Kods | LA1231 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Profesionālā ētika, kompetence un komunikācija sociālā darba vadībā | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Santa Meļķe, Madara Lapsa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss „Profesionālā ētika, kompetence un komunikācija sociālā darba vadībā” sniedz padziļinātu izpratni par vadošā sociālā darbinieka profesionālo identitāti, ētiskajiem principiem un profesionālās rīcības pamatiem. Kurss veidots tā, lai veicinātu studentu kritisku domāšanu, refleksiju un spēju pieņemt lēmumus kompleksās profesionālās situācijās, ņemot vērā gan starptautiskos, gan nacionālos ētikas standartus.. Tēmu ietvaros studenti analizē profesionālās identitātes attīstību, ieradumu lomu profesionālajā uzvedībā, refleksijas nozīmi, kā arī komunikācijas un lēmumu pieņemšanas izaicinājumus vadības praksē. Īpašs uzsvars likts uz ētiskās spriestspējas attīstīšanu, profesionālās integritātes nozīmi un vadošā sociālā darbinieka atbildību starpinstitucionālās un starpdisciplinārās situācijās.. Studiju kursā integrēti teorētiskie aspekti ar praksē balstītiem uzdevumiem un reflektīviem patstāvīgajiem darbiem, tā veicinot studentu spēju sasaistīt akadēmiskās zināšanas ar profesionālo darbību un turpmāko attīstību vadošā speciālista lomā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Veicināt studentu kritisku izpratni un refleksiju par savas kā vadošā sociālā darbinieka profesionālās identitātes attīstību un profesionālo kompetenci vadošā sociālā darba īstenošanai un pilnveidei, balstoties un ievērojot profesionālās ētikas būtību, svarīgākos ētiskos principus un normas. Sekmēt studentu spēju analizēt un risināt sarežģītas profesionālas situācijas, pieņemt lēmumus ētiskās dilemmas apstākļos, kā arī attīstīt efektīvas, uz cieņu un sadarbību balstītas komunikācijas prasmes dažādos vadības līmeņos un starpdisciplinārā kontekstā. Studiju kursa uzdevumi: Attīstīt spēju identificēt un analizēt ētiskas dilemmas sociālā darba vadībā, izmantojot profesionālās ētikas principus un starptautiskos vadlīniju dokumentus. Pilnveidot kritiskās domāšanas un refleksijas prasmes, analizējot savu profesionālo identitāti, vērtības un rīcību vadības kontekstā. Stiprināt profesionālo lēmumu pieņemšanas kompetenci, piemērojot ētisku izvērtējumu un argumentētu rīcības plānošanu praksē. Attīstīt efektīvas starppersonu un organizāciju komunikācijas prasmes, tostarp konfliktu vadību, aktīvu klausīšanos, pārliecinošu argumentēšanu un dialoga veidošanu. Veicināt prasmi sadarboties starpdisciplinārā vidē, apzinoties profesionālās robežas, lomas un atbildību organizācijās un kopienās. Sekmēt vadības kompetenci, kas balstīta uz profesionālo ētiku, empātiju un spēju iedvesmot komandu, veicinot iekļaujošu un atbildīgu profesionālo kultūru. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
Demonstrē padziļinātu izpratni par vadošā sociālā darbinieka profesionālās identitātes, lomu un atbildības attīstību mūsdienu sociālā darba praksē.
Izprot profesionālās ētikas būtību, pamatprincipus un to piemērošanu praksē, tostarp izpratni par ētiskās uzvedības nozīmi, ētiskās domāšanas nepieciešamību un iespējamajiem risinājumiem ētisku dilemmu gadījumā.
Apzinās kultūratšķirību un organizatorisko kontekstu ietekmi uz profesionālo komunikāciju un lēmumu pieņemšanu sociālā darba vadībā. - 1. Reflektīvais teorētiskais darbs (rakstisks)
Tēma: "Profesionālā identitāte un tās nozīme sociālā darba vadībā" vai "Ētikas principu piemērošana praksē"
Mērķis: novērtēt, cik padziļināti students ir izpratis galvenos jēdzienus un teorētiskos pamatus.
