LA1345 Modulis B2: Sociālais darbinieks darbam ar bērniem un jauniešiem "Metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem"

Kods LA1345
Nosaukums Modulis B2: Sociālais darbinieks darbam ar bērniem un jauniešiem "Metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem"
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Santa Meļķe
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst teorētiskās zināšanas par metodēm un pieejām darbā ar bērniem un jauniešiem, to pielietojumu sociālā darba vadības praksē, kā arī attīsta prasmes un pilnveido kompetences, kas nepieciešamas efektīvai prevencei un intervencei sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.temats Sociālā darba ar bērniem un jauniešiem specifika. 1.lekcija Bērnu un jauniešu kā mērķgrupas sociālajā darbā psihosociālais raksturojums. Sociālā darba vērtības un principi darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
2.temats Profesionālā ētika un normatīvais regulējums bērnu un jauniešu tiesību aizsardzības jomā sociālā darba vadības kontekstā. 2.lekcija Ētikas dilemmas un saistošie iekšējie un ārējie normatīvie akti sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
1.patstāvīgais darbs: ētikas dilemmu sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem identificēšana un risināšana. 0 2 0 0
Seminārs “Ētikas dilemmu un to risinājumu sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem prezentācija”. 2 2 0 0
3.temats Kompleksā pieeja sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 3.lekcija Uz personu un nākotni vērstās un atbalstošās pieejas integrācija sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
4.temats Naratīva metode. 4.lekcija Naratīva metodes izmantošanas iespējas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
2.patstāvīgais darbs: dzīvesstāsta metodes simulācijas sagatavošana. 0 2 0 0
Seminārs “Dzīvesstāsta metodes demonstrācija”. 2 2 0 0
5.lekcija Problēmas internalizācija un eksternalizācija. 0 2 0 0
3.patstāvīgais darbs: problēmas eksternalizācijas simulācijas sagatavošana. 0 2 0 0
Seminārs “Problēmas eksternalizācijas demonstrācija”. 2 2 0 0
5.temats Sistēmiskā pieeja sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 6.lekcija Sistēmiskās pieejas pamatprincipi, ekoloģiskā un sociālo sistēmu modeļa struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības, bērnu un jauniešu atbalsta un sadarbības iespējas. 2 2 0 0
4. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Bērnu un jauniešu ekoloģijas analīze un pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem”. 0 2 0 0
Seminārs “Bērna vai jaunieša ekoloģijas prezentācija”. 2 2 0 0
6.temats Resiliences pieeja. 7.lekcija Resiliences teorijas principi un metodes. Resiliences stiprināšanas programmas jauniešiem struktūra. 2 2 0 0
Mācību ekskursija uz Resiliences centru Rīgā. 0 2 0 0
5. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Sociālā darba ar jauniešiem labā prakse Resiliences centrā Rīgā”. 0 2 0 0
Seminārs “Sociālā darba ar jauniešiem labās prakses Resiliences centrā Rīgā prezentācija”. 2 2 0 0
7.temats Kognitīvi biheiviorālā pieeja. 8.lekcija Kognitīvi biheiviorālās pieejas izmantošanas darbā ar bērniem un jauniešiem posmi sociālā darba vadības kontekstā. 2 2 0 0
9.lekcija Kognitīvi biheiviorālās pieejas metodes, paņēmieni un tehnikas. Uzvedības maiņas stratēģija. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design). 0 2 0 0
6. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Domas rekonstrukcija, kognitīvā pārstrāde un uzvedības modelēšana un novērtēšana”. 0 2 0 0
Seminārs “Domas rekonstrukcija, kognitīvā pārstrāde un uzvedības modelēšana un novērtēšana”. 0 2 0 0
10.lekcija Mentora pakalpojums bērniem un jauniešiem. 0 2 0 0
8.temats Problēmu risināšanas pieeja. 11.lekcija Profesionāļu un bērnu un jauniešu mijiedarbība operacionālajā līmenī. 2 2 0 0
