Kods | LA1374 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Agrīnās attīstības logopēdija un orofaringeālās funkcijas traucējumi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundega Tomele, Zane Tumševica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kursā ietverta zināšanu apguve par bērna valodas un runas attīstību ontoģenēzē no dzimšanas līdz trīs gadu vecumam, t. i. agrīnajā vecumā. Par faktoriem, kas nosaka labvēlīgu valodas un runas attīstību, kā arī riska faktoriem, kas izraisa runas un valodas attīstības traucējumus. Valodas attīstības traucējumu veidiem agrīnajā vecumā. Darba paņēmienu apguve valodas attīstības traucējumu diagnostikai agrīnajā vecumā un korekcijas, kompensācijas metožu un paņēmienu apguve kā arī pielietojuma izvēle. Kurss iepazīstina studentus ar bērnu normāla zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta fizioloģiju un rīšanas traucējumiem. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir runas, valodas un/vai zīšanas, košļāšanas/rīšanas traucējumi.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Izprast valodas un runas agrīnās attīstības likumsakarības saistībā ar bērna vispārējo attīstību 1.–3. dzīves gadā. Izprast orofaringeālo funkciju nozīmi, to ietekmi uz ēšanu, runas veidošanu un optimālu bērna attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iepazīties ar valodas un runas, orofaringeālās funkcijas traucējumiem bērna 1.–3. dzīves gadā, riska faktoriem, kas to ietekmē. 2. Apgūt valodas, runas agrīnās attīstības traucējumu, orofaringeālo funkciju (zīšanas, košļāšanas, rīšanas) traucējumu diagnostikas, preventīvā darba un korekcijas darba metodes bērna 1.–3. dzīves gadā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. Pārzina runas un valodas agrīnās attīstības likumsakarības saistībā ar bērna vispārējo attīstību.
2. Ir zināšanas par valodas un runas traucējumiem, to riska faktoriem; runas un valodas attīstības traucējumu profilaksi un korekcijas darba metodēm bērna 1.–3. dzīves gadā.
3. Ir izpratne par zīšanas-rīšanas mehānisma anatomiju un fizioloģiju.
4. Ir zināšanas par zīšanas–rīšanas traucējumiem zīdaiņiem, košļāšanas/rīšanas traucējumiem bērniem, zīšanas/košļāšanas/rīšanas traucējumu korekciju, adaptīvām tehnoloģijām. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija).
Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija).
Eksāmens: teorētiskās zināšanas. PRASMES: 1. Prot aizpildīt valodas novērtēšanas kartes, orofaringeālās funkcijas protokolus. 2. Nosaka runas un valodas attīstības līmeni. 3. Prot izdarīt slēdzienu, izvēlēties un lietot atbilstošas logopēda darba tehnoloģijas valodas un runas korekcijā. 4. Prot veikt orofaringeālo funkciju novērtēšanu un slēdziena izdarīšanu. 5. Māk izmantot adaptīvās tehnoloģijas orofaringeālu funkciju traucējumu novēršanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas. KOMPETENCE: 1. Zina valodas un runas attīstības, orofaringeālās funkcijas attīstības, to traucējumu novērtēšanu. 2. Izmanto izpētes rezultātus, lai izdarītu slēdzienu, noteiktu korekcijas mērķus, izvēlētos piemērotas korekcijas metodes, izstrādātu ieteikumus. 3. Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību, nosūtot klientu pie tiem laicīgi; spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Valodas attīstības novērtēšana - 30%
Ēšanas traucējumu preventīvie pasākumi - 20% Eksāmens - 50% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas par bērna attīstību un tās iespējamiem traucējumiem, pamatzināšanas par runas veidošanā iesaistīto struktūru anatomiju un fizioloģiju. Zināšanas saskarsmes un vecumposmu psiholoģijā. Priekšstati par logopēda darbu un pienākumiem. Neiroloģija un psihiatrija I Bērna attīstības fizioloģija un slimības Cilvēka anatomija un fizioloģija Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture Psiholoģija skolotājiem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|