LA1257 Latviešu valodas mācību joma pirmsskolā

Kods LA1257
Nosaukums Latviešu valodas mācību joma pirmsskolā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Māra Domiceviča
Kredītpunkti 2.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai tās varētu izmantot valodas jomas mācību satura apguves nodrošināšanai pirmsskolā logopēda profesionālās kompetences kontekstā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Bērna valodas attīstības raksturojums. 1., 2. lekcija: Bērna valodas attīstība un tās raksturojums. Valodas attīstības multistrukturālais modelis. Mutvārdu un rakstu runa. Mutvārdu un rakstu runas apguves priekšnoteikumi un savstarpējā mijiedarbība. Valoddarbības veidi klausīšanās, runāšana, rakstīšana, lasīšana. Monolingvālisms, bilingvālisms, multilingvālisms. Simultānais bilingvālisms, secīgais bilingvālisms. Valodu interference. Praktiskais darbs: Izpētīt un sagatavot pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības normas, izmantojot vismaz divu dažādu autoru teorijas. 4 6 2 8
2. temats. Latviešu valodas mācību joma pirmsskolā. 3., 4. lekcija: Valodas mācību jomas saturs un stratēģijas pirmsskolā. Valodas jomas mācību satura apguves plānošana un izvērtēšana. Bērncentrētās mācību vides veidošana, veseluma, caurviju un kompetenču pieeja latviešu valodas apguves procesā. Praktiskais darbs: Izpētīt projekta “Skola2030” ietvaros izstrādāto Pirmsskolas izglītības programmu. Analizēt un izvērtēt caurviju un kompetenču pieejas nozīmi valodas apguvē pirmsskolā. 4 6 2 8
3. temats. Klausīšanās un runāšanas prasmju pilnveide pirmsskolā. 5., 6. lekcija: Klausīšanās un runāšanas prasmes - to pilnveides formas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Vārdu krājuma veidošana, aktivizēšana un paplašināšana. Fonemātiskā uztvere un tās attīstīšana. Skaņu izruna un tās pilnveidošana. Gramatiski pareizas runas veidošana. Saistītās runas attīstīšana. Praktiskais darbs: Izpētīt metodiskos materiālus dažādu valoddarbības veidu attīstīšanai. 4 6 2 8
4. temats. Rakstītprasmes apguve pirmsskolā. 7., 8. lekcija: Rakstītprasmes apguve pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Sagatavošanās rakstīšanai, rakstīšanas tehnikas apguve. Ģimenes atbalsts rakstītprasmes veicināšanai. Praktiskais darbs: Izpētīt projekta “Skola2030” ietvaros izstrādāto materiālu “Rakstītprasmes attīstīšana. Metodiski ieteikumi pirmsskolas un sākumskolas skolotājiem”. 4 4 2 6
5. temats. Lasītprasmes apguve pirmsskolā. 9., 10. lekcija: Lasītprasmes apguve pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Lasītprasmes apguves metodes. Lasītprasmi raksturojošie komponenti. Agrīnās lasītprasmes apguves novērtēšana pirmsskolā. Ģimenes atbalsts lasītprasmes veicināšanai. Praktiskais darbs: Sagatavot un prezentēt didaktiskos materiālus lasītprasmes apguvei pirmsskolā. 4 6 2 8
6. temats. Dažādu didaktisko materiālu izmantošana bērnu valodas attīstīšanai. 11., 12. lekcija: Didaktiskie materiāli dažādu valoddarbības veidu attīstīšanai pirmsskolā. Runas un valodas traucējumu profilakse. Logopēda un pirmsskolas izglītības skolotāju sadarbība. Praktiskais darbs: Sagatavot un prezentēt didaktiskos materiālus rakstītprasmes apguvei pirmsskolā. 4 4 2 6
Kopā: 24 32 12 44
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir apgūt zināšanas un prasmes latviešu valodas mācību jomā, kas nepieciešamas logopēdiskā korekcijas darba īstenošanai pirmsskolā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iegūt vispārīgus priekšstatus par pedagoģiskā procesa organizāciju pirmsskolā. 2. Apgūt zināšanas par latviešu valodas mācību jomas saturu un īstenošanu pirmsskolā caurviju un kompetenču pieejas kontekstā. 3. Apgūt prasmes adaptēt, patstāvīgi izstrādāt un radoši izmantot metodiskos materiālus pirmsskolas vecuma bērnu runas un valodas traucējumu korekcijas procesā dažādu valoddarbības veidu attīstībai.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Pārzina latviešu valodas jomas mācību saturu pirmsskolā (paraugprogrammas, pirmsskolas izglītības vadlīnijas). 2. Ir izpratne par projekta “Skola2030” vadlīnijām, pedagoģiskā procesa norisi pirmsskolā. 3. Ir zināšanas par mācību stratēģijām, paņēmieniem un metodēm, par valoddarbības veidiem un to veicināšanas iespējām pirmsskolā. - Pārbaudes darbs: darbs grupās par projekta “Skola2030”vadlīnijām, viedokļu prezentēšana. Pārbaudes darbs: praktiski uzdevumi par latviešu valodas jomas saturu pirmsskolā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot orientēties pirmsskolas pedagoģiskajā procesā latviešu valodas mācību jomas kontekstā. 2. Prot izmantot iegūtās zināšanas par latviešu valodas mācību jomā apgūstamajām prasmēm logopēdiskā korekcijas darba īstenošanai pirmsskolā. 3. Prot veidot un analizēt bērncentrētu vidi logopēdiskās korekcijas nodarbībās. 4. Izmanto zināšanas par projekta “Skola2030” kompetencēs balstīto mācību saturu. 5. Prot veikt bērnu valodas prasmju novērtēšanu un runas/valodas traucējumu korekciju, ņemot vērā bērna intereses, vajadzības, spējas un pieredzi. 6. Prot analizēt, kritiski izvērtēt, adaptēt un patstāvīgi izstrādāt, radoši un inovatīvi izmantot metodiskos materiālus pirmsskolas vecuma bērnu dažādu valoddarbības veidu attīstīšanai un traucējumu korekcijai. 7. Izprot logopēda, pirmsskolas skolotāja un vecāku sadarbības nozīmi bērna runas un valodas attīstīšanā un korekcijā, ir zināšanas par sadarbības formām. - Pārbaudes darbs: diskusijas grupās par bērnu valodas novērtēšanu un logopēdisko korekciju, viedokļu prezentācija. Pārbaudes darbs: didaktiskās spēles sagatavošana un prezentēšana. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetence: 1. Ir zināšanas par latviešu valodas mācību jomas saturu un metodiku atbilstoši izglītojamā ar runas un valodas traucējumiem individuālajām vajadzībām. 2. Izmanto spēju sadarboties ar pirmsskolas skolotājiem un bērnu vecākiem dažādu valoddarbības veidu attīstības veicināšanā. - Pārbaudes darbs: metodiskā materiāla izstrāde pirmsskolas skolotājiem vai bērnu vecākiem, tā prezentēšana. Pārbaudes darbs: logopēdiskās korekcijas materiāla izveide, tā prezentēšana. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums, izpildīti patstāvīgā darba uzdevumi - 30%
Pārbaudes darbi studiju kursa laikā - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Valodas struktūra un semantika Artikulārā un akustiskā fonētika Komunikācijas teorija un prakse, psiholingvistika I Informācijas tehnoloģijas logopēdijā
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 2.0 12.0 12.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]