LA1369 Arhivistika un muzeoloģija skolotājiem

Kods LA1369
Nosaukums Arhivistika un muzeoloģija skolotājiem
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ārija Kolosova
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Iepazīstināt studējošos ar arhīvistikas un muzeoloģijas teorētiskajām nostādnēm, akcentējot muzeju un arhīvu praktisko pielietojumu vēsturnieka pētnieciskajā darbā; radīt izpratni par muzeju izglītojoši audzinošo lomu sabiedrībā. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Arhīva būtība, funkcijas. Arhīva fonda sastāva un struktūras raksturojums. Arhīvzinātnes priekšmeta un satura interpretācijas. Arhīvzinātne un vēstures speciālās un palīgzinātnes. Arhīvzinātnes tapšana un attīstība. Arhīvzinātnes struktūra: arhīvzinātnes teorija un metodika kā arhīvzinātnes kodols; arhīvu un arhīvu darbības vēsture un organizācija; arheogrāfija; arhīvu tiesības; arhīvu menedžments; arhīvu statistika; datortehnoloģijas (IT) arhīvu darbībā. Arhīva fonda sastāva un struktūras detalizēts raksturojums (akcentējot fonda "vēsturi", fondraža funkcijas un tās atspoguļojumu pastāvīgi glabājamajos dokumentos). 4 6 2 8
Valsts arhīvu politika. Arhīvs kā valsts iestāde. Ieskats arhīvu vēsturē Latvijā: Latvijas arhīvi no viduslaikiem līdz 20. gadsimta sākumam; arhīvi Latvijas Republikā (1918–1940); padomju totalitārisms un arhīvu darbība Latvijā. Latvijas arhīvi pēc Latvijas valsts neatkarības atgūšanas. Valsts arhīvu sistēma. Latvijas valsts arhīvu reforma un Latvijas Nacionālā arhīva izveide (2011.g.). Nacionālais dokumentārais mantojums. Resoru arhīvi. Republikas arhīvu darbības tiesiskie pamati (normatīvā bāze). Latvijas Republikas arhīvu pārvaldība. Arhīvu uzdevumi un pamatfunkcijas. 4 6 2 8
Teorētiskās problēmas arhīvzinātnē. Arhīvzinātnes pamatjēdzieni : arhīvs, arhīva dokuments, dokumentu aprite, dokumentu pārvaldība, dokumentu klasifikācija un sistematizācija, arhīva fonds, fondradis, kolekcija, apraksts, lieta, glabājamā vienība, u. c. Arhīva apmeklējums, darbs ar dokumentiem. Dokumentu izvērtēšana. Dokumentu arhīviskā vērtība, dokumentu informatīvā vērtība, dokumentu administratīvā vērtība, dokumentu īpašā vērtība, dokumentu pierādījumvērtība. Primārā un sekundārā vērtība. Dokumentu izmantošana. Arhīva dokumentu pieejamība. 4 6 2 8
Arhīvu sistēma. Elektroniskie arhīvi. Arhīvi – vēstures avotu krātuves. Elektroniskie dokumenti un elektroniskie arhīvi – jaunā paradigma arhīvzinātnes attīstībā mūsdienās. Arhīvu uzziņu sistēma: katalogi, ceļveži, arhīva dokumentu apskati, datorizētās meklēšanas sistēmas Arhīva fonds kā vēstures avotu "dabiskais" komplekss. Arhīvistu un vēsturnieku sadarbība. Arhīva dokumentu izmantošanas noteikumi un ētika vēsturnieku pētījumos. Jaunākās izmaiņas Latvijas arhīvu sistēma. Arhīvu uzziņu sistēma: katalogi, ceļveži, arhīva dokumentu apskati, datorizētās meklēšanas sistēmas. 4 6 2 8
Muzeja būtība. Muzejs kā kultūras parādība un valsts institūcija. Muzeoloģija kā zinātnes nozare. Muzeoloģijas priekšmets un uzdevumi. Terminoloģija. Muzeju vēsture. Muzeju veidi. Nozīmīgākie pasaules muzeji. Muzeja mājaslapas analīze. Muzeja nozīme vietējā kopienā, pilsētā, valstī. 4 6 2 8