12.lekcija Palīdzošo profesionāļu iejaukšanās metodes (bērnu un jauniešu konsultēšana, terapija u.c..). 0 2 0 0
7. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Bērna vai jaunieša konsultēšanas modeļa izstrāde”. Seminārs “Bērna vai jaunieša konsultēšanas modeļa prezentācija”. 0 2 0 0
9.temats Uz uzdevumu un uz risinājumu vērstā pieeja. 13.lekcija Uz uzdevumcentrētās pieejas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem posmi un struktūra. 2 2 0 0
14.lekcija Uz risinājumu vērstās pieejas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem posmi un struktūra. 0 2 0 0
8. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Motivējošās intervijas simulācija”. 0 2 0 0
Seminārs “Motivējošās intervijas simulācija”. 0 2 0 0
10.temats Krīzes intervences pieeja. 15.lekcija A. Robertsa krīzes intervences modeļa soļi sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
16.lekcija Psihosociālā bērnu un jauniešu konsultēšana krīzē. 0 2 0 0
9. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Psihosociālās konsultēšanas simulācija”. 0 2 0 0
Seminārs “Psihosociālās bērnu vai jauniešu konsultēšanas simulācija”. 0 2 0 0
11.temats Spēka perspektīva. 17.lekcija Spēka teorija: bērnu un jauniešu psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi. 2 2 0 0
10. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Spēka teorijas izmantošanas modelēšana izvēlētajai mērķgrupai”. 0 2 0 0
Seminārs “Spēka perspektīvas izmantošanas modelēšana izvēlētajai mērķgrupai prezentācija”. 0 2 0 0
12.temats Psihodinamiskā pieeja. 18.lekcija Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
19.lekcija Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem. 0 2 0 0
13.temats Piedzīvojumu terapijas pieeja. 20.lekcija Piedzīvojumu terapijas pieejas pamatprincipi, stratēģijas, metodes un paņēmieni sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
11. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Piedzīvojumu terapijas elementu izmantošana sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem”. 0 2 0 0
Seminārs “Piedzīvojumu terapijas elementu demonstrācija sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem”. 0 2 0 0
14.temats Postmodernisma paradigma sociālā darba vadības kontekstā. 21.lekcija Postmodernisma pieeja sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem: priekšrocības un kritika. 2 2 0 0
15.temats Integratīva pieeja sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 22.lekcija Teorijas, prakses un pētniecības integratīva sasaiste sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. Inovācijas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 2 2 0 0
12. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Inovācijas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem”. 0 2 0 0
Seminārs “Inovācijas sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem”. 0 2 0 0
16.temats Neformālās izglītības resursi darbā ar bērniem un jauniešiem. 23.lekcija Sociālo darbinieku pamatuzdevumi, izmantojot neformālās izglītības iespējas. Vērtību izglītība. 2 2 0 0
17.temats Starpprofesionālā un starpinstitucionālā sadarbība sociālajā darbā ar bērniem un jauniešiem. 24.lekcija Sadarbības modeļi ar bāriņtiesu, psihologu, psihiatru, izglītības iestādēm u.c. 2 2 0 0
13.patstāvīgais darbs: sadarbības algoritma izstrāde sociālā gadījuma vadīšanā. 0 4 0 0
Seminārs “Sadarbības algoritma sociālā gadījuma vadīšanā prezentācija”. 0 4 0 0
18.temats Sociālā darba ar dažādām bērnu un jauniešu mērķgrupām prevences un intervences metodes. 25.lekcija Prevences un intervences metodes ar bērniem un jauniešiem ārpusģimenes aprūpē, ar uzvedības problēmām, traumatisku pieredzi, atkarības un līdzatkarības grūtībām, ar piemērotu audzinoša rakstura piespiedu līdzekli un pēc atbrīvošanas no ieslodzījuma, sociālās atstumtības riskam pakļautajiem bērniem un jauniešiem, ielu jauniešiem u.c. 2 4 0 0
