LA1352 Sociālās un pilsoniskās jomas metodika I

Kods LA1352
Nosaukums Sociālās un pilsoniskās jomas metodika I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ivita Pelnēna
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir vērsts uz profesionālo kompetenču attīstīšanu atbilstoši Sociālās un pilsoniskās jomas standartam, lai sagatavotu studentus vēstures mācību organizēšanai un vadīšanai skolā. Kursa laikā studējošie pilnveido prasmes darbā ar normatīvajiem dokumentiem, mācību materiāliem un speciālo literatūru, kā arī padziļina izpratni par vēstures mācību saturu un organizāciju kompetenču pieejas ietvaros. Īpaša uzmanība tiek pievērsta vēstures skolotāja profesionālo prasmju un kompetenču apguvei. Kurss tiek īstenots latviešu valodā un balstīts uz aktīvu studējošo līdzdalību..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
I. Vēsture kā skolas mācību priekšmets. Vēsture : process, zinātne, mācību priekšmets – kopējais un atšķirīgais. Vēstures mācību saturs (standarts, programma)un plānojums. 10 18 4 22
II. Mācību stunda vēstures mācībās. Vēstures mācību stunda, tās gaitas plānošanas principi, materiāla atlase. Mācību vielas apguves un skolēnu prasmju attīstības plānojums. Mācību uzdevumu un sagaidāmo rezultātu formulēšana. 10 18 6 22
III. Mācību līdzekļi vēstures mācību priekšmetā Iespiesto un uzskatāmo līdzekļu veidi, to raksturojums un nozīme vēstures apguvē. Mācību līdzekļu izmantošanas metodiskie noteikumi. 10 18 6 24
IV. Kā orientēt skolēnus uz zināšanu konstruēšanu vēstures mācībās? Mācību uzdevumi un darba lapas vēstures mācībās. Izstrādājamo uzdevumu un darba lapu specifika: izveides nosacījumi un noformēšana, sagaidāmā rezultāta noteikšana, pildāmo uzdevumu un jautājumu formulēšana. Mācību materiāla izvēle. Vēstures specifiskās iemaņas un to veidošana mācību stundās. Laika skaitīšana, cēloņi un sekas, faktori, avotu analīze. Laiks un telpa: notikumu/parādību skatīšana laika un telpas kontekstā. Karte vēsturē, tas žanri, sniegtā informācija un izmantošanas iespējas vēstures mācībās. 12 16 6 24
V. Kritiskās domāšanas un problēmrisināšanas prasmju attīstības paņēmieni vēstures mācībās. Pieejas būtība. Izmantojamās metodes vēstures mācībās. Problēmu noteikšanas un definēšanas prasmes veicināšana. Pašvadītas mācīšanās prasmju attīstība, strādājot ar vēstures avotiem un cita veida informācijas avotiem un izvēloties atbilstošus darbības veidus: pieeja un galvenās metodes. 12 18 6 24
VI. Vērtēšanas dažādi veidi un formas. S6 Vērtēšanas dažādi veidi un formas, to realizācijas iespējas vēstures mācībās. Refleksija un pašvērtējums. 10 16 4 20
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir veidot Sociālās un pilsoniskās jomas standartam atbilstošas profesionālās kompetences, kas ir nepieciešamas vēstures mācību organizēšanai un vadīšanai skolā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Pilnveidot iemaņas strādājot ar normatīvajiem dokumentiem, mācību līdzekļiem, speciālo literatūru; 2. Konstruēt zināšanas par vēstures mācību būtību, mērķi, uzdevumiem, saturu un organizēšanu kompetenču pieejas kontekstā; 3. Apgūt vēstures skolotāja profesionālās prasmes un kompetences.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Zina un skaidro vēstures mācību specifiku, mērķi un uzdevumus. - Sociālās un pilsoniskās jomas pamatskolas mācību standarts un mācību programma vēsturē (struktūra, saturs, vēstures mācību vieta, SR).
2. Orientējās pamatskolas un vidusskolas mācību standartos un programmās, izprot to izveides pamatprincipus. - Seminārs. Izstrādātā mācību stundu plāna prezentēšana un apspriešana.
3. Zina par vēstures mācību līdzekļiem, to satura (dažāda veida teksti) izmantošanas iespējām vēstures mācībās, veicinot zināšanu konstruēšanu. - Seminārs. Mācību grāmatā piedāvāto resursu iespējas: patstāvīgā darba rezultātu prezentēšana un apspriešana.
4. Zina, kā un ar kādiem paņēmieniem var veicināt dažāda vecuma skolēnu ar dažādām spējām kritisko domāšanu, jaunradi. - Seminārs. Maketa "Mūsdienīga mācību grāmata vēsturē" prezentēšana.
5. Demonstrē izpratni par dažādiem vērtēšanas veidiem un formām, par refleksijas un pašvērtējuma būtību. - Seminārs. Patstāvīgi izstrādāto uzdevumu prezentēšana un apspriešana.
6. Izstrādā stundas plānu, formulē mērķi, uzdevumus, sagaidāmos rezultātus atbilstoši standarta prasībām. - Seminārs. Patstāvīgi izstrādāto uzdevumu prezentēšana un apspriešana.
7. Ievērojot dažādu vēstures avotu specifiku un, ņemot vērā skolēnu spēju atšķirības, veido uzdevumus, kas veicina noteiktas kompetences. - Semināri. Patstāvīgā darba rezultātu (izstrādāto uzdevumu/darba lapu) prezentēšana un apspriešana.
8. Izvēlas atbilstošas darbības formas un veidus, lai vēstures mācībās veicinātu skolēnu pašvadību, sadarbību, pilsonisko līdzdalību. - Seminārs. Patstāvīgā darba rezultātu (izstrādāto uzdevumu/darba lapu) prezentēšana un apspriešana.
9. Izmanto digitālos rīkus vēstures mācību satura komunicēšanai un uzdevumu veidošanai. - Semināri. Izstrādāto atgādņu un uzdevumu prezentēšana un apspriede.
10. Organizē skolēnu zināšanu un prasmju pilnveidošanu, vērtēšanu digitālajās platformās. - Seminārs. Patstāvīgi izstrādāto uzdevumu prezentēšana un apspriešana.
11. Veido dažāda veida pārbaudes darbus un pašvērtējuma piemērus. - Semināri. Patstāvīgā darba rezultātu (izstrādāto uzdevumu/darba lapu) prezentēšana un apspriešana.
12. Demonstrē pedagoģiskās komunikācijas prasmes, modelējot mācību stundu fragmentus, risinot problēmsituācijas - Seminārs. Izstrādātā projekta scenārija prezentēšana un apspriešana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Radošs darbs (grupās). Maketa "Mūsdienīga mācību grāmata vēsturē" izveide - 20%
Mācību stundas scenārija izstrāde, izvēloties kādu no sadarbību veicinošajām metodēm (lomu spēle, mācību ekskursija, intervija, aptauja), prezentēšana un apspriede - 20%
Eksāmens - darba mapes (portfolio) izstrāde - 60%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]