LA1297 Modulis B1: Sociālais darbinieks darbam ar ģimenēm ar bērniem "Sociālā darba modeļi un un principi darbā ar ģimenēm ar bērniem"

Kods LA1297
Nosaukums Modulis B1: Sociālais darbinieks darbam ar ģimenēm ar bērniem "Sociālā darba modeļi un un principi darbā ar ģimenēm ar bērniem"
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Santa Meļķe
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz padziļinātu izpratni par sociālā darba teorētiskajiem modeļiem, pieejām un principiem darbā ar ģimenēm ar bērniem dažādos sociālajos kontekstos. Tiek analizētas ģimenes kā sistēmas īpatnības, bērna attīstības vajadzības, riska un aizsardzības faktori, kā arī profesionāla iejaukšanās nepieciešamība un tās efektivitātes nosacījumi. Kurss orientēts uz kompetenču attīstību sarežģītu ģimenes situāciju izvērtēšanā, atbalsta plānošanā un starpinstitucionālās sadarbības organizēšanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ģimene kā sistēma: socioloģiskā un psiholoģiskā perspektīva. Ģimenes jēdziens un funkcijas mūsdienu sabiedrībā. Ģimenes sistēmu teorija: mijiedarbība starp ģimenes locekļiem, robežas, lomas un attiecību dinamika. Psiholoģiskie aspekti ģimenes attiecībās: piesaistes teorija, konflikts, adaptācija pārmaiņu situācijās. Socioloģiskā skatījuma piemēri: strukturāli-funkcionālā teorija, simboliskais interakcionisms, ekoloģiskais skatījums uz ģimeni. 4 14 0 0
Sociālā darba principi darbā ar ģimenēm ar bērniem. Bērna labāko interešu princips Ģimenes kā sistēmas izpratne. Līdzdalības princips. Spēcināšana un uz stiprajām pusēm balstīta pieeja. Preventīvais un agrīnās intervences princips Starpinstitucionāla sadarbība. Ētiskuma, cieņas un konfidencialitātes ievērošana. Kultūras kompetence. 6 14 0 0
Bērna vajadzības un attīstības perspektīvas sociālajā darbā. Bērna attīstības posmi un atbilstošās vajadzības (fiziskās, emocionālās, sociālās un izglītības vajadzības). Attīstības traumas un to ietekme uz bērna labklājību. Bronfenbrenera ekoloģiskā teorija par attīstību. Bērna vajadzību izvērtēšanas modeļi (piemēram, “Bērna vajadzību trīsstūris” – Framework for the Assessment of Children in Need and their Families) 6 14 0 0
Sociālā darba pieejas un modeļi darbā ar ģimenēm ar bērniem (ekoloģiskais, uz stiprajām pusēm balstītais, riska un noturības modeļi, gadījuma vadība u.c.) Ekoloģiskā pieeja: uzsvars uz bērna un vides mijiedarbību. Uz stiprajām pusēm balstītā pieeja: resursu aktivizēšana un spēju veicināšana. Riska un noturības (resilience) pieeja: kā stiprināt ģimenes noturību krīzēs. Gadījuma vadība, intervences plānošana. Ģimenes orientētie modeļi: ģimenes aktīva līdzdalība palīdzības procesā. 4 14 0 0
Agrīna intervence un preventīvais sociālais darbs. Agrīnas atpazīšanas nozīme attīstības traucējumu un nelabvēlīgu apstākļu gadījumā. Preventīvo pasākumu veidi (primārā, sekundārā un terciārā prevencija). Starpinstitucionālas programmas (piem., „Aukles programma”, vecāku skolas, riska bērnu uzraudzība). Sociālā darbinieka loma agrīnajā intervence – signālu pamanīšana, izvērtēšana, resursu mobilizācija. 4 14 0 0
Starpinstitucionālā sadarbība bērnu labklājības nodrošināšanā. Institucionālās lomas: sociālie dienesti, izglītības iestādes, policija, bāriņtiesas, veselības aprūpe u.c. Sadarbības modeļi un instrumenti (protokoli, kopīgas darba grupas, lietu konferences). Informācijas apmaiņas juridiskie un ētiskie aspekti. Sadarbības izaicinājumi un veiksmīgas sadarbības piemēri. 6 14 0 0
Ģimenes krīžu un vardarbības situāciju izvērtēšana un intervence. Krīzes definīcija un veidi (šķiršanās, zaudējums, vardarbība, atkarības, sociālā izolācija). Bērna aizsardzības mehānismi. Intervences posmi: identificēšana, riska izvērtējums, drošības plānošana, ilgtermiņa atbalsts. Sociālā darbinieka kompetence un sadarbība ar speciālistiem. 6 12 0 0
Multikulturālās ģimenes un sociālais darbs dažādos kultūras kontekstos. Kultūras jēdziens un daudzveidības nozīme ģimenes dzīvē. Interkulturālās kompetences sociālajā darbā. Vērtību konflikts starp profesionālo standartu un kultūras normām. Labās prakses piemēri darbā ar mazākumtautību un migrantu ģimenēm. 6 12 0 0
Ētiskie izaicinājumi un robežas profesionālajā darbībā. Profesionālās ētikas principi: konfidencialitāte, autonomija, bērna intereses. Ētiski sarežģītas situācijas (piemēram, bērna drošība vs vecāku tiesības). Profesionālo robežu ievērošana, riski pārlieku personīgā iesaistē. Bērna balss un līdzdalība lēmumu pieņemšanā. Bērna līdzdalības nozīme un tiesības saskaņā ar ANO Bērnu tiesību konvenciju. 6 12 0 0
Kopā: 48 120 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Attīstīt profesionālās kompetences un padziļinātas zināšanas par sociālā darba pieejām, metodēm un ētiskiem principiem darbā ar ģimenēm ar bērniem, akcentējot bērna labākās intereses un ģimenes sistēmas stiprināšanu. Uzdevumi: Studiju kursa rezultātā studenti: izprot un kritiski analizē dažādus sociālā darba modeļus darbā ar ģimenēm ar bērniem (zināšanu kompetence); spēj izvērtēt ģimenes funkcionēšanas aspektus, identificēt bērna vajadzības un riskus (analītiskā un izvērtēšanas prasme); pielieto atbilstošas intervences stratēģijas, balstoties uz izpēti un kontekstu (praktiskā kompetence); veido starpinstitucionālās sadarbības plānus un koordinē iejaukšanos (sadarbības un vadības prasmes); ievēro profesionālās ētikas principus, ģimenes autonomiju un bērna tiesības (ētiskā un refleksijas kompetence).
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
* Spēj analizēt ģimenes situācijas un atpazīt bērnu vajadzības; koordinē palīdzības sniegšanu ģimenei, sadarbojoties ar dažādām institūcijām. - Formatīvā vērtēšana, sniedzot studentiem savlaicīgu, efektīvu un pilnvērtīgu atgriezenisko saikni, reaģējot uz studentu vajadzībām.
* Spēj pielieto sociālā darba teorijas dažādu problēmsituāciju risināšanā; plāno un īsteno iejaukšanos saskaņā ar profesionālajiem standartiem un ētikas normām. - Summatīvā vērtēšana par patstāvīgo darbu izpildi un par studiju kursa noslēguma darba izpildi. Vērtēšanas kritēriji: Aktīva dalība semināros un grupu darba uzdevumu sagatavošana; studenta patstāvīgie darbi, kas veido eksāmena vērtējumu. Studiju kursa gala pārbaudījuma darba prezentēšana. Semināru apmeklējums un aktīvās dalības kvalitāti nodrošina: aktīva līdzdalība jautājumu formulēšanā un analīzē, novērtēta runas precizitāte, argumentācija, dialogs ar citiem grupas dalībniekiem, individuālo un grupu uzdevumu veikšana, praktisko uzdevumu prezentācija
* Spēj kritiski izvērtēt savu profesionālo darbību un turpina attīstīt reflektīvu praksi. - Summatīvais vērtējums 10 ballu skalā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība nodarbībās, semināros. Aktīva iesaiste, literatūras apguve, sadarbība grupā. Prezentācijas semināros vai grupu darbi - 25%
Rakstisks patstāvīgais darbs (eseja, refleksija vai gadījuma analīze) - 25%
Eksāmena darbs: Noslēguma eksāmens (rakstisks vai mutisks) - 50%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 24.0 24.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]