– Apjoms: 1000–2000 vārdi
2. Teorētiskās literatūras analīze (individuāls pārskats vai kopsavilkums)
Uzdevums: izvērtēt divus līdz trīs akadēmiskos avotus par ētiku vai identitāti sociālajā darbā
Mērķis: pārbaudīt izpratni par jēdzieniem un spēju analizēt akadēmisko tekstu
Vērtēšanas kritēriji:
Izprot un precīzi lieto teorētiskos jēdzienus.
Spēj sasaistīt teoriju ar sociālā darba vadības praksi.
Demonstrē daudzveidīgu un kritisku avotu izmantojumu.
Spēj salīdzināt dažādas ētikas pieejas vai identitātes modeļus. PRASMES: Spēj identificēt, analizēt un reflektēt par sarežģītām profesionālām un ētiskām situācijām, argumentēti aizstāvot savu viedokli gan mutiski, gan rakstveidā. Spēj formulēt un strukturēti prezentēt profesionālās problēmas un to risinājumus, pielietojot analītisku domāšanu un komunikācijas prasmes starpinstitucionālā un starpdisciplinārā kontekstā. Spēj veidot un uzturēt ētisku, uz sadarbību balstītu komunikāciju komandā, vadības situācijās un ar klientiem no dažādām sociālām un kultūras grupām. - Reflektīva komunikācijas prakses analīze Forma: Rakstisks ziņojums (balstīts uz simulāciju, lomu spēli vai reālu profesionālu situāciju, piemēram, supervīzijas sesiju) Uzdevums: Reflektēt par komunikācijas pieredzi, kurā iekļauta sadarbība, konflikta risināšana vai starpdisciplināra mijiedarbība. Mērķis: Novērtēt prasmi analizēt un izvērtēt komunikācijas procesus un ar tiem saistītās profesionālās prasmes. Vērtēšanas kritēriji: Refleksijas dziļums – Ne tikai apraksta notikušo, bet arī analizē komunikācijas kvalitāti un efektivitāti. Stiprās puses un izaicinājumi – Spēj identificēt savas stiprās puses un attīstāmās jomas profesionālajā komunikācijā. Sasaistes ar teoriju – Refleksija balstīta uz attiecīgām teorijām vai principiem (piemēram, aktīvā klausīšanās, konflikta vadība, komandas dinamika). Profesionālā pašapziņa – Demonstrē izpratni par savu profesionālo lomu, attieksmi un komunikācijas stilu. KOMPETENCES: Spēj patstāvīgi pilnveidot savu profesionālo identitāti un rīcību, integrējot zināšanas no dažādām jomām un pielietojot tās lēmumu pieņemšanā un rīcības izvērtēšanā. Spēj regulāri reflektēt par savu profesionālo darbību, balstoties gan pašanalīzē, gan supervīzijā iegūtajā atgriezeniskajā saiknē. Demonstrē spēju rīkoties ētiski atbildīgi un profesionāli sociālā darba vadības praksē, ņemot vērā gan likumiskos, gan ētiskos regulējumus. - Profesionālās pilnveides portfolio ar pašrefleksiju Forma: Individuāls rakstisks darbs (portfollio ar reflektīviem ierakstiem, mācību pieredzes izvērtējumu, supervīzijas atziņām un profesionālās attīstības plānu) Uzdevums: Dokumentēt un reflektēt par savu profesionālo attīstību studiju kursa laikā, identificējot, kā apgūtās zināšanas, prasmes un vērtības ietekmējušas profesionālo identitāti, ētisko domāšanu un lēmumu pieņemšanu. Mērķis: Novērtēt studenta spēju integrēt zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā, veidot pašizziņu un rīkoties ētiski atbildīgi. Vērtēšanas kritēriji: Profesionālās identitātes izpratne un attīstība – Demonstrē spēju izvērtēt un pamatot savas profesionālās vērtības, attieksmi un lomas attīstību. Integrēta kompetenču piemērošana – Spēj sasaistīt dažādu jomu zināšanas un prasmes ar konkrētām profesionālajām situācijām un lēmumiem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. patstāvīgā darba izpilde un refleksija - 20%
2. patstāvīgā darba izpilde un refleksija - 20% 3. patstāvīgā darba izpilde un refleksija - 20% Noslēguma eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|