14.patstāvīgais darbs: gadījuma vadīšanas darbā ar izvēlēto bērnu vai jauniešu mērķgrupu modelēšana. 0 4 0 0
Seminārs “Gadījuma vadīšanas darbā ar izvēlēto bērnu vai jauniešu mērķgrupu simulācija”. 2 4 0 0
15. patstāvīgais darbs: gatavošanās eksāmenam – sociālā darba ar bērniem un jauniešiem metodes demonstrācijas sagatavošana. 0 4 0 0
Kopā: 48 120 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Papildināt un praktiski izmantot teorētiskās zināšanas par metodēm un pieejām darbā ar bērniem un jauniešiem, attīstīt prasmes un pilnveidot kompetences izmantot tās sociālā darba vadības praksē. Studiju kursa uzdevumi: • Veicināt zināšanu apguvi un padziļināt izpratni par metožu un pieeju darbā ar bērniem un jauniešiem izmantošanu sociālā darba vadības praksē; • Pilnveidot studentu prasmi identificēt, novērtēt, piesaistīt un izmantot metodoloģiskos resursus, kā arī pielietot metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem sociālo problēmu risināšanā un/vai mazināšanā/novēršanā; • Attīstīt kompetenci pamatot atbilstošu metožu un pieeju darbā ar bērniem un jauniešiem izvēli un izmantošanas nepieciešamību indivīda līmenī un sociālā darbi mikro, mezo un makropraksē; reflektēt, analizēt un kritiski vērtēt teorijas un prakses mijiedarbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Raksturo bērnus un jauniešus kā mērķgrupu sociālajā darbā; 2. Raksturo metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem; 3. Pārzina iekšējos un ārējos normatīvos aktus bērnu un jauniešu tiesību aizsardzības jomā; 4. Izprot metožu un pieeju darbā bērniem un jauniešiem sasaisti ar sociālā darba vadības praksi; 5. Izprot ētiskos un profesionālos apsvērumus, kas saistīti ar dažādu metožu un pieeju darbā ar bērniem un jauniešiem izmantošanu. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvērsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
PRASMES: 1. Identificē un klasificē metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem; 2. Identificē metodoloģiskos resursus darbā ar bērniem un jauniešiem; 3. Ievēro profesionālo ētiku, kā arī iekšējos un ārējos normatīvos aktus bērnu un jauniešu tiesību aizsardzības jomā; 4. Prot analizēt un salīdzināt dažādas metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem, to priekšrocības un ierobežojumus; 5. Demonstrē metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem; 6. Spēj izvēlēties un pielietot metodes un pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem dažādām klientu grupām sociālo problēmu mazināšanā / novēršanā. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvērsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
KOMPETENCE: 1. Analizē metožu un pieeju darbā ar bērniem un jauniešiem efektivitāti sociālo grūtību mazināšanā; 2. Spēj patstāvīgi izvērtēt bērnu un jauniešu situāciju un noteikt vispiemērotāko intervences pieeju un metodes; 3. Argumentē pieejas un metodes izvēli; 4. Prot pamatot izvēlēto metodi un pieeju darbā ar bērniem un jauniešiem, argumentējot to ar zinātniskiem un praktiskiem apsvērumiem; 5. Reflektē un kritiski novērtē savu un kolēģu sniegumu pieejas izvēlē un metožu demonstrēšanā; 6. Spēj reflektēt par savu profesionālo praksi un pieņemt lēmumus par pieejas piemērotību un metožu pielietojumu; 7. Izmanto inovatīvas pieejas darbā ar bērniem un jauniešiem, pielāgojot pieejas un metodes mērķgrupas vajadzībām. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvērsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1 - 15. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 75%
Eksāmens – projekta prezentācija - 25%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par sociālo pedagoģiju, inovācijām sociālā darba vadībā, dažādības dimensijām sociālā darba praksē.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 24.0 24.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]