Kods |
LA1167
|
Nosaukums |
Tehnoloģiju mācību jomas metodika
|
Statuss |
Obligātais/Ierobežotās izvēles
|
Līmenis un tips |
Pamatstudiju,
Profesionālais
|
Tematiskā joma |
Pedagoģija
|
Struktūrvienība |
Liepājas akadēmija
|
Mācībspēks
|
Sandra Anohina, Lauma Veita
|
Kredītpunkti |
6.0
|
Daļas |
1
|
Anotācija |
Studiju kursa mērķis ir sagatavot kvalificētus skolotājus, kuri patstāvīgi spēj plānot un organizēt mācību procesu Tehnoloģiju mācību jomā, kā arī gūt pieredzi pašvadītām mācībām darba vidē balstītās studijās. Studiju kursa mērķa un sasniedzamo rezultātu sasniegšanai tiks izmantotas inovatīvas studiju metodes un formas, piemēram, studiju ekskursijas, izbraukumu nodarbības, nodarbības ārā, nodarbības mazās grupās izglītības iestādēs, pedagoģiskās supervīzijas; kā arī īstenota daudzveidīga sadarbība ar dažādu nozaru ekspertiem, kuri piedalīsies ideju laboratorijās/darbnīcās, izbraukumu nodarbībās un studiju ekskursijās. .
|
Studiju kursa saturs
|
Saturs |
Pilna un nepilna laika klātienes studijas |
Nepilna laika neklātienes studijas |
Kontaktstundas |
Patstāvīgais darbs |
Kontaktstundas |
Patstāvīgais darbs |
1. Tehnoloģiju mācību jomas mācību priekšmetu atspoguļojums normatīvajos dokumentos:
Tehnoloģiju mācību jomas apguves mērķis un uzdevumi.
Pamatizglītības un vidējās izglītības standarts. Ieteicamā mācību programma. Tehnoloģiju mācību jomas un mācību priekšmetu mācību satura specifika. Jomas mācību satura struktūra un pēctecība. Skolēniem sasniedzamie rezultāti.
Pēctecības ievērošana un nodrošināšana pamatizglītības un
vidējās izglītības pakāpē. Mācību programmas izveides principi. |
4 |
6 |
0 |
0 |
2. Mācību procesa plānošana tehnoloģiju jomā:
Mācību procesa plānošanas veidi un pieejas. Kalendārā un tematiskā plāna veidošanas principi tehnoloģiju jomā un mācību priekšmetos. Sasniedzamā rezultāta izvirzīšana. Stundas uzbūve. Stundas plāna veidošana. Caurviju prasmju apguves plānošana. Starpdisciplinārās pieejas plānošana dizainā un tehnoloģijās, inženierzinībās un datorikā. Mācību procesa plānošana klātienes un attālinātajām mācībām. Mācību procesa plānošana individualizācijai, personalizācijai un diferenciācijai dizainā un tehnoloģijās. Mācību satura integrācija. Mācību metožu izvēle un mācību uzdevumu izveide. Prasības mācību darbnīcu iekārtošanai. Tehniskie noteikumi, drošības un ergonomikas noteikumi, sanitāri higiēniskās prasības. Materiāli tehniskais nodrošinājums mācību procesa realizācijai. Nepieciešamās iekārtas, materiāli un instrumenti, individuālie un koplietošanas aizsardzības līdzekļi. |
4 |
6 |
0 |
0 |
3. Dizaina domāšana un dizaina domāšanas metodes:
Dizaina domāšanas raksturojums. Dizains kā problēmu risināšana. Lietotāju izpēte, vajadzību analīze. Dizaina procesa apguves metodika. Dizaina procesa posmi. Ideju ģenerēšanas metodes. Ideju radīšana. Kultūras mantojums kā ierosmes avots inovatīvu dizaina produktu izveidē. Mācību metodika atbilstoši izglītības pakāpēm un vecumposmiem. Praktiskais darbs. Metodisko piemēru (izstrādņu) izveide, ievērojot dizaina procesa posmus. Patstāvīgais darbs. Veidot tematisko plānu, pamatojoties uz dizaina procesa posmiem. |
4 |
6 |
0 |
0 |
4. Skolēnu snieguma vērtēšana tehnoloģiju mācību jomā:
Formatīvā un summatīvā vērtēšana tehnoloģiju mācību jomā. Formatīvās un summatīvās vērtēšanas plānošana un īstenošana tehnoloģiju mācību jomas satura apguvē. Formatīvās un summatīvās vērtēšanas būtība, mērķi un organizēšanas iespējas. Prasības formatīvajai un summatīvajai vērtēšanai. Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji un pārbaudes veidi. Prasības vērtēšanas kritēriju izstrādei. Vērtēšanas kritēriju definēšana, prasību izstrāde. Snieguma līmeņu aprakstu definēšana. Darba lapu izstrāde. Pozitīvas konstruktīvas atgriezeniskās saites formulēšana tehnoloģiju mācību jomas apguvē. Skolēnu iesaistīšana sava un citu izglītojamo mācīšanās snieguma vērtēšanā. Komplekss sniegums. Kompleksa rezultāta sasniegšana. Summatīvās vērtēšanas būtība. Nobeiguma pārbaudes darbam izvirzāmās prasības. Pārbaudes darba plānošana. Pārbaudes darba uzdevumu veidi. Vērtēšanas kritēriji. |
4 |
6 |
0 |
0 |
5. Informācijas dizains. Datorgrafikas un multimediju mācību metodika:
Attēlu veidošanas (rastrgrafika un vektorgrafika) un apstrādes lietotnes, drukas darbu sagatavošana. Multimediji, to mācību metodika.
Laboratorijas darbs. Fotografēšana un filmēšana,kompozīciju veidošana. 2D un 3D modelēšana. |
4 |
6 |
0 |
0 |
6. DT*Pakalpojumu dizaina mācību metodika:
Pakalpojumu dizaina specifika. Ergonomiskās prasības.Darba tiesību normatīvi. Drošība. Ergonomiskās prasības darba vides iekārtošanai. Pakalpojuma dizaina plānošana, projektēšana, realizēšana un izvērtēšana, to mācību metodika. Mācību metodika atbilstoši izglītības pakāpēm un vecumposmiem.
Praktiskais darbs. Pakalpojumu izmantošana ikdienā. Dalīšanās pozitīvajā un negatīvajā pieredzē ar dalībniekiem grupā! Atbilstoši dizaina procesa posmiem, plānot risinājumu vienai no saskatītajām problēmām. |
4 |
6 |
0 |
0 |
7. DT*Uzturmācība:
Gatavošanas tehnoloģijas, kultūra un mācību metodika. Mūsdienu uztura tēmas aktualitātes. Pārtikas produktu novērtēšanas metodes (garšas attīstīšanas vingrinājums). Uztura nozīme veselīga dzīvesveida aspektā. Jaunākās gatavošanas tehnoloģijas un iespējas. Uztura tēmas apguves mācību process skolā, prasības tā organizēšanai. Mācību metodiskais nodrošinājums un mācību sasniegumu vērtēšana uztura tēmas apguvei skolā. Mācību metodika atbilstoši izglītības pakāpēm un vecumposmiem. Laboratorijas darbs. Pārtikas produktu novērtēšanas metodes (garšas attīstīšanas vingrinājums). Seminārs. Uztura tēmas apguves mācību process skolā. Prezentē patstāvīgajā darbā izstrādāto uzdevumus un metodiskos materiālus. Patstāvīgais darbs. Izveidot mācību uzdevumu kopu uztura tēmas apguvei gatavošanas tehnoloģiju un galda kultūras satura apguvei (uzdevumi teorijas apguvei un praktiskajām nodarbībām). Izveidot vērtēšanas kritērijus skolēnu sasniegumu vērtēšanai. |
4 |
6 |
0 |
0 |
8. DT*Apģērbu dizaina mācību metodika.
Aktualitātes modes dizainā. Modes dizains kā produktu dizaina apakšnozare. Apģērbu dizaina ierosmes avoti, projektēšanas paņēmieni, to mācību metodika. Apģērbu dizains un individuālā stila veidošanas iespējas. Konstruēšana, modelēšana un piegrieztņu pielāgošana individuālajām vēlmēm un vajadzībām. Apģērba dizaina produkta izstrādājuma radīšanas stadijas, prezentācija un virzīšana tirgū. Mācību metodika atbilstoši izglītības pakāpēm un vecumposmiem. Praktiskie darbi. Mācību uzdevumu izveide dažādām izglītības pakāpēm, ievērojot dizaina procesa posmus. Patstāvīgais darbs. Izplānot vienu mācību tēmu apģērba dizaina apguvei. Izstrādāt mācību metodiskos materiālus satura apguves nodrošināšanai. Gala rezultātu iekļaut portfolio. |
4 |
6 |
0 |
0 |
9. D**Programmēšana un datorika vidusskolā, to mācību
metodika:
Vidusskolas standarta struktūra un kursu organizācija to
saturs. Pamata, augstākais un optimālais līmenis. Mācību satura izklāsta formas, ieteicamie un neieteicamie piemēri. Mācību satura uzdevumu piemēri. |
4 |
6 |
0 |
0 |
10. D**Datorbāzētu sistēmu izstrāde, izmantojot datu bāzes, to mācību metodika:
Datorbāzētas sistēmas izstrāde, tās etapi, izmantojot datu bāzes. Mācību satura izklāsta formas, ieteicamie un neieteicamie piemēri. Pārbaudes darbu veidošanas piemēri. Mācību satura uzdevumu piemēri. Seminārs.
Datorbāzētu sistēmu izstrāde, izmantojot datu bāzes, to mācību metodika. Grupu darbs.
Praktiskais darbs. Datubāzes projektēšana. Grupu darbs. |
4 |
6 |
0 |
0 |
11. 3D printēšana un CNC frēzēšana un citi datorvadāmie darba galdi:
Darba galdu konfigurācija, kalibrēšana un uzstādīšana.Printēšanas un frēzēšanas kvalitātes ietekmējošie faktori. Iespējamās problēmas un to risinājumi. |
4 |
6 |
0 |
0 |
12. Inženierzinību mācību metodika:
Inženierzinību mācību saturs, tā starpdisciplinaritāte. Inženiertehnisku risinājumu konstruēšanas un modelēšanas prasmju mācību metodika. Dizaina procesa posmu ievērošana. Pētnieciskās metodes un grupu projekta darba formas izmantošana. |
4 |
6 |
0 |
0 |
13. Metodiskā nodrošinājuma izveides specifika tehnoloģiju jomā:
Metodiskā nodrošinājuma iedalījums. Instrukcijas. Darba lapas. Izdales materiāli. Mācību uzskates līdzekļi, to iedalījums. Prasības mācību līdzekļu izveidei atbilstoši izglītības pakāpēm, vecumposmiem un individuālajām vajadzībām.
Patstāvīgais darbs. Sagatavot mācību metodisko nodrošinājumu vienai mācību tēmai. |
4 |
8 |
0 |
0 |
14. Prezentācijas, to mācību metodika:
Satura atlases principi sadarbībā ar citiem mācību priekšmetiem. Mācību satura izklāsta formas atbilstoši izglītības pakāpēm un vecumposmiem, ieteicamie un neieteicamie piemēri. Pārbaudes darbu veidošanas piemēri. Mācību satura uzdevumu piemēri. Prezentāciju veidošanas lietotnes. |
4 |
8 |
0 |
0 |
15. Robotizētu risinājumu izveide un mācību metodika:
Ievads robotikā tās rašanās nozīmē mūsdienās. Robotika skolā pieejamie risinājumi. Iespējas robotikas realizācijā. Laboratorijas darbs. Izveidot automatizētu risinājumu (piemēram, luksofors simulācija vai robota braukšana turp atpakaļ). |
4 |
8 |
0 |
0 |
16. Mācīšanās vajadzības un pedagoģiskā atbalsta sniegšana talantīgajiem un izglītojamajiem ar mācīšanās grūtībām tehnoloģiju jomā:
Individuālā un personalizētā pieeja. Atbalsta materiālu izstrāde. Konsultāciju sniegšana. GAT mācību programma un to specifika. |
4 |
8 |
0 |
0 |
Kopā:
|
64 |
104 |
0 |
0 |
|
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
|
Studiju kursa mērķis:
Sagatavot augsti kvalificētus skolotājus, kuri patstāvīgi spēj plānot un organizēt mācību procesu Tehnoloģiju jomā, kā arī veikt profesionālo pilnveidi Tehnoloģiju jomas mācību saturā un tā mācību metodikā
Studiju kursa uzdevumi:
1. Pilnveidot studentu izpratni par Tehnoloģiju mācību jomas un to ietverošo mācību priekšmetu mērķiem, uzdevumiem, sasniedzamajiem rezultātiem un saturu, mācību procesu reglamentējošo normatīvo dokumentu kontekstā.
2. Veicināt studentu zināšanu, prasmju un kompetences pilnveidi patstāvīgi plānot un organizēt Tehnoloģiju mācību jomas mācību procesu, izvēloties atbilstošus paņēmienus, metodes un mācību līdzekļus, ņemot vērā izglītības pakāpi un izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās un personīgās izaugsmes vajadzības.
3. Veicināt studentu profesionālās pašpilnveides prasmi mācību saturā un tā mācību metodikā, izvēloties, pielāgojot un veidojot dažādas mācību stratēģijas.
|
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
|
Zināšanas:
1. Pārzina valsts izglītības standartus un programmu paraugus Tehnoloģiju mācību jomas mācību priekšmetos un citus ar mācību procesa nodrošināšanu saistītus reglamentējošos dokumentus un normatīvos aktus.
2. Orientējas jaunākajās Dizaina un Tehnoloģiju nozares attīstības tendencēs un aktualitātēs.
3. Pārzina Tehnoloģiju mācību jomas mācību priekšmetu tēmas un sasniedzamajiem rezultātiem atbilstošu mācību stratēģiju, mācību metodes, paņēmienus un līdzekļus. - Starppārbaudījumi:
1. Mācību procesa plānošana, izmantojot normatīvo dokumentu izpēti, vienai mācību tēmai, veidojot starppriekšmetu saikni. Mācību stundu plānošana.
2. Vērtēšanas plāns, snieguma līmeņu apraksti un pārbaudes darbs, izvēloties piemērotākās mācību snieguma pārbaudes formas.
Noslēguma pārbaudījums:
3. Portfolio un prezentācija. Kombinēts pārbaudījums, kurā students demonstrē kompetenci plānot, izvērtēt un pamatot plānotās mācību stundas, demonstrē to pilnu mācību metodisko nodrošinājumu.
Prasmes:
4. Spēj analizēt un izvērtēt pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības standartus un mācību
priekšmetu programmu paraugus Tehnoloģiju mācību jomas mācību priekšmetiem.
5. Spēj izstrādāt tematisko plānu un plānot mācību stundas, integrējot vērtību apguvi, caurviju prasmes un starppriekšmetu saikni.
6. Spēj izstrādāt mācību metodisko nodrošinājumu, ievērojot mācību saturu, sasniedzamos rezultātus un mērķauditorijas vajadzības, tai skaitā veido jēgpilnus mācību uzdevumus.
7. Prot pielāgot mācību metodiku un pieejas atbilstoši izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem, individualizējot, diferencējot un personalizējot mācību procesu atbilstoši izvirzītajiem mācību mērķim, uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. - Starppārbaudījumi:
1. Mācību procesa plānošana, izmantojot normatīvo dokumentu izpēti, vienai mācību tēmai, veidojot starppriekšmetu saikni. Mācību stundu plānošana.
2. Vērtēšanas plāns, snieguma līmeņu apraksti un pārbaudes darbs, izvēloties piemērotākās mācību snieguma pārbaudes formas.
Noslēguma pārbaudījums:
3. Portfolio un prezentācija. Kombinēts pārbaudījums, kurā students demonstrē kompetenci plānot, izvērtēt un pamatot plānotās mācību stundas, demonstrē to pilnu mācību metodisko nodrošinājumu.
Kompetence:
8. Prot raksturot un plānot pārbaudes formas un izstrādāt vērtēšanas kritērijus atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem.
9. Prot patstāvīgi plānot mācību procesu Tehnoloģiju mācību jomas mācību priekšmetos, izvērtēt rezultātus. - Starppārbaudījumi:
1. Mācību procesa plānošana, izmantojot normatīvo dokumentu izpēti, vienai mācību tēmai, veidojot starppriekšmetu saikni. Mācību stundu plānošana.
2. Vērtēšanas plāns, snieguma līmeņu apraksti un pārbaudes darbs, izvēloties piemērotākās mācību snieguma pārbaudes formas.
Noslēguma pārbaudījums:
3. Portfolio un prezentācija. Kombinēts pārbaudījums, kurā students demonstrē kompetenci plānot, izvērtēt un pamatot plānotās mācību stundas, demonstrē to pilnu mācību metodisko nodrošinājumu.
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
|
Mācību procesa plānošana - 30%
Vērtēšanas plāns - 20%
Eksāmens: portfolio un prezentācija - 50%
|
Priekšzināšanas |
Bērnības pedagoģija. Psiholoģija skolotājiem. |
Studiju kursa plānojums
|
|