Valsts politika muzeju jautājumā. Muzeji Latvijā. Muzeju darba organizācija. Muzeju krātuves. Muzeju darba organizācija. Muzeju struktūra un pārvalde. Muzeja darbinieki, galvenās profesijas, kuras ir nepieciešamās darbam muzejos. Auditorija, pieprasījums, apmeklētāji. Muzeju krājums. Muzeju krājuma jēdziens un struktūra. Muzeju krājuma saglabāšana un pārvalde. Muzeju krājumi un jaunās tehnoloģijas. Muzeju komunikācijas. Kāda vietējā muzeja struktūras un darbības organizācijas apzināšana. 4 6 2 10
Muzeju ekspozīcija. Muzeju ekspozīcija. Ekspozīcijas jēdziens un veidi. Ekspozīcijas veidošanas principi un darbs. Ekspozīcijas prezentācija. Ekspozīcija un ekskursija. Muzeju izglītība. Galvenie Latvijas muzeji, to tapšana un darbība. Latvijas muzeju sistēma. Mākslas muzeji. Tehniskie muzeji. Etnogrāfiskie muzeji. Literatūras un rakstniecības muzeji. Reģionālie muzeji. Novadpētniecības muzeji. Muzeja ekspozīcijas veidošanas principi. 4 8 2 8
Muzeja funkcijas. Muzejs ēkā un virtuālajā vidē. Muzejs kā identitātes elements. Muzejs ēkā un virtuālajā vidē. Muzejs kā svarīgs SMILE (Schools, Museums, Internet/Identity/Inclusion, Learning , Europe) elements. Muzejs, personiskā un kolektīvā identitāte. Muzejs kā franšīze un privātuzņēmums. Radošās darbnīcas. On-line resursi. Multikulturālais aspekts. Konkurence un diversifikācija. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studija kursa mērķis ir iepazīstināt studējošos ar arhīvistikas un muzeoloģijas teorētiskajām nostādnēm, akcentējot muzeju un arhīvu praktisko pielietojumu vēsturnieka pētnieciskajā darbā; radīt izpratni par muzeju izglītojoši audzinošo lomu sabiedrībā. Studija kursa uzdevumi: 1. Izskatīt muzeoloģijas un arhīvistikas zinātņu teorētiskos aspektus; 2. Sniegt izpratni par muzeju un arhīvu praktisko darbību; 3. Rosināt studējošos nodarboties ar muzejos un arhīvos atrodamo vēstures avotu izmantošanu pētnieciskajā darbībā; 4. Nodrošināt nepieciešamās kompetences iegūšanu, kas nepieciešama patstāvīgam pētnieciskajam darbam muzejos un arhīvos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: Demonstrē izpratni par muzeju un arhīvu darbības teorētiskajiem aspektiem. Izprot muzeju un arhīvu praktiskās darbības principus. - Patstāvīgi veiktā darba rezultāti, kuri tiek prezentēti un apspriesti semināros, kā arī eksāmena rezultāti (aizstāvēta prezentācija par izvēlēto tēmu arhivistikā un muzeoloģijā).
Prasmes: Patstāvīgi veic pētījumam vajadzīgo muzeja un arhīva materiāla meklēšanu, apzināšanu un aprakstīšanu. Prezentē iegūtos izpētes rezultātus par izvēlēto tematu. - Patstāvīgi veiktā darba rezultāti, kuri tiek prezentēti un apspriesti semināros, kā arī eksāmena rezultāti (aizstāvēta prezentācija par izvēlēto tēmu arhivistikā un muzeoloģijā).
Kompetences: Novērtē muzeju un arhīvu darbību sabiedrības informēšanas un izglītošanas jomā. Praktiski izmanto arhīvos un muzejos atrodamajos vēstures avotos gūto informāciju savā pētnieciskajā darbībā. - Patstāvīgi veiktā darba rezultāti, kuri tiek prezentēti un apspriesti semināros, kā arī eksāmena rezultāti (aizstāvēta prezentācija par izvēlēto tēmu arhivistikā un muzeoloģijā).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Darbs semināros. - 30%
Arhīva fondu izpēte, materiāla par izvēlēto tēmu apzināšana, atlasīšana un prezentēšana. - 35%
Eksāmens. - 35%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas priekšzināšanas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]