LA1346 Cilvēks informatīvajā telpā un metodika medijpratībai

Kods LA1346
Nosaukums Cilvēks informatīvajā telpā un metodika medijpratībai
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ivita Pelnēna
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Veicināt studējošo medijpratības kompetenci, veidojot izpratni par informatīvās telpas būtību un problēmām 20. – 21. gs., par medijvides īpatnībām un medijkultūras sociālo funkciju, tās dažādām izpausmēm. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Postindustriālās sabiedrības īpatnības un informācijas nozīme tajā. Jēdzienu "informācija" un "informatīvā telpa" skaidrojums. Informācijas sabiedrība, tās raksturojums. Informācijas funkcijas. Informācijas resursi. Informēšanas līdzekļu daudzveidība (rakstītie, vizuālie, audio avoti), šo līdzekļu specifika. Informatīvā telpa un mediji. Mūsdienu informatīvās telpas problēmas. Informācijas aizsardzības jautājums. 4 8 0 0
Komunikācija un mediji. Jēdziena "mediji" saturs. Mediji un informatīvā vide – mediju funkcijas. Mediju veidi, to raksturojums. Informācijas pasniegšanas formas (reklāma, politiskā runa, priekšvēlēšanu bukleti/reklāmas, raksti avīzēs un televīzijas raidījumi, publiskie pasākumi utt.), to īpatnības. Mediju kultūra kā īpašs kultūras tips informācijas sabiedrībā, dažādas pieejas tās skaidrojumā. Teksts kā kultūras nesējs. Mediju kultūras sociālās funkcijas. 4 8 2 14
Mediju vides daudzveidība. Mediju dažādi formāti (sabiedriskie, reģionālie, nacionālie, komerciālie un to raksturojums; mēdiju žanru daudzveidība: politiskie mēdiji, ekonomiskie, specializētie un nespecializētie, kultūras nozaru, zinātnes, bērnu utt.) 2 6 2 12
Mediju daudzveidība kā sociālais fenomens. Mediju ārējā (piedāvātais mediju klāsts un diferenciācija) un iekšējā (mediju saturs, formas un žanri) daudzveidība, to vērtēšanas konteksti un mainīgums. Vērtēšanas konteksti un to raksturojums: strukturālais (mediju darbības politiskā situācija, nozares ekonomiskie un tirgus apstākļi, situācija reklāmas nozarē un tehnoloģiju jomā, vārda brīvības stāvoklis); organizatoriskais (iespēja izmantot plašsaziņas līdzekļus kā varas, ietekmes un informācijas resursus; radīšanas/ražošanas konteksts (profesionālā kultūra/ētika, profesionālais līmenis satura radīšanā; produkcijas konteksts (mediju tēmu un pausto viedokļu dažādība, žanru, izmantoto informācijas avotu klāsta daudzveidība). TV – programmu un formātu daudzveidība; recepcijas konteksts/ekspozīcijas daudzveidība (materiāla atlase, tā daudzveidība, viedokļu daudzveidība, dažādība). 6 10 4 14
Cilvēks kā informatīvās telpas subjekts un objekts. Mediju kultūra kā sistēma, vērsta uz personību: divas pieejas mediju kultūras skaidrojumā (komunikatīvais aspekts un ideoloģiskais). Mediju reprezentācijas funkcija (konceptu, nozīmju radīšana cilvēku prātos ar valodas starpniecību, zināšanu un priekšstatu veidošana, to organizācija un sistematizācija). Mediju reprezentācijas prakses un stereotipu veidošana un pastāvēšana. Stereotipizācijas izraisītie draudi. Maldinošās ziņas medijos, to veidošanas motivācijas, tipi un daudzveidīgie paņēmieni. Kas cilvēkiem liek izvēlēties tos vai citus medijus? Par ko tas vēstī? 8 10 4 14
Medijpratība. Medijpratības jēdziena saturs. Medijpratība un digitālā pratība. Medijpratības kritēriji un nozīme mūsdienu informācijas vidē. 8 10 4 14
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veicināt studējošo medijpratības kompetenci, veidojot izpratni par informatīvās telpas būtību un problēmām 20. – 21. gs., par medijvides īpatnībām un medijkultūras sociālo funkciju, tās dažādām izpausmēm. Studiju kursa uzdevumi: 1. Atklāt mediju vides īpatnības, kontekstus un funkcijas Latvijā; 2. Raksturot dažādus mēdiju veidus un to specifiku; 3. Veidot priekšstatu par cilvēka un mediju mijiedarbības iespējām, tās paņēmieniem, rezultātiem un sekām; 4. Strādājot ar dažāda veida informēšanas avotiem, veidot priekšstatu par medijpratības nozīmi mūsdienu sabiedrībā (medijpratības veicināšana).
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Izprot informācijas telpas, medijkultūras būtību un problēmas 20. – 21. gs. 2. Demonstrē zināšanas par medijvides īpatnībām Latvijā, tās daudzveidības dažādiem kontekstiem, raksturo dažādus mediju veidus, skaidrojot to specifiskās īpatnības. 3. Izprot cilvēka un mediju mijiedarbības iespējas, izpausmes, rezultātus un sekas, mediju lomu sabiedriskās apziņas veidošanā un personības socializācijā. - Izveidotais Latvijas mediju vides raksturojums. Pētījums. Kolokvijs. Eksāmens.
4. Veic Latvijas medijvides analīzi pēc noteiktiem kritērijiem un veido tās raksturojumu. 5. Analizē un apraksta medijus produkcijas un recepcijas kontekstā. 6. Atlasa zinātnisko literatūru atbilstoši noteiktai tēmai, analizē to, demonstrē digitālo un medijpratību, atlasot, analizējot un salīdzinot dažādus informēšanas avotus. - Izveidotais Latvijas mediju vides raksturojums. Pētījums. Kolokvijs. Eksāmens.
7. Demonstrē medijpratību, balstoties uz informācijas telpas būtību, īpatnībām, izpausmēm Latvijā. - Izveidotais Latvijas mediju vides raksturojums. Pētījums. Kolokvijs. Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Latvijas mediju vides raksturojums - 20%
Medija raksturojums - 20%
Pētījums - 20%
Kolokvijs - 10%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas priekšzināšanas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]