Kods | RA0013 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vides un civilā aizsardzība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Vides inženierzinātnes un pārvaldība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Rēzeknes akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Ērika Teirumnieka | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros tiek attīstīta izpratne par pasauli kā visaptverošu un sarežģītu sistēmu, kuras elementi savstarpēji ietekmē viens otru. Globālā vide tiek izvērtēta atmosfēras, hidrosfēras, litosfēras un biosfēras līmeņos, kā arī tiek apskatīti šo sfēru funkcionēšanas principi un mehānismi, pamatojoties uz enerģijas un vielu plūsmām. Tiek sniegtas zināšanas par izmaiņām gan cilvēka dzīves vidē, gan biosfērā kopumā, par vides degradāciju. Aplūkoti jautājumi par vides problēmu . tehnoloģiskajiem risinājumiem. Tiek sniegta informācija par vides pārvaldības principiem un analizēti likumdošanas aspekti, kas saistīti ar vidi un ilgtspējīgu attīstību. Kursā tiek apskatīti paaugstinātas bīstamības objekti, to īpašnieku vai tiesisko valdītāju pienākumi un tiesības, sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijas, to funkcijas, sadarbības teritoriju un valsts civilās aizsardzības plāni un to saturs, civilās aizsardzības pasākumu plānošana, apdraudējuma risku novērtēšana, tiek raksturotas bīstamās vielas, to klasifikācija un prasības to glabāšanai un pārvadājumiem, starptautiskās palīdzības lūgšanas un sniegšanas algoritms, izglītojamie iegūst zināšanas par individuālajiem aizsardzības līdzekļiem katastrofas gadījumā, īpašajiem tiesiskajiem režīmiem, izglītojamie iegūst zināšanas par pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās un par atšķirībām neatliekamajā, pirmajā palīdzībā un katastrofu medicīnā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Veidot izpratni par vidē notiekošajiem procesiem, lai studējošie spētu novērtēt gan indivīda, gan sabiedrības iespaidu uz vidi un izprastu ietekmes mazināšanas procesus, un sniegt zināšanas par civilās aizsardzības sistēmas struktūru, tiesisko regulējumu, organizāciju un vadību, veidojot zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu par valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumiem, tiesībām un pienākumiem civilās aizsardzības jomā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
- Zina vidē notiekošos pamatprocesus.
- Pārzina vides aizsardzības principus.
- Pārzina civilās aizsardzības sistēmas struktūras, tiesiskā regulējuma, organizācijas un vadības teorētiskos pamatus.
- Pārzina paaugstinātas bīstamības objektu klasifikācijas normatīvo aktu bāzi.
- Pārzina sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisiju izveidi, lomu, funkcijas, tiesības un pienākumus.
- Zina Latvijas Republikā definētos apdraudējuma riskus.
- Pārzina normatīvo aktu regulējumu par bīstamām vielām, to klasifikāciju.
- Pārzina starptautiskās palīdzības lūgšanas un sniegšanas kārtību, normatīvo aktu regulējumu.
- Pārzina individuālo aizsardzības līdzekļu klasifikācija, marķēšana, izvēle.
- Pārzina pirmās palīdzības, neatliekamās palīdzības un katastrofu medicīna- normatīvo aktu bāzi. - Patstāvīgais darbs, prezentācijas, eksāmens Prasmes: - Izprot vides problēmas, vides piesārņojuma veidus, avotus, ietekmi. - Izprot dabas resursu ilgtspējīgas izmantošanas principus. - Izprot un spēj analizēt valsts, pašvaldību, juridisko un fizisko personu uzdevumus, tiesības un pienākumus civilās aizsardzības jomā. - Spēj definēt civilās aizsardzības pasākumu plānošanas mērķus, jēgu un būtību. - Spēj analizēt civilās aizsardzības plānu struktūru (uzņēmuma, sadarbības teritorijas, valsts), analizēt un pielietot plānos norādīto informāciju. - Spēj noteikt apdraudējuma risku līmeni. - Spēj noteikt prasības konkrētu bīstamo vielu pielietošanai, glabāšanai un pārvadājumiem. - Spēj izvēlēties nepieciešamos individuālās aizsardzības līdzekļus katastrofas gadījumā. - Izprot atšķirības starp ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli. - Spēj izvēlēties atbilstošu algoritmu pirmās palīdzības sniegšanai dzīvībai kritiskās situācijās. - Patstāvīgais darbs, prezentācijas, eksāmens Kompetences: - Spēja vispārīgi novērtēt tehnoloģisko procesu ietekmi uz vidi Ietekmes uz vidi novērtējuma likuma izpratnē. - Spēja ievērot vides aizsardzības principus, plānojot savu profesionālo darbību. - Spēja kompleksi analizēt vides, dabas, ekonomikas un sociālās problēmas, vides stāvokli Latvijā un Eiropā. - Spēja atpazīt apdraudējumus, novērtēt apdraudējuma varbūtību, sekas, pielietojot apdraudējuma risku noteikšanas matricas. - Spēja pielietot civilās aizsardzības plānos definētos rīcības algoritmus. - Spēja pamatot nepieciešamību īstenot civilās aizsardzības sistēmas subjektiem definētos pienākumus, apzinoties savu līdzatbildību. - Spēja īstenot fiziskām un juridiskām personām definētos pienākumus īpašo tiesisko režīmu iestāšanās gadījumā. - Spēj īstenot pilsoniskās prasmes dzīvībai kritiskās situācijās. - Spēja pielietot iegūtās civilās aizsardzības zināšanas un prasmes savā profesionālajā darbībā. - Patstāvīgais darbs, prezentācijas, eksāmens |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. - 40%
Eksāmena novērtējums. Noslēguma pārbaudījuma prasības: Eksāmena darbs ar slēgtajiem un atvērtajiem jautājumiem. - 60% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vidējā izglītība | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|