LA1349 Ievads vēsturē: teorija un skolu prakse

Kods LA1349
Nosaukums Ievads vēsturē: teorija un skolu prakse
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ivita Pelnēna
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss iepazīstina studentus ar vēstures zinātnes būtību un pamatprincipiem. Tajā tiek aplūkots vēstures kā zinātnes priekšmets un sociālā loma, zinātniskā darba struktūra, kā arī avotu atlases un analīzes metodes. Studenti attīsta būtiskas prasmes problēmu identificēšanā, zinātniskās literatūras analīzē, bibliogrāfijas sastādīšanā un analītiska naratīva veidošanā. Kurss tiek docēts latviešu valodā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Vēsture kā zinātne: - Divi domāšanas tipi: mitoloģiskā un zinātniski- loģiskā. Zinātne kā zinātniski - loģiskās domāšanas izpausme. Vēstures zinātnes priekšmets ("cilvēks laikā un telpā", sociālā realitāte, tās līmeņi un jomas). Vēstures zinātne citu zinātņu kontekstā. Vēstures zinātnes sociālais potenciāls. 6 10 4 12
Vēstures avots, tā būtība un nozīme vēstures izpētē. - Teksts kā vēstures avots, tā daba. Iespējamās vēstures avotu klasifikācijas. 6 12 4 14
Pētījums vēsturē - Pētījuma būtība, tipi, to īpatnības (avotpētnieciskie, historiogrāfiskie, vēstures). - Zinātniskā darba komponenti. Tēmas formulēšana un tās nozīme; problēmas noteikšana un mērķa formulēšana; pētāmā priekšmeta šķautņu noteikšana un uzdevumu formulēšana; avotu atlase un tās principi; zinātniskās literatūras atlase un tās principi; zinātniskās literatūras saraksta sastādīšana, noformēšana. - Zinātniskā darba struktūra un tās "piepildījums". 6 12 4 16
Zinātniskā darba struktūra: - Ievads: tēmas zinātniskā aktualitāte, mērķa nospraušana un uzdevumu noformulēšana. - Avotu un zinātniskās literatūras raksturojums: avotu raksturošanas paradigma - laiks, telpa, autors, teksts, tā žanra īpatnības, izpētes raksturs un līmenis; zinātniskās literatūras raksturošanas paradigma - viena darba līmenī (autora pieeja, apskatāmais jautājumu loks, izmantoto avotu bāze, avotu analīzes metodes, gūtās informācijas raksturs, atziņu pamatotības pakāpe, izklāsta loģika un konsekvence) un darbu kopas līmenī (salīdzināšana sinhroniskajā un diahroniskajā dimensijā). Zinātniskās literatūras raksturojuma veidi: tematiskais, problēmanalītiskais. Nobeiguma uzbūve, izklāsta izveide. 8 10 2 12
M. Bloka izpratne par vēstures zinātni - Seminārs. M. Bloka grāmatas "Vēstures apoloģētika" analīze: Darbs ar grāmatas ievadu: autora teksta saīsināšana, nomainot teksta struktūru un loģiku; autora apskatāmo jautājumu formulēšana; autora teksta atstāstīšana. 6 8 2 14
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis ir veidot izpratni par vēstures zinātnes būtību un pamatīpatnībām. Studiju kursa uzdevumi: 1. Veidot izpratni par vēstures zinātnes priekšmetu un tās sociālo potenciālu; 2. Veidot izpratni par zinātniskā darba pamatprincipiem un pētījuma struktūru; 3. Attīstīt prasmi atlasīt pētāmajai tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru, sastādīt bibliogrāfiju; 4. Attīstīt prasmi analizēt zinātnisko literatūru; 5. Attīstīt prasmi prasmi formulēt jautājumus un tēmas ietvaros noteikt problēmu; 6. Attīstīt prasmi veidot analītisko naratīvu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Izprot vēstures zinātnes būtību un specifiku un vēstures zinātnes sociālo potenciālu (neviennozīmīgo). - Domāšanas tipa atklāšana mūsdienu vēsturnieku darbos. Eksāmens.
2. Izprot zinātniskā darba pamatprincipus un pētījuma struktūru. - Balstoties uz vēstures zinātnisko darbu strukturālo analīzi, pētāmo priekšmetu noteikšana (darbu nosaukumi, satura rādītāji, vielas atlase).
3. Analizē zinātnisko literatūru. - Zinātniskā darba uzbūves analīze.
4. Atlasa zinātnisko literatūru saskaņā ar pētījuma tēmu. - Vēstures darbu anotāciju analīze.
5. Formulē jautājumus un noteikt problēmu pētāmās tēmas ietvaros. - Ar noteikto tēmu saistītu jautājumu loka formulēšana.
6. Veidot analītisko naratīvu. - Darbs ar grāmatas ievadu: autora teksta saīsināšana, nomainot teksta struktūru un loģiku; autora apskatāmo jautājumu formulēšana; autora teksta atstāstīšana.
7. Izvērtē zinātniskos darbus vēsturē, atklājot tajos zinātniskuma pazīmes. - Gatavošanās semināriem (zinātnisko darbu atlase, lasīšana, analīze, konspektēšana).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Uzstāšanās seminārnodarbībās - 30%
Portfolio ar semestra laikā izstrādātajiem uzdevumiem - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]