RA0047 Attīstības ekonomika

Kods RA0047
Nosaukums Attīstības ekonomika
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Ekonomika
Struktūrvienība Rēzeknes akadēmija
Mācībspēks Jeļena Lonska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par pasaules valstu ekonomikas attīstības problēmām, kā arī iepazīstināt studentus ar ekonomikas un tautas attīstības pamatjēdzieniem, teorijām un modeļiem. Studiju kurss aptver ekonomiskās attīstības teorētiskos jautājumus, apskata pasaules valstu raksturīgās sociālekonomiskās attīstības atšķirības, analizē apstākļus un faktorus, kas nosaka valstu sociālekonomisko attīstību. Studenti tiks iepazīstināti ar iemesliem un priekšnosacījumiem, kādēļ dažas valstis ir attīstījušās straujāk nekā citas, kā arī uzzinās kādai ir jābūt valsts ekonomiskajai politikai, lai veicinātu ekonomiskās attīstības procesu. Kursa noslēgumā studenti iegūs zināšanas par valstu ekonomisko problēmu cēloņiem un tādām svarīgām attīstības problēmām, kā nabadzība, nevienlīdzība, bezdarbs, iedzīvotāju skaita izmaiņas, apkārtējās vides piesārņojums un resursu nepietiekamība. Studentiem tiks sniegta informācija par attīstības ekonomikas aspektiem un jautājumiem, viņi būs spējīgi analizēt empīriskos pierādījumus par ekonomiskās attīstības modeļiem un kritiski lasīt zinātnisko literatūru par valstu ekonomikas attīstību..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Kas ir attīstības ekonomika? Ekonomikas attīstības principi un novērtēšana. Attīstības procesa posmi, mērķi un rādītāji. Klasiskās un neoklasiskās attīstības teorijas, koncepcijas un modeļi. 5 7 1 8
Ekonomikas attīstība un izaugsme: atšķirības. Jēdzienu “ekonomikas izaugsme” un “ekonomikas attīstība” būtība un nošķiršana. Ekonomiskās izaugsmes noteicošie faktori. Nevienlīdzība un izaugsme. Nabadzība, ienākumu sadalījums un nevienlīdzība, sociālā labklājība. Dzīves līmeņa atšķirības starp valstīm. Nabadzības, izaugsmes un nevienlīdzības trīsstūris. Tautas attīstība. Ekonomiskās izaugsmes gadījumu izpēte. 6 9 2 12
Attīstīto un attīstības valstu vispārējie un strukturālie raksturlielumi. Valstu klasifikācija pēc ekonomiskās attīstības un ienākumu līmeņa. Attīstīto un jaunattīstības valstu vispārējās īpašības un daudzveidība. Industrializācijas un postindustrializācijas procesi. Tautsaimniecības nozaru raksturojums. Pasaules valstu ekonomiku struktūra. 6 9 2 12
Ilgtspējīga ekonomiskā attīstība un apkārtējā vide. Ražošanas faktori. Ekonomika un apkārtējā vide. Apkārtējās vides aizsardzība pasaulē. Valstu nodrošinājums ar resursiem. Resursu trūkums. Nevienmērīgs resursu sadalījums pasaulē. Ilgtspējīga ekonomiskā attīstība. Dalīšanas ekonomika. 5 7 2 12
Iedzīvotāji, migrācija un nodarbinātība. Demogrāfiskās izmaiņas. Iedzīvotāju skaita dinamika. Urbanizācija un migrācija. Iedzīvotāju skaita, izglītības līmeņa un sabiedrības veselības ietekme uz ekonomikas attīstību. Cilvēkkapitāls un ekonomikas attīstība. 5 7 2 12
Globalizācija un attīstība. Jaunas attīstības tendences un izaicinājumi 21. gadsimtā (globalizācija, starptautiskā ekonomiskā sistēma utt.). Tirdzniecība un attīstība. Globalizācija un ekonomiskā labklājība. 5 7 1 12
Kopā: 32 46 10 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir attīstīt studentu spēju izprast un analizēt sociālekonomiskās attīstības procesus, izmantojot attīstības ekonomikas teorijas un modeļus, novērtēt globālos un lokālos attīstības izaicinājumus, kā arī pieņemt pamatotus lēmumus par ekonomiskās attīstības politiku ilgtspējīgā un starpdisciplinārā kontekstā. Studiju kursa uzdevumi: 1) Zināšanas un izpratne – Apgūt attīstības ekonomikas pamatjēdzienus, teorijas un modeļus. – Izprast globālās attīstības tendences un faktorus, kas ietekmē valstu izaugsmi un labklājību. 2) Prasmes – Analizēt valsts ekonomisko politiku un tās ietekmi uz sociālekonomisko attīstību. – Spēt identificēt attīstības problēmas (nabadzību, nevienlīdzību, bezdarbu u.c.) un izstrādāt ieteikumus to risināšanai. – Izskaidrot ilgtspējīgas attīstības priekšnosacījumus un izmantot kvantitatīvās metodes attīstības novērtēšanai. 3) Kompetence – Patstāvīgi iegūt un analizēt attīstības ekonomikas datus un informāciju. – Veikt pierādījumos balstītus secinājumus par attīstības politikas efektivitāti. – Novērtēt cilvēkkapitāla, demogrāfijas, vides un migrācijas faktoru lomu tautsaimniecības attīstībā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Zināšanas (zināšanas un izpratne) 1.1. Demonstrēt ekonomikas nozares svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Spēj izskaidrot pasaules ekonomikas attīstības tendences un iekšējās un ārējās vides faktorus un to ietekmi uz sociāli ekonomiskiem procesiem. - Spēj izprast ekonomiskās politikas veidošanas likumsakarības un kritiski izvērtēt tās ietekmi uz sociālo un ekonomisko vidi. - Spēj kvantitatīvi novērtēt ekonomiskās politikas ietekmi uz makroekonomiskiem rādītājiem. - Seminārs, praktiskās nodarbības, eksāmens
2. Prasmes (spēja pielietot zināšanas, komunikācija, vispārējās prasmes) 2.1. Formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus ekonomikas nozarē; tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Spēj izprast un analizēt valsts ekonomisko politiku, ekonomiskās vides izmaiņas izskaidrot atšķirības starp iekšējiem un ārējiem vides faktoriem. - Spēj identificēt aktuālas problēmas, kas var veidoties dažādos tautsaimniecības līmeņos un apstrādāt informāciju un formulēt problēmu un izstrādāt priekšlikums. - Spēj izprast ekonomisko procesu likumsakarības un izprast ilgtspējīgas attīstības priekšnosacījumus un novērtēt to ietekmējošos faktorus - Seminārs, praktiskās nodarbības, eksāmens
3. Kompetence (analīze, sintēze un novērtēšana) 3.1. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt ekonomikas informāciju un to izmantot, pieņemot lēmumus un risināt problēmas ekonomikas nozarē. Studējošais kursa noslēgumā spēj: - Spēj izvērtēt un analizēt vides izmaiņu radītās sekas. - Spēj lietot zināšanas un metodes, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības jautājumus un veiktu pierādījumos balstītus secinājumus. - Seminārs, praktiskās nodarbības, eksāmens
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalības lekcijās un aktivitātes praktiskajās nodarbībās - 10%
Prezentācija - 40%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Zināšanas makroekonomikā
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 26.0 4.0 2.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]