LA1374 Agrīnās attīstības logopēdija un orofaringeālās funkcijas traucējumi

Kods LA1374
Nosaukums Agrīnās attīstības logopēdija un orofaringeālās funkcijas traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Zane Tumševica
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kursā ietverta zināšanu apguve par bērna valodas un runas attīstību ontoģenēzē no dzimšanas līdz trīs gadu vecumam, t. i. agrīnajā vecumā. Par faktoriem, kas nosaka labvēlīgu valodas un runas attīstību, kā arī riska faktoriem, kas izraisa runas un valodas attīstības traucējumus. Valodas attīstības traucējumu veidiem agrīnajā vecumā. Darba paņēmienu apguve valodas attīstības traucējumu diagnostikai agrīnajā vecumā un korekcijas, kompensācijas metožu un paņēmienu apguve kā arī pielietojuma izvēle. Kurss iepazīstina studentus ar bērnu normāla zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta fizioloģiju un rīšanas traucējumiem. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir runas, valodas un/vai zīšanas, košļāšanas/rīšanas traucējumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Ievadkurss agrīnās attīstības logopēdijā 1. lekcija Agrīnās attīstības logopēdija kā viena no logopēdijas un speciālās pedagoģijas nozarēm, tās mērķi, uzdevumi. Agrīnās attīstības logopēdijas saistība ar citām zinātņu nozarēm. 2. lekcija Agrīnās attīstības logopēda darbība un kompetence, darba ētika. Agrīnās attīstības logopēda darba organizācija, kabineta inventārs un mācību līdzekļi. Logopēdiskā darba dokumentācija. Praktiskais darbs: Izpētīt logopēda kompetences un pienākumus. 4 8 2 10
2. temats. Valodas un orofaringeālās funkcijas agrīnā attīstība 3., 4., 5. lekcija: Zīdaiņa un mazbērna valodas un runas attīstība ontoģenēzē. 6., 7., 8. lekcija: Zīšanas, košļāšanas un rīšanas mehānisma anatomija un fizioloģija. Praktiskais darbs: Video piemēru analīze. (zīšana/rīšana) 12 20 6 26
3. temats. Valodas agrīnās attīstības traucējumi. Prevencija 9., 10. lekcija: Valodas un runas agrīnās attīstības traucējumu veidi, riska faktori, to iedarbība, sekas. 11., 12. lekcija: Valodu un runu stimulējoša vide Praktiskais darbs: Valodu un runu stimulējoša vide. Modelēšana. 8 16 4 20
4. temats. Oromotorās funkcijas traucējumi, to novērtēšana agrīnā vecumā 13., 14. lekcija: Zīšanas – rīšanas traucējumi zīdaiņiem. Košļāšanas un rīšanas traucējumi bērniem. 15., 16. lekcija: Zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta logopēdiskais novērtējums bērnu vecumā. Zīšanas novērtējuma protokols. EFS, NOT-S. Praktiskais darbs: Videopiemēru analīze. 8 16 4 20
5. temats. Valodas attīstības diagnostikas metodes 1.–3. dzīves gadā 17., 18., 19. lekcija: Valodas attīstības pārbaudes shēma, diagnostikas metodes 1.–3. dzīves gadā. Valodas kartes; MFAD valodas pārbaude; palīgmetodes. Praktiskais darbs: seminārs par praktiski veiktajām pārbaudēm, slēdziena noteikšana. 6 12 4 14
6. temats. Sensorās integrācijas traucējumi logopēda darba kontekstā 20. lekcija Sensori runas, valodas un ēšanas traucējumi. 2 2 2 2
7. temats. Valodas agrīnās attīstības traucējumu korekcijas un kompensācijas metodes un darba paņēmieni 21. lekcija: Valodas agrīnās attīstības traucējumu korekcijas darbs dažādos vecumposmos (1–3 mēn., 4–6 mēn., 9–12 mēn., 12–18 mēn., 18–24 mēn., 24–36 mēn.). 22., 23., 24., 25. lekcija • Pozas izvēle. • Runas redzes attīstīšana. • Runas dzirdes attīstīšana. • Emociju atpazīšana. • Balss reakciju stimulēšana. • Elpošanas vingrinājumi. • Taktilo sajūtu attīstīšana. Tveršanas funkcijas attīstīšana. • Orofaciālās muskulatūras stimulācija. • Alternatīvās komunikācijas lietošana. • Bērncentrēta korekcijas plāna veidošana. Praktiskais darbs: Korekcijas paņēmienu praktisks lietojums. 10 10 4 16
8. temats. Zīšanas, košļāšanas un rīšanas traucējumu novēršana bērniem 26., 27., 28., 29., 30. lekcija • Pozicionēšana. • Sensibilizācija. • Orofaciāla stimulācija, masāžas. • Košanas, košļāšanas, rīšanas vingrinājumi. • Adaptīvās tehnikas. Praktiskais darbs. Piemēru analīze, korekcijas paņēmienu izvēle. 10 12 4 18
9. temats. Priekšlaikus dzimuši bērni 31. lekcija. Valodas un runas attīstības īpatnības priekšlaikus dzimušiem bērniem. 32. lekcija. Zīšanas, rīšanas, elpošanas attīstība, traucējumu prevencija priekšlaikus dzimušiem bērniem. 4 8 2 10
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Izprast valodas un runas agrīnās attīstības likumsakarības saistībā ar bērna vispārējo attīstību 1.–3. dzīves gadā. Izprast orofaringeālo funkciju nozīmi, to ietekmi uz ēšanu, runas veidošanu un optimālu bērna attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iepazīties ar valodas un runas, orofaringeālās funkcijas traucējumiem bērna 1.–3. dzīves gadā, riska faktoriem, kas to ietekmē. 2. Apgūt valodas, runas agrīnās attīstības traucējumu, orofaringeālo funkciju (zīšanas, košļāšanas, rīšanas) traucējumu diagnostikas, preventīvā darba un korekcijas darba metodes bērna 1.–3. dzīves gadā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina runas un valodas agrīnās attīstības likumsakarības saistībā ar bērna vispārējo attīstību. 2. Ir zināšanas par valodas un runas traucējumiem, to riska faktoriem; runas un valodas attīstības traucējumu profilaksi un korekcijas darba metodēm bērna 1.–3. dzīves gadā. 3. Ir izpratne par zīšanas-rīšanas mehānisma anatomiju un fizioloģiju. 4. Ir zināšanas par zīšanas–rīšanas traucējumiem zīdaiņiem, košļāšanas/rīšanas traucējumiem bērniem, zīšanas/košļāšanas/rīšanas traucējumu korekciju, adaptīvām tehnoloģijām. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot aizpildīt valodas novērtēšanas kartes, orofaringeālās funkcijas protokolus. 2. Nosaka runas un valodas attīstības līmeni. 3. Prot izdarīt slēdzienu, izvēlēties un lietot atbilstošas logopēda darba tehnoloģijas valodas un runas korekcijā. 4. Prot veikt orofaringeālo funkciju novērtēšanu un slēdziena izdarīšanu. 5. Māk izmantot adaptīvās tehnoloģijas orofaringeālu funkciju traucējumu novēršanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Zina valodas un runas attīstības, orofaringeālās funkcijas attīstības, to traucējumu novērtēšanu. 2. Izmanto izpētes rezultātus, lai izdarītu slēdzienu, noteiktu korekcijas mērķus, izvēlētos piemērotas korekcijas metodes, izstrādātu ieteikumus. 3. Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību, nosūtot klientu pie tiem laicīgi; spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Valodas attīstības novērtēšana - 30%
Ēšanas traucējumu preventīvie pasākumi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par bērna attīstību un tās iespējamiem traucējumiem, pamatzināšanas par runas veidošanā iesaistīto struktūru anatomiju un fizioloģiju. Zināšanas saskarsmes un vecumposmu psiholoģijā. Priekšstati par logopēda darbu un pienākumiem. Neiroloģija un psihiatrija I Bērna attīstības fizioloģija un slimības Cilvēka anatomija un fizioloģija Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture Psiholoģija skolotājiem
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]