LA1168 Modulis "Dažādības kompetence iekļaujošā izglītībā": Dažādības pedagoģijas dimensijas II

Kods LA1168
Nosaukums Modulis "Dažādības kompetence iekļaujošā izglītībā": Dažādības pedagoģijas dimensijas II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Lāsma Latsone
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz padziļinātu izpratni par dažādības jēdzienu izglītībā un veicina profesionālo kompetenču attīstību darbam iekļaujošā mācību vidē. Kurss piedāvā iespēju analizēt un izprast sociālās, kultūras, valodas, reliģiskās, fiziskās un kognitīvās dažādības aspektus, kā arī to ietekmi uz izglītības procesu un skolēnu sasniegumiem. Uzsvars tiek likts uz skolotāja lomu dažādības atpazīšanā, izpratnē un atbalsta nodrošināšanā, kā arī uz iekļaujošas izglītības principu īstenošanu praksē. Studenti iepazīstas ar pedagoģiskām pieejām un stratēģijām, kas sekmē visu izglītojamo līdzdalību un mācīšanās iespējas, vienlaikus attīstot empātiju, starpkultūru komunikāciju un sociālā taisnīgumā balstītu domāšanu. Kurss rosina kritisku refleksiju par dažādības jautājumiem mūsdienu sabiedrībā un pedagoģiskajā darbībā, kā arī attīsta spēju plānot, īstenot un izvērtēt mācību procesu, kas ir iekļaujošs, daudzveidību atbalstošs un vērsts uz katra izglītojamā potenciāla attīstīšanu..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Dažādība, multikulturālisms, (post)globalizācija, glokalizācija, starpkultūru izglītība: izpratne par jēdzieniem un procesu būtību Latvijas un pasaules kontekstā Dažādība transnacionālā kontekstā, kultūru dažādība, ietekmētājfaktori un izpausmes, ieguvumi, iespējas, riski, draudi. Sociālā nevienlīdzība. Risinājumi multikulturālā sabiedrībā un izglītības vidē. 4 6 2 12
Komunikācija un sociālā mijiedarbība multikulturālā/dažādības vidē Starpkultūru komunikācija un pilsoniska, demokrātiska sabiedrība. Pamatā esošie pieņēmumi, aizspriedumi, stereotipi, attieksmes un to ietekmes dinamika. 4 8 2 12
Situācija Latvijā - etniskās grupas un minoritāšu kultūras, to simboli, tradīcijas, vērtības, līdzīgā un atšķirīgā apzināšanās. Diskriminācijas formu apzināšanās un iespējamo diskriminācijas risku identificēšana un atpazīšana. Kultūras normas. Ētiska uzvedība, iesaiste un rīcība. Komunikācijas problemātika medijos. Tolerantas attieksmes, empātijas, cieņas un sociālo pārmaiņu veicināšana. 6 10 2 10
Dažādība izglītības procesā. Kultūras un izglītības mijsakarības. Socioligvistiskā apziņa. Procesuālā pieeja. Dažādības pedagoģijas 8 dimensijas. Kultūrai atbilstoša mācīšana un mācīšanās. Globālā pilsoniskuma izglītība. Izglītības nodrošinājums marginālām grupām. 4 10 2 12
Identitātes jēdziens un tās dažādie līmeņi. Socializācijas tendences. Reliģiju dažādība un izaicinājumi sabiedrībā. Reliģija un kultūra, māksla un izglītība. Ar reliģijas jautājumiem saistītās mūsdienu tendences un problemātika. Pasaules uzskats un kultūras identitāte. 8 8 4 10
Dažādības kompetence. Kultūrkompetents skolotājs. Pedagoga dažādības kompetences nozīme profesionālajā darbībā. Skolotāja personālās, sociālās un profesionālās kompetences iekļaujošās izglītības nodrošināšanai. 6 10 4 12
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: Veidot izpratni par dažādības dimensijām izglītībā, izzinot iekļaujošās izglītības stratēģiju un tās īstenošanas tendences Latvijas un starptautiskajā izglītības sistēmā, izprotot pedagoģisko darbību multikulturālā izglītības vidē globalizācijas procesu kontekstā, tādējādi veidojot topošo pedagogu kompetenci īstenot dažādību respektējošu mācību procesu. Studiju kursa uzdevumi: Iepazīstināt studentus ar pedagoģiskām pieejām un stratēģijām, kas sekmē visu izglītojamo līdzdalību un mācīšanās iespējas, vienlaikus attīstot empātiju, starpkultūru komunikāciju un sociālā taisnīgumā balstītu domāšanu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1) Zina par vietējām, valsts un globālām problēmām, pārvaldības sistēmām un struktūrām, akcentējot to dažādību un savstarpējo saistību. 2) Izprot dažādības izglītības jēdzienu dažādos aspektus multikulturālā un iekļaujošā izglītības vidē. 3) Zina par iekļaujošas izglītības īstenošanas modeļu sociāli normatīvajiem nosacījumiem un to īstenošanas iespējām. - Patstāvīgie darbi: 1. Dažādības situācijas apzināšanās un kritisks izvērtējums. 2.Reliģiskā kompetence kā starpkultūru komunikācijas līdzeklis 3. Iekļaujošas prakses modelēšana. Didaktiskas aktivitātes izstrāde un tēmas izstrādes prezentācija. 4. Diskriminācijas formu apzināšanās un iespējamo diskriminācijas risku identificēšana un atpazīšana. Profesionālās pilnveides izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem. Vērtējums 10 ballu sistēmā
PRASMES UN ATIEKSMES: 4) Prasmes pilnveidot izglītojamo personības kompetenci saistībā ar sociālās vides daudzveidību, attīstot skolēnu toleranci, socializācijas prasmes, gatavību dzīvesdarbībai daudzveidīgā, multikulturālā sabiedrībā. 5) Prasmes izvēlēties dažādas mācīšanas un mācīšanās stratēģijas, kas atbalsta dažādību un izglītojamo individuālās vajadzības un intereses. 6) Prot lietot atbilstošas stratēģijas starpkultūru komunikācijā dažādības vidē. - Patstāvīgie darbi: 1. Dažādības situācijas apzināšanās un kritisks izvērtējums. 2.Reliģiskā kompetence kā starpkultūru komunikācijas līdzeklis 3. Iekļaujošas prakses modelēšana. Didaktiskas aktivitātes izstrāde un tēmas izstrādes prezentācija. 4. Diskriminācijas formu apzināšanās un iespējamo diskriminācijas risku identificēšana un atpazīšana. Profesionālās pilnveides izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem. Vērtējums 10 ballu sistēmā
KOMPETENCES: 7) Spēj patstāvīgi plānot un veidot iekļaujošu, intelektuāli rosinošu un emocionāli drošu izglītojamā mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu, uz sadarbību vērstu mācību vidi. 8) Spēj kritiski vērtēt un interpretēt daudzveidības izpausmes izglītības vidē, kā arī argumentēti diskutēt par dažādības procesu būtību. Prot analizēt savas dažādības kompetences izaugsmi. 9) Spēj demonstrēt personīgo un sociālo atbildību, respektējot izglītojamo individualitāti un kultūras kontekstu. 10) Veidota attieksme, kas rosina cieņu pret atšķirīgo un daudzveidīgo. - Patstāvīgie darbi: 1. Dažādības situācijas apzināšanās un kritisks izvērtējums. 2.Reliģiskā kompetence kā starpkultūru komunikācijas līdzeklis 3. Iekļaujošas prakses modelēšana. Didaktiskas aktivitātes izstrāde un tēmas izstrādes prezentācija. 4. Diskriminācijas formu apzināšanās un iespējamo diskriminācijas risku identificēšana un atpazīšana. Profesionālās pilnveides izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem. Vērtējums 10 ballu sistēmā
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Dažādības situācijas apzināšanās un kritisks izvērtējums. Literatūras analīze, gadījuma analīze. Diskusija - 15%
2. Reliģiskā kompetence kā starpkultūru komunikācijas līdzeklis. Prezentācija - 10%
3. Iekļaujošas prakses modelēšana. Didaktiskas aktivitātes izstrāde un tēmas izstrādes prezentācija. - 30%
4. Diskriminācijas formu apzināšanās un iespējamo diskriminācijas risku identificēšana un atpazīšana. Darbs grupās. Argumentēta diskusija - 35%
Aktīva dalība diskusijās, seminārnodarbībās - 10%
 
Priekšzināšanas Modulis "Dažādības kompetence iekļaujošā izglītībā": Dažādības pedagoģijas dimensijas I.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]