LA1288 Literatūras un kultūras pētniecība un kritika: drāma un teātris

Kods LA1288
Nosaukums Literatūras un kultūras pētniecība un kritika: drāma un teātris
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Vēsma Lēvalde, Benedikts Kalnačs
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kursā aplūkotas svarīgākās dramaturģijas un teātra pētniecības un kritikas pieejas. Uzmanība tiek pievērsta gan klasiskajiem dramaturģijas modeļiem un tās skatuves interpretācijai, gan mūsdienu pētniecības virzieniem. Kursa pirmā daļa ir veltīta nozīmīgāko drāmas teorētiķu darbu analīzei un izpratnei par dramaturģijas attīstības vēsturisko praksi. Kursa otrajā daļā tiek apskatīta Latvijas teātra vēsture un mūsdienu procesi kā izpētes objekts, uzmanība pievērsta nozīmīgākajiem Latvijas teātra zinātnes un teorētiķiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Drāmas pētniecība un kritika 1. Drāmas teorijas un pētniecības vispārīgie jautājumi. Konceptuālā, normatīvā un pragmatiskā drāmas teorija. Dramaturģija un tās skatuviskā interpretācija. Lugas aspekti un žanri. 6 6 0 0
2. Lugas aspektu analīzes iedalījums: sižets, raksturs, dialogs. Sižeta un tā elementu analīze. Rakstura pētniecības aktualizācija drāmas teorijā. Dialoga kā lugas elementa analīze. Sižeta izpēte. Nozīmīgākie teorētiskie avoti (Aristotelis, Gotholds Efraims Lesings, Gustavs Freitāgs), apspriešana seminārā. Dramaturģijas teksta analīze. 4 8 0 0
3. Rakstura izpratne un analīzes nozīme drāmas teorijā un pētniecībā. Nozīmīgākie pētniecības avoti (Nikolā Bualo, Denī Didro, Augusts Strindbergs Eriks Bentlijs), apspriešana seminārā. Dramaturģijas teksta analīze. 4 8 0 0
4. Dialogs kā dramaturģiska darba izveides pamatprincips, tā nozīme kultūras kontekstā. Nozīmīgākie pētniecības avoti (Frīdrihs Nīče, Torila Moja, Bertolts Brehts), apspriešana seminārā. Dramaturģijas teksta analīze. 4 6 0 0
5. Traģēdija un komēdija kā dramaturģijas pamatžanri, to pētniecības un izpratnes vēsture. Vēsturiskie žanra paveidi, to īpatnību analīze 4 6 0 0
6. Traģikomēdija, drāma (šaurākā nozīmē), melodrāma un farss kā nozīmīgākie žanru tipi dramaturģijas tālākajā attīstībā. Vēsturiskie žanru paveidi, to īpatnību analīze 4 6 0 0
7. Dramaturģijas pētniecība un kritika Latvijā, tās kontekstualizācija. Nozīmīgākie autori (Dzidra Vārdaune, Gunārs Bībers, Ieva Kalniņa), galvenie pētījumi un to analīze 4 6 0 0
Teātra pētniecība un kritika 1. Latviešu teātris un tā pētījumi vēsturiskā perspektīvā: ietekmes, periodizācija, nozīmīgākās personības un virzieni, pētniecības avoti. 4 6 0 0
2. Liepājas teātris – profesionāls latviešu teātris ar visilgāko darbības vēsturi 4 6 0 0
3. Mūsdienu teātris Latvijā un pasaulē. Pētniecības problēmu ieskicējums. 4 6 0 0
4. Teātra pētniecība un teātra kritika. Teorijas un prakses sinerģija 4 8 0 0
5. Žanru un stilu daudzveidība mūsdienu teātrī. Pamatplūsmas un avangarda definēšanas problemātika. Dramatiskais un postdramatiskais teātris. 4 8 0 0
6. Komunikāciju sistēmas mūsdienu teātrī. Verbālā un neverbālā skatuves valoda. Hermeneitiskā jeb cēloņsakarību pieeja. Semiotiskā pieeja 4 8 0 0
7. Telpas un laika modifikācijas mūsdienu teātrī. 4 8 0 0
8. Izrādes analīze. Patstāvīgā darba prezentācija. 6 8 0 0
Kopā: 64 104 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķi: - balstoties zināšanās par pasaules kultūras un literatūras attīstības tedencēm, veidot padziļinātu izpratni par drāmas un teātra pētniecības un kritikas procesiem vēsturiskā un mūsdienu skatījumā; - apgūt prasmi patstāvīgi analizēt konkrētu autoru teorētiskās atziņas, saistīt tās ar drāmas un teātra praksi. Kursa uzdevumi: - veidot sistemātisku priekšstatu par drāmas un teātra teorijas un kritikas attīstības tendencēm, nozīmīgākajiem autoriem un darbiem; - izzināt drāmas un teātra analīzes un kritikas nozīmīgākos metodoloģiskos aspektus, analizēt un vērtēt nozīmīgāko autoru ieguldījumu, viņu devumu kultūras vēstures izpratnes veidošanā; - pilnveidot teorētisku, pētniecisku un drāmas tekstu analīzes un interpretācijas metodes; - patstāvīgi lietot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas un analīzes prasmes.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1. Zina un izprot drāmas un teātra attīstības procesus no teorētiskā viedokļa, spēj saskatīt procesu savstarpējās sakarības un kontekstualizēt svarīgākos autorus un viņu darbus. 2. Izprot dramaturģijas un teātra tekstu analīzes pamatjautājumus un svarīgākās pētniecības virzienus, tai skaitā mūsdienu pētījumu un kritikas attīstības dinamiku. 3. Pārzina tradīcijas un mākslinieciskās inovācijas mijiedarbību izpētes un kritikas procesā. 4. Spēj izprast un interpretēt drāmas un teātra procesu teorētiskos aspektus no mūsdienu un vēstures viedokļa. 5. Spēj teorētiski izvērtēt drāmas un teātra pamatprocesus, svarīgākos virzienus, autorus un žanrus. 6. Spēj patstāvīgi prezentēt pētnieciskā darba rezultātus, aizstāvēt un pamatot savus secinājumus. - 80% lekciju un semināru apmeklējums, aktīva līdzdalība diskusijās, izpildīti un prezentēti patstāvīgie darbi. Noslēgumā demonstrētas iegūtās zināšanas, prasmes un kompetences.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās, semināros, diskusijās - 50%
Patstāvīgo darbu izpilde - 20%
Noslēguma darbs un zināšanu pārbaude - 30%
 
Priekšzināšanas Pasaules literatūra un kultūra I, II.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]