmi uzņēmuma darbā. 2. Pilnveidot efektīvas, empātiskas un ētiskas komunikācijas prasmes dažādos starpkultūru kontekstos. 3. Veicināt kompetenci vadīt un motivēt komandas ar kultūras un profesionālās pieredzes daudzveidību. 4. Attīstīt kompetenci atpazīt un analizēt būtiskākos biznesa ētikas jēdzienus, principus un teorijas, lai veidotu ētisku izpratni par profesionālo un uzņēmējdarbības vidi. 5. Pilnveidot prasmi identificēt ētisko problēmu avotus un pārkāpumu veidus uzņēmumos, kā arī izvērtēt to ietekmi uz organizācijas darbību un reputāciju. 6. Attīstīt spēju pielietot ētikas un sociālās atbildības principus uzņēmējdarbībā, ņemot vērā brīvības, atbildības, varas lietošanas un taisnīguma aspektus. 7. Stiprināt prasmes risināt ētiskās dilemmas, izmantojot argumentētu pieeju un ievērojot gan profesionālās ētikas normas, gan uzņēmuma kultūras vērtības. 8. Veicināt kompetenci novērtēt un piemērot ētikas standartus un sociālās vērtības uzņēmuma vadības procesā, uzlabojot iekšējo komunikāciju, starppersonu attiecības un vadītāja rīcības ētiskumu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas
Izprot kultūras daudzveidības un starpkultūru komunikācijas teorijas, kultūras dimensiju modeļus (Hofstede, Hall, Trompenaars)
Pārzina konfliktoloģijas jēdzienus, konfliktu tipus un to attīstības stadijas.
Izprot diskriminācijas, aizspriedumu un stereotipu ietekmi uz komunikāciju. - Tests vai diskusija: spēj precīzi skaidrot kultūras dimensiju teorijas un pamatot to pielietojumu komunikācijas analīzē.
Tests vai situāciju analīze: identificē konfliktu posmus un izvērtē to ietekmi uz profesionālo saskarsmi.
Reflektīvais darbs vai diskusija: analizē komunikācijas barjeras un piedāvā risinājumus iekļaujošai mijiedarbībai. Demonstrēt Ekonomista profesijai raksturīgās pamata un specializētas zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni, tajā skaitā daļai zināšanu iesniedzoties ekonomista nozares augstākajos sasniegumos/ Studējošais kursa noslēgumā spēj parādīt ētikas kopumā un konkrēti biznesa ētikas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni, spēj piedalīties uzņēmuma reputācijas veidošanā. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens Prasmes Prot analizēt un pielāgot komunikācijas stilu atbilstoši kultūras kontekstam. Prot identificēt konfliktu cēloņus un izvēlēties atbilstošas risināšanas stratēģijas (mediācija, sarunas, deeskalācija). Prot pielietot starpkultūru kompetences modeļus (Byram, Bennett, Deardorff) profesionālajā darbībā. - Simulācija vai lomu spēle: pielāgo saskarsmes stilu, ņemot vērā kultūras atšķirības un profesionālās ētikas normas. Situāciju analīze vai grupu darbs: izvēlas piemērotas konfliktu risināšanas metodes un argumentē to efektivitāti. Eseja vai prezentācija: demonstrē spēju integrēt starpkultūru kompetences modeļus praktiskās situācijās. Pieņemt lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos vai neskaidros apstākļos/ Studējošais kursa noslēgumā spēj ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas; izmantot apgūtos pamatus, spēj pētīt un analizēt ētiskās problēmas uzņēmumos. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens Patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, virzīt savu un padoto tālāku mācīšanos un profesionālo pilnveidi, parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu/ Studējošais kursa noslēgumā spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju, kas skar biznesa ētiku, vadītāja ētiku, ētikas standartus, lai pilnveidotu profesionālās zināšanas; spēj parādīt izpratni par vadītāja profesionālo ētiku , ievērojot darba tiesiskās attiecības. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens Kompetence Spēj efektīvi sadarboties multikulturālā komandā, novērst un risināt konfliktus. Spēj patstāvīgi un atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās, saglabājot profesionālu ētiku. Spēj veicināt cilvēktiesību ievērošanu un iekļaujošu darba vidi. - Grupu projekts vai novērojums: sadarbojas komandā, respektējot kultūras atšķirības un veicinot kopīgu mērķu sasniegšanu. Situāciju analīze vai refleksija: pieņem ētiski pamatotus lēmumus un saglabā profesionālu uzvedību arī spriedzes apstākļos. Reflektīvais ziņojums vai diskusija: demonstrē izpratni par iekļaujošas komunikācijas principiem un cilvēktiesību ievērošanu praksē. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt ekonomikas informāciju un to izmantot, pieņemot lēmumus un risināt problēmas ekonomikas nozarē/ Studējošais kursa noslēgumā spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un kritiski izvērtēt informāciju, kas skar biznesa ētiku, vadītāja ētiku, ētikas standartus, lai pilnveidotu profesionālās zināšanas. - Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, eksāmens |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījumi - 80%
Noslēguma (eksāmena) darbs - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Priekšzināšanas | Ievads cilvēkzinībās, Ievads uzņēmējdarbībā | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Studiju kursa plānojums